Trafikudvalget 2009-10
L 134 Spørgsmål 5
Offentligt
805440_0001.png
805440_0002.png
805440_0003.png

Trafikudvalget

Til:

Dato:

Transportministeren26. februar 2010
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

L 134

Forslag til lov om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge.Af transportministeren (Lars Barfoed).

Spørgsmål 5

Ministeren bedes redegøre for, hvor stort et værditab, den af Trafikstyrelsenforeslåede grundløsning på strækningen Ny Ellebjerg-Avedøre Havnevej, vilpåføre ejerne af andelsboliger, parcelhuse samt boligselskaber i området.

Spørgsmål 6

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt der i de samfundsmæssige vurderinger afNybygningsløsningen indgår den værdiforringelse, som ejerne af andelsboliger,parcelhuse samt boligselskaber i området vil blive påført, og som dermed vilforårsage et ringere beskatningsgrundlag.

Spørgsmål 7

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt der i de samfundsmæssige vurderinger afNybygningsløsningen indgår den værdiforringelse, som grundlæsningen vilpåføre området mellem Ny Ellebjerg og Avedøre Havnevej i form af et merebelastet miljø, og at dette vil forringe lokalbefolkningens helbredstilstand medstørre sundhedsudgifter til følge.

Spørgsmål 8

Ministeren bedes redegøre for de miljøgener, primært larm, varmepåvirkninger,vibrationer i form af strukturlyd, som vil opstå i forbindelse med den påtænktepumpestation, der placeres mellem blok 3 og blok 4 ved A/B Thorvaldsminde iHvidovre.

Spørgsmål 9

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt den vejledende grænseværdi om, atvibrationsniveauet indtil 20 m fra midten af nærmeste spor kan overholdes, nårdet viser sig, at samtlige A opgange i A/B Thorvaldsminde befinder sig mindreend 20 m fra nærmeste spor, nemlig nr. 386A og 390A = 8 meter, nr. 392A =12m og nr. 394A = 10 m.

Spørgsmål 10

Ministeren bedes redegøre for niveauet for de vibrationsmæssige gener for A/BThorvaldsminde, der er konstrueret med et træbjælkelag, og som kun har etmindre fundament, sammenlignet med bygninger med gulve af beton ogtilsvarende stive konstruktioner, og bygninger med kælder.
Side1 af 3

Spørgsmål 11

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt der vil blive indført hastighedsreguleringfor togtrafikken ved dens passage på de mest støj- og vibrationsfølsommelokaliteter i Valby, Vigerslev og Hvidovre og især ved A/B Thorvaldsminde.

Spørgsmål 12

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt samtlige beboere i A/B Thorvaldsmindevil blive tilbudt genhusning i anlægsperioden, da bebyggelsen ligger på tværs afanlægsarbejdet og alle beboere derfor vil berørt at støjen derfra både nat og dag.

Spørgsmål 13

Hvordan vil ministeren sikre, at der ikke opstår sætningsskader ved nedramningaf spunsvægge med rambuk, når den kritiske afstand er 21 meter, mensafstanden fra tunnelvæggene/sekstantpælene til boligblokkene er henholdsvis3,05 m for blok 4, hvor der er fravalgt en fjederkonstruktion, og 2 meter for de treøvrige blokke i A/B Thorvaldsminde, jf. Trafikstyrelsen.

Spørgsmål 14

Hvordan vil ministeren sikre, at beboerne i A/B Thorvaldsminde ikke vil blivebelastet af yderligere vejstøj, af indkig fra forbipasserende trafik og at beboernevil kunne anvende udendørsarealerne uden betydelige støjgener, når VigerslevAlle hæves 1,5 m over det nuværende terræn.

Spørgsmål 15

Ministeren bedes redegøre for, hvor udluftningskanaler fra Nybygningsløsningenstunneller vil blive placeret.

Spørgsmål 16

Ministeren bedes oplyse, hvorvidt det vil være Trafikstyrelsen og/eller HvidovreKommune, der skal afholde udgifterne til at støjsikre A/B Thorvaldsminde iforbindelse med anlæg af Nybygningsløsningen.

Spørgsmål 17

Ministeren bedes redegøre for, hvordan beboerne i A/B Thorvaldsminde vil værestillet med hensyn til erstatning, såfremt der efter at anlægsarbejdet afNybygningsløsningen er afsluttet, opstår skader på fundament og/eller bygningersom følge af vibrationer mv.

Spørgsmål 18

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt de spørgsmål, der stilles i forbindelsemed anlægsarbejdet af Nybygningsløsningen og dets påvirkning af A/BThorvaldsminde, vil kunne bidrage til at give beboerne en større sikkerhed for, atkunne få erstatning i fald der på et senere tidspunkt opstår skader på fundamentog/eller bygninger.

Spørgsmål 19

Ministeren bedes bekræfte, at der til projektering af Nybygningsløsningen eransøgt EU om støtte via TEN-midlerne, og at der er ydet et beløb på ca. 11 mio.

Spørgsmål 20

Ministeren bedes redegøre for, hvorfor ansøgningen til EU om støtte tilprojektering af Nybygningsløsningen via TEN-midlerne, EU' s tilsagn om at ydestøtte samt den øvrige korrespondance ikke er tilgængelig på ministeriets ellerTrafikstyrelsens hjemmeside.

Spørgsmål 21

Ministeren bedes oplyse, hvor meget det vil koste, at overdækkeNybygningsløsningens åbne trug fra gangbroen ved Ulstrupvej til efter AvedøreHavnevej.

Spørgsmål 22

Ministeren bedes redegøre for Trafikstyrelsens notat af 20. oktober 2003 vedr.arealreservationer i forbindelse med anlæg af Nybygningsløsningen - "Notat omSide2 af 3
baggrunden for og betydningen af arealreservation til en eventuel ny jernbanemellem København og Ringsted over Køge" - og den betydning notatet har haftfor de borgere i området, der har erhvervet sig fast ejendom ud fra en tiltro til, atnotatet stod til troende.

Spørgsmål 23

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt de borgere i området mellem NyEllebjerg og Avedøre Havnevej, der siden 2003 har erhvervet sig fast ejendom itiltro til, at Trafikstyrelsens notat af 20. oktober 2003 om arealreservationer iforbindelse med anlæg af Nybygningsløsningen - "Notat om baggrunden for ogbetydningen af arealreservation til en eventuel ny jernbane mellem København ogRingsted over Køge" - stod til troende, vil blive holdt skadesløse, såfremtNybygningsløsningens grundløsning viser sig at forringe de pågældendesejendomsværdier.

Spørgsmål 24

Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt den usikkerhed, der rådede blandtmange lodsejere, beboere, virksomheder og kommuner i hovedstadsområdet, ogsom affødte Trafikstyrelsens "Notat om baggrunden for og betydningen afarealreservation til en eventuel ny jernbane mellem København og Ringsted overKøge", og dermed skabte en falsk tryghed, da Trafikstyrelsens beslutningsnotat("grundløsningen"), ikke indeholder en tunnel fra Ny Ellebjerg til efter AvedøreHavnevej, som beskrevet i 2003-notatet.

Spørgsmål 25

Når ministeren til DR den 26. januar 2009 om Nybygningsløsningens linieføringog design gennem Valby og Hvidovre udtaler, at "Den vurdering, vi har lavet, dener, at vi har lavet en afbalanceret løsning, så der hvor vi ikke afdækker, der erproblemerne ikke så store, at de ikke er til at overse. Men nu vil jeg naturligvisse på underskrifterne og så vurdere det nærmere", omfatter denne vurdering daogså Finnebyen, Vigerslevparken, A/B Thorvaldsminde og Allingvej i Hvidovre?

Spørgsmål 26

I fald ministeren kan bekræfte, at ovenstående vurdering tillige omfatterFinnebyen, Vigerslevparken, A/B Thorvaldsminde og Allingvej i Hvidovre, liggerder deri en vurdering fra ministerens side om, at de problemer, som beboerne iområdet har peget på, enten er ikke-eksisterende og/eller, at de vil blive løstfuldt ud med Nybygningsløsningens design.

Spørgsmål 27

Ministeren bedes be- eller afkræfte, hvorvidt Trafikstyrelsens beslutningsnotat("grundløsningen"), er et resultat af, at regeringen henstillede til Trafikstyrelsenom at udarbejde forslag til Nybygningsløsningen, der var væsentlig billigere endde varianter, der var fremme sidst i 90'erne, og at regeringens holdning har væretstyrende for den grundløsning, som Trafikstyrelsen nåede frem til.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Svarene bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Flemming Damgaard Larsenformand.
Side3 af 3