Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
837214_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 70vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækningKøbenhavn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 70:

”Vil de mængder af forurenet jord, der i givet fald skal bortskaffes i forbindelse meden tunnellægning af Nybygningsløsningen være af større omfang, end hvad der ergængs for store anlægsprojekter?”

Svar:

Jeg går ud fra, at spørgeren i denne sag tænker på at tunnellægge strækningengennem Vigerslevparken, og ikke hele strækningen på de ca. 60 km.I dette tilfælde er svaret ja. Da en tunnel gennem Vigerslevparken skal anlæggesmeget dybt, får dette konsekvenser i form af en forøget dybde for tunnelerne langsKulbanevej og under Vigerslev Allé. Langs med Kulbanevej skal banen bl.a. passereen grund, hvor Valby Gasværk tidligere har ligget. Det er kendt, også afmiljømyndighederne i Københavns Kommune, at jorden i området er megetforurenet, hvorfor omfanget og prisen for bortskaffelse og håndtering af jord vilblive meget større end de normale jordarbejder indebærer.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt