Trafikudvalget 2009-10
L 135 Bilag 1
Offentligt
809725_0001.png
809725_0002.png
809725_0003.png
809725_0004.png
809725_0005.png
809725_0006.png
809725_0007.png
Udkast
NOTAT
DatoDok.idJ. nr.
3. marts 20102010-218
Høringsnotatvedrørende forslag til lov om udbygning af Helsingørmotorvejenmellem Øverødvej og Isterød (L 135)
Udkast til forslag til lov om udbygning af Helsingørmotorvejen mellem Øve-rødvej og Isterød har været i høring fra 28. januar til 11. februar 2010. Lovfors-laget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen www.borger.dk.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af 2. december 2009 mellem re-geringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, DanskFolkeparti, Socialistisk Folkeparti, og Liberal Alliance om ”Bedre veje mv.”.Efter aftalen afsættes der i første omgang midler til udbygning af den ca. 4 kmlange strækning mellem Øverødvej og tilslutningsanlæg 10, Hørsholm Syd. Ud-bygningen forventes at kunne ibrugtages i 2016. Partierne, der deltager i afta-len, er enige om at drøfte finansieringen af udbygningen af den resterendestrækning i 2013.Følgende myndigheder og organisationer er blevet hørt: Rudersdal Kommune,Hørsholm Kommune, Fredensborg Kommune, Region Hovedstaden, Dan-marks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk Transportog Logistik (DTL), Movia og Forenede Danske Motorejere (FDM).1. Høringssvar med bemærkninger./.
Transportministeriet har modtaget 4 høringssvar. De modtagne høringssvar ervedlagt som bilag til høringsnotatet.I det følgende gennemgås og kommenteres høringssvarene i hovedtræk.Rudersdal KommuneRudersdal Kommune finder det meget positivt, at der nu fremsættes lovforslagom udbygning af Helsingørmotorvejen.Rudersdal Kommune bemærker, at kommunen i forbindelse med VVM-redegørelsens høring tilkendegav, at der, i samarbejde med Vejdirektoratet, bør
ses nærmere på en eventuel nedlæggelse af tilslutningsanlæg 11 ved Gøngehus-vej i forbindelse med en udbygning af tilslutningsanlæg 12, Elleslettegårdsvej.På baggrund af den efterfølgende analyse af problemstillingen, ønsker Ruders-dal Kommune, at tilslutningsanlæg 11 ved Gøngehusvej nedlægges. En forud-sætning for en nedlæggelse af tilslutningsanlægget er, at tilslutningsanlæg 12ved Elleslettegårdsvej udbygges med nordvendte ramper.Såfremt tilslutningsanlæg 12 ikke samtidig udvides, vil det medføre en øget tra-fikbelastning af lokalvejene i den vestlige del af Vedbæk/Trørød, herunder vedTrørødskolen.En udformning af tilslutningsanlæg 12 kan ske på forskellig måde. RudersdalKommune henviser til det alternativ, der er vist i VVM-redegørelsen, hvorramperne tilsluttes Elleslettegårdsvej i et T-kryds mod Gl. Holte siden af mo-torvejen (ruderanlæg). Kommunen anfører, at denne løsning er mulig, men atden vurderes at begrænse fremkommeligheden og rumme trafiksikkerheds-mæssige problemer.Rudersdal Kommune påpeger, at rampeanlægget ved tilslutningsanlæg 12 børudformes, så trafikken fra nord mod Elleslettegårdsvej føres langs motorvejenunder broen, og herefter i en cirkelformet bue føres op langs den sydgåendebue for tilslutning til Elleslettegårdsvejs kørebane mod Trørød (trompetanlæg).Fra Elleslettegårdsvej mod nord/Helsingør etableres en rampe efter sammeprincip som den nuværende rampe syd mod Elleslettegårdsvej.Rudersdal Kommune ønsker, at der ved Hørsholm Kongevej etableres underfø-ring under rampen, som tilsluttes skolestien til Høsterkøb skole af hensyn tiltrafiksikkerheden på skolevejen fra Ubberød- og Brådebækområdet til Høster-køb Skole.Rudersdal Kommune noterer med glæde, at parterne bag aftalen om ”Bedre ve-je mv.” af 2. december 2009 vil være særligt opmærksomme på nye støjskærmeved Vejdammen, Ubberød og Hørsholm Haveforening i forbindelse med dekommende års udmøntning af midler fra pulje til støjbekæmpelse.Endelig foreslår Rudersdal Kommune en justering af lovforslagets bemærknin-ger vedrørende plan- og beskyttelsesforhold.BemærkningerVejdirektoratet har i VVM-redegørelsen fremlagt et hovedforslag og et alterna-tivt forslag til udformning af de to tilslutningsanlæg ved hhv. Gøngehusvej ogElleslettegårdsvej.
Side 2/2
2
Tilslutningsanlæg 11 ved Gøngehusvej er i hovedforslaget udformet som et så-kaldt B-anlæg. Dette svarer til den eksisterende udformning af tilslutningsan-lægget. Rudersdal Kommune ønsker nu, at tilslutningsanlægget nedlægges.Tilslutningsanlæg 12 ved Elleslettegårdsvej er i hovedforslaget udformet som etsåkaldt halvt trompetanlæg med kun sydvendte ramper. Dette svarer til den ek-sisterende udformning af tilslutningsanlægget. Rudersdal Kommune ønskernu, at tilslutningsanlægget ændres til et helt tilslutningsanlæg med både nord-og sydvendte ramper.Det alternative forslag til udformning af tilslutningsanlæg 11 og 12, som Ru-dersdal Kommune ønsker, har som nævnt indgået i VVM-redegørelsen som al-ternativ til hovedforslaget. Rudersdal Kommune har i forbindelse med selveundersøgelsesarbejdet ikke fremført ønske om at ændre på forholdene i relati-on til de to tilslutningsanlæg.Vejdirektoratet har derfor også kun udarbejdet en skitse til et nyt tilslutnings-anlæg 12 i form af et såkaldt ruderanlæg, da der ikke på det tidspunkt var ønskefra Rudersdal Kommunes side om at gennemarbejde løsningsforslaget.Der er den svaghed ved det alternative forslag, at tilslutningsanlæg 12 ved El-leslettegårdsvej kun har tilslutning for trafik øst for motorvejen, mens det nu-værende tilslutningsanlæg 11 ved Gøngehusvej har tilslutning for trafik fra bådevest og øst for motorvejen. Den trafik fra vest, som i dag benytter tilslutnings-anlæg 11 vil derfor, såfremt dette tilslutningsanlæg nedlægges, i stedet skullebenytte tilslutningsanlæg 10, Hørsholm Kongevej. Dette tilslutningsanlæg vil,indtil den resterende nordlige del af udbygningsstrækningen og Isterød-anlægget er udbygget, blive belastet af trafik til og fra Hørsholm mv.Begrundelsen for kommunens ønsker er i overvejende grad, at man dermedkan fredeliggøre især Gøngehusvej, der er en forholdsvis smal vej uden cykelstiog fortov. Vejen ligger i åbent land med spredt bebyggelse. Vejdirektoratet harvurderet, at dette hensyn ikke i sig selv var tilstrækkeligt til at ændre på hoved-forslaget.Ud fra en samlet vurdering var Vejdirektoratets konklusion i VVM-redegørelsen, at der ikke var grundlag for at ændre de to tilslutningsanlæg.Hvis man ønsker at imødekomme Rudersdal Kommune, kan dette ske ved attilslutningsanlæg 11, Gøngehusvej nedlægges og tilslutningsanlæg 12, Elleslet-tegårdsvej udføres med nordvendte ramper. En nærmere vurdering heraf vilkunne indgå i den videre behandling af lovforslaget.Vejdirektoratet vurderer ikke, at det er nødvendigt at etablere en underføringunder den nordvestlige rampe ved Hørsholm Kongevej af trafiksikkerheds-mæssige hensyn, da der er tale om ensrettet trafik fra en frakørselsrampe, der
Side 3/3
3
ender i et lysreguleret kryds. Skolebørn m.fl. vil således kunne krydse vejen påden dobbeltrettede cykelsti uden risiko for krydsende biltrafik.Med hensyn til støjafskærmning fremgår det af lovforslaget, at partierne bag af-talen af 2. december 2009 er enige om at være særligt opmærksomme på nyestøjskærme ved Vejdammen, Brådebæk og ved Hørsholm Haveforening i for-bindelse med de kommende års udmøntning af midler fra pulje til støjbekæm-pelse.Kommunens forslag til justering af teksten i afsnit ”7. Plan og beskyttelsesfor-hold” er indarbejdet i lovforslaget.Hørsholm KommuneHørsholm Kommune ønsker en underføring under Usserød Å med en sti- ogfaunatunnel med mulighed for passage for både dyr og mennesker. Kommunentilkendegiver en positiv dialog om kommunal medfinansiering af et sådant an-læg.Hørsholm Kommune finder det positivt, at parterne bag aftalen om ”Bedre vejemv.” af 2. december 2009 vil være særligt opmærksomme på nye støjskærmeved Vejdammen, Ubberød og Hørsholm Haveforening i forbindelse med dekommende års udmøntning af midler fra pulje til støjbekæmpelse. Kommunenønsker, at der etableres støjskærme foran alle kolonihaverne, og ikke kun halv-delen, som vist i hovedforslaget.Hørsholm Kommune har ingen umiddelbare bemærkninger til det alternativeudbygningsforslag ved tilslutningsanlæg 12 og nedlæggelse af tilslutningsanlæg11.BemærkningerVejdirektoratet bemærker, at der er taget udgangspunkt i de eksisterende for-hold med hensyn til passager for dyr på tværs at motorvejen. Vejdirektoratethar ikke ment at have grundlag for at foreslå, hvad man kunne kalde naturgen-opretningsprojekter i form af nye faunapassager.Det er efter Vejdirektoratets opfattelse vanskeligt at vurdere, om en stipassagevil blive benyttet i noget stort omfang, bl.a. på grund af at den bliver ca. 70 mlang. Vejdirektoratet har derfor vurderet, at stien ikke kan begrundes tilstræk-keligt, når økonomiske hensyn inddrages. En sti kan i øvrigt risikere at medfø-re, at dyrene vil benytte faunapassagen i mindre omfang.DIDansk Industri anfører, at VVM-redegørelsen har vist, at udbygningen af Hel-singørmotorvejen mellem Øverødvej og Isterød er samfundsmæssigt særdeles
Side 4/4
4
rentabel, hvorfor Dansk Industri støtter beslutningen om at udbygge motorve-jen.Dansk Industri ønsker at få belyst omfanget af de ekstra trafikgener og forøge-de anlægsomkostninger, der er ved at gennemføre projektet over flere etaper.DI anfører videre, at OPP-egnetheden mindskes, når projektet opsplittes i eta-per. Det påpeges i forlængelse heraf, at en potentiel vigtig gevinst ved at anven-de OPP-modellen er muligheden for at samtænke anlæg og den efterfølgendedrift.BemærkningerDe ekstra trafikgener som følge af en etapeudbygning vurderes at være relativtbeskedne.I selve anlægsperioden vil trafikgenerne ikke være væsentligt større ved en eta-peudbygning sammenlignet med en samlet udbygning, da den samlede tid tilgennemførelse af anlægsarbejderne kun i begrænset omfang vil være størresom følge af en etapeudbygning.Udskydelse af en del af projektet i form af en 2. etape vurderes ikke at have no-gen væsentlig betydning i forhold til trafikgenerne frem til anlæg af 2. etapeunder forudsætning af, at anlæg af 2. etape sker inden for en kortere årrækkeefter 1. etape. Samfundsøkonomisk set vil anlæg af 1. etape give en forrentningpå 5,8 %, mens forrentningen for hele strækningen er på 5,0 %. Ud fra en sam-fundsøkonomisk betragtning giver det således god mening at opdele projektet ito etaper.De forøgede anlægsomkostninger som følge af en opdeling af projektet i to eta-per er på ca. 94 mio. kr.Af aftalen af 2. december 2009 om ”Bedre veje mv.” fremgår, at parterne vilundersøge mulighederne for anvendelse af OPP på baggrund af erfaringernemed motorvejsprojektet Kliplev-Sønderborg.Vejdirektoratet vil derfor fremadrettet i sine VVM-undersøgelser medtage envurdering af mulighederne for anvendelse af OPP.Vejdirektoratet vil endvidere i forbindelse med gennemførelsen af udbygningenaf Helsingørmotorvejen mellem Øverødvej og Isterød foretage en detaljeretvurdering af, hvilken udbudsstrategi der vil være mest hensigtsmæssig. I vur-deringen vil bl.a. indgå erfaringer fra andre projekter, projektets karakter ogomfang samt markedssituationen.Movia
Side 5/5
5
Movia peger på, at en forbedring af den kollektive transports fremkommelighedog regularitet erfaringsmæssigt vil kunne overflytte passagerer fra bilen til bus-sen og bidrage til at nå nogle af målsætningerne i aftalen om ”En grøn trans-portpolitik” fra januar 2009.Konkret fremhæver Movia buslinjerne 150 S (Kokkedal-Nørreport St.) og 173E(Fredensborg-Københavns Rådhusplads), der dagligt transporterer 3.200 pas-sagerer, og hvoraf en del af passagererne er overflyttet fra biler. Movia mener iforlængelse heraf, at det er muligt at overflytte flere passagerer fra biler til bus-sen, hvilket bør fremgå af lovforslaget.Derudover peger Movia på, at en analyse fra DTU har vist, at bustransport erdet sikreste transportmiddel og mere trafiksikkert end biltrafikken.Movia henviser til en række fremlagte forslag til forbedring og udbygning afbusbetjeningen på Helsingørmotorvejen.For det første foreslås det, at der bør være mulighed for, at busserne kan benyt-te nødsporet i myldretidsperioderne. Der henvises bl.a. til udenlandske erfarin-ger og til Vejdirektoratets planer om at gennemføre et forsøg med biler i nød-sporet på Hillerødmotorvejen.For det andet foreslås det, at der etableres et rampedoseringsanlæg ved tilslut-ningsanlægget ved Hørsholm Kongevej. Derudover ønsker Movia ved tilslut-ningsanlægget et omstigningsstoppested, der sikrer korrespondancen mellemtilbringerlinjerne og pendlerlinjerne til/fra København.For det tredje ønsker Movia en genetablering af stoppestedet ved Sandbjergveji forbindelse med udbygningen af motorvejen, som vil kunne benyttes af linjer-ne 150S, 173E og 353.For det fjerde ønsker Movia et omstigningsstoppested ved Isterødvejen, dersikrer korrespondancen mellem tilbringerlinjerne og pendlerlinjerne til/fraKøbenhavn.BemærkningerDer er på baggrund af Movias høringssvar ikke fundet grundlag for at ændre ilovforslaget. For så vidt angår de konkrete bemærkninger, Movia fremsætter ihøringssvaret bemærkes følgende:Udvidelsen af Helsingørmotorvejen fra 4 til 6 spor på strækningen fra syd forØverødvej og frem til Hørsholm Kongevej betyder, at alle trafikantgrupper inkl.buspassagerer får forbedret deres fremkommelighed. Det er herefter vurderin-gen, at det ikke længere vil være relevant at gennemføre et forsøg med kørselmed busser i nødspor på den pågældende strækning.
Side 6/6
6
I forbindelse med planlægningen af ITS-projektet om intelligent trafikstyringpå Helsingørmotorvejen har Vejdirektoratet overvejet, om man skulle introdu-cere rampedoseringsanlæg ved Hørsholm Kongevej. Idéen er efterfølgende ble-vet skrinlagt til fordel for andre, mere relevante ITS-tiltag.Det er ikke fundet hensigtsmæssigt med et busstoppested på hver side af mo-torvejen ved Sandbjergvej. Der bor et forholdsvis begrænset antal mennesker ilandsbyen Sandbjerg og i det omgivende åbne land. Derudover vil et busstop-pested være vanskeligt at placere på den østlige side af motorvejen uden atskulle foretage indgreb i arealerne nær ved landsbyen. Endelig ville der være enrække trafiksikkerhedsmæssige problemer ved placering af busstoppesteder detpågældende sted.De to linjer 150S og 173E kører parallelt med hinanden på motorvejen, hvor derer flere skiftemuligheder. Linje 353 har også skiftemuligheder med de to andrelinjer, bl.a. på Hørsholm Kongevej.For så vidt angår omstigningsstoppested mellem linjerne 381 og 500S er derskiftemulighed ved Hovedgaden i det centrale Hørsholm på et sted, hvor ogsåen del andre buslinjer mødes. Da 500S er en S-bus med få stoppesteder for atreducere rejsetiden, synes der ikke umiddelbart at være grundlag for etableringaf et stoppested yderligere så tæt på stoppestedet ved Hovedgaden.
Side 7/7
2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,som har været i høringDer er i lovforslaget alene foretaget nogle mindre redaktionelle ændringer, her-under som følge af bemærkninger fra By- og Landskabsstyrelsen og Justitsmi-nisteriets lovafdeling.
7