Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 89 tilL134 Forslag til lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringstedover Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).Spørgsmål nr. 89:
”Når det nu var muligt at udvide Motorring 3 fra fire til seks vejbaner, ogsamtidig opretholde trafikken i normalt omfang, og uden at der skete fleretrafikulykker end vanligt, med hvilken begrundelse bruges da dette argument iforbindelse med en evt. inddragelse af to spor på Holbækmotorvejen til anlægaf Nybygningsløsningen.”Svar:
Situationen i forbindelse med anlægsarbejderne på Motorring 3, hvor antalletaf spor var uændret, kan ikke sammenlignes med den foreslåede sporreduktionpå Holbækmotorvejen. Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 86.På Motorring 3 var situationen den, at trafikken blev afviklet på frimotorvejsstrækning mellem rampernes til- og frakørsler, hvor kapaciteteninden ombygningen periodevis var opbrugt. Under anlægsarbejdet blev deropretholdt 2 kørespor i hver retning i en reduceret sporbredde, og der varindført hastighedsbegrænsning i anlægsperioden.Disse forhold i sammenhæng med trafikledelsessystemer og kampagner harbetydet, at antallet af trafikuheld har været mindre end den forudgåendeperiode på samme strækning.Vejarbejdet på Motorring 3 har desuden givet anledning til, at kapaciteten påstrækningen har været reduceret. Dette medførte, at en del af trafikken valgteandre ruter i anlægsperioden.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt