Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
22. marts 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 26. februar 2010 stillet mig følgende spørgsmål 22vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 22:
"Ministeren bedes redegøre for Trafikstyrelsens notat af 20. oktober 2003 vedr.arealreservationer i forbindelse med anlæg af Nybygningsløsningen – ”Notatom baggrunden for og betydningen af arealreservation til en eventuel ny jern-bane mellem København og Ringsted over Køge” - og den betydning notatet harhaft for de borgere i området, der har erhvervet sig fast ejendom ud fra en tiltrotil, at notatet stod til troende."Svar:
Trafikstyrelsen udsendte i oktober 2003 på baggrund af vedtagelsen af denændrede projekteringslov om København-Ringsted projektet i 2001 (den op-rindelige projekteringslov blev vedtaget i 1997) brev vedrørende arealreservati-oner til grundejerne bl.a. bilagt ”Notat om baggrunden for og betydningen afarealreservation til en eventuel ny jernbane mellem København og Ringstedover Køge”.Den primære hensigt med brevet og notatet var at orientere om status for Kø-benhavn-Ringsted projektet samt, at gøre rede for grundejernes retsstillingmht. byggelinjer og forlods overtagelse af deres ejendom i relation til den ud-lagte korridor, som blev reserveret til et eventuelt fremtidigt projekteringsar-bejde. Orienteringen om den ændrede projekteringslov har medført, at der ergennemført ca. 40 forlods overtagelser af berørte ejendomme samt givet udta-lelser i nogle få sager om byggelinjer.Følgende fremgår af brevet: ”Der er for øjeblikket ikke nogen konkrete planerom at bygge jernbanen. Formålet med arealreservationen er udelukkende atsikre, at der er mulighed for på et tidspunkt i fremtiden at anlægge en jernbanei en linjeføring mellem København og Ringsted over Køge.”Desuden anføres: ”De nærmere undersøgelser i forbindelse med miljøredegø-relsen kan medføre, at der sker justeringer af linjeføringen.”
Det fremsendte materiale blev imidlertid tilbagekaldt 5 måneder senere i et nytbrev af 26. marts 2004 til grundejerne, hvoraf fremgår: ”Trafikstyrelsen bekla-ger, at vores brev ikke var klart nok og har givet anledning til usikkerhed. Vi til-bagekalder derfor brevet af 17. oktober 2003.” I brevet understreges det, at derikke er truffet beslutning om anlæg af en jernbane, og at planlægningsarbejdetnu er kommet dertil, hvor Trafikstyrelsen nærmere har kunnet udpege de mu-lige områder, der vil kunne blive berørt af et anlæg. I dette brev angives intetom anlæggets mulige udformning og linjeføring.I 2007 vedtog Folketinget en ny lov om projektering af et baneanlæg Køben-havn-Ringsted, og i loven anføres, at den gamle projekteringslov blev ophævet.Dermed blev også ændringer til loven og det tilgrundliggende materiale, her-under Nybygningsforslaget fra 1999 ophævet.Projekteringsloven fra marts 2007 bygger på ”Strategianalyse København-Ringsted” oktober 2005 (fremsendt til Folketingets Trafikudvalg den 14. okto-ber 2005), hvoraf linjeføringen uden tunnelløsninger fremgår.På baggrund af ovenstående kan det ikke udelukkes, at nogle grundejere i denkorte periode oktober 2003 - marts 2004 kan have baseret deres opfattelse afprojektet på Trafikstyrelsens notat af 20. oktober 2003. Imidlertid blev detgjort klart, at projekteringen kunne medføre ændringer, og det udsendte mate-riale blev i øvrigt i sin helhed trukket tilbage.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt