Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
837182_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 69vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækningKøbenhavn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 69:”Anerkender ministeren, at Trafikstyrelsens argumenter mod at tunnellæggeNybygningsløsningen under Harrestrup Å i det væsentlige er økonomiske, set iforhold til at Banestyrelsen i ”Sammenfatning nr. 3” (1998), ikke anså enunderføring for at være et teknisk problem?”Svar:De nyeste undersøgelser har vist, at en tunnelløsning under Harrestrup Å kan væreproblematisk med hensyn til miljøet, idet der vil være stor risiko for forurening afgrundvandet, hvilket kan få alvorlige konsekvenser for Hvidovre Kommunes storevandindvindingsinteresser. En dybtliggende tunnel på strækningen gennemVigerslevparken indebærer, at tunnellerne i den projekterede løsning langsKulbanevej og under Vigerslev Allé skal sænkes. Risikoen for forurening afgrundvandet fra den tidligere gasværksgrund vil derfor forøges og medføre størremængder opgravet, forurenet jord.En dybtliggende tunnel gennem Vigerslevparken vil således ikke blot blive dyreremen også være mere teknisk kompliceret og forøge risikoen for miljøbelastning.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt