Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 71vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 71:
”Ministeren bedes gøre rede for, hvordan den forøgelse af det samlede støjni-veau, der skyldes 8-10 persontog samt 2-4 godstog i timen i hver retning påNybygningsløsningen, med rette kan beskrives som ”neutral”, jf. Trafikstyrel-sens notat med bemærkninger til rapporten ”Bedre bane – bedre løsninger” (p.7).”Svar:
Med den anførte beskrivelse, ”…, at banestøjen vil være neutral i forhold til stø-jen fra motorvejen”, menes, at de samlede, gennemsnitlige støjgener i områdetikke øges som følge af støjbidraget fra en ny jernbane. Det kan også udtrykkespå den måde, at en dæmpning af støjen fra jernbanen ikke i sig selv vil reducerede samlede gennemsnitlige støjgener fra motorvej og jernbane i området.Den ovenstående beskrivelse, må dog ikke opfattes som om, at passagen af deenkelte tog på jernbanen ikke vil kunne høres i omgivelserne.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt