Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
833782_0001.png
833782_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
26. april 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 22. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål 39vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækningKøbenhavn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 39:

”Vil ministeren uddybe sin holdning til- og mulighederne for at anlæggestationen Køge Nord, så den kan betjene både nybygningsløsningen, Lillesyd,S-toget og Østbanen, og med Parker og Rejs faciliteter, så den kan fungere somet centralt trafikknudepunkt, således som det f.eks. fremføres i høringssvarenefra Region Sjælland, Stevns Kommune, kommunesamarbejdet Sjælland Syd ogMovia?”

Svar:

Trafikstyrelsen har undersøgt tre mulige placeringer af Køge Nord station: Ennordlig placering, en sydlig placering og en placering midt imellem.Konklusionen på analyserne er, at den nordlige placering samlet set er denmest fordelagtige, og den er derfor valgt.Den nordlige placering har det største stationsopland, både fra de eksisterendebyområder og fra Køge kommunes byudviklingsområder i Ølsemagle. Såledeser det samlede passagerpotentiale – herunder også medregnet skiftendepassagerer fra øvrige strækninger - ca. 35 pct. større ved den nordlige placeringend ved de to øvrige placeringer. Den nordlige placering kan tilbyde detkorteste skift mellem den nye jernbane og S-banen. Endvidere sikrer dennordlige placering de bedste muligheder for etablering af parkér-og-rejs anlægmed tilstrækkelige parkeringsfaciliteter og tilkørselsforhold til motorvejen.Endelig er den nordlige placering ca. 300 mio. kr. billigere end de to øvrigeplaceringer.Et enkelt minus ved den nordlige placering er, at det ikke vil være muligt atetablere direkte forbindelse til den nye bane fra følgende stationer på Lille Sydsdelstrækning mellem Roskilde og Køge: Lille Skensved, Havdrup og Gadstrup.Men fra de tre stationer opnås der flere forbindelser til København og mod vestvia Roskilde, end der vil kunne opnås med skift på Køge Nord. Generne af denmanglende skiftemulighed vurderes derfor at være små set i forhold til defordele, der opnås med den nordlige placering af Køge Nord station.
Movia og andres ønske om at forlænge Østbanen til Køge Nord station vilmedføre at hele strækningen mellem Køge og Køge Nord skal udbygges tildobbeltspor og at der skal etableres vendefaciliteter på Køge Nord. Forslaget erundersøgt og det er vurderet, at de trafikale fordele ikke står mål med debetydelige omkostninger som forslaget vil medføre.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt