Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
840322_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. maj 20102010-85
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 3. maj 2010 stillet mig følgende spørgsmål 114vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Klaus Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 114:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. april 2010 fra Lars Vester-gaard vedrørende overhalingsspor på nybygningslinien, jf. L 134 – bilag 12.”

Svar:

Jeg vil i det følgende kommentere de dele af henvendelsen, som har relevans forlovforslaget. I henvendelsen kritiseres nybygningsløsningen bl.a. for ikke at havetilstrækkelig kapacitet samt manglende overhalingsspor og niveauskæringer. Sidst-nævnte har været genstand for tidligere besvarelser og jeg henviser til besvarelsenaf spørgsmål 41.Trafikstyrelsens omfattende kapacitetsanalyser har vist, at de fremlagte løsningerindeholder tilstrækkelig kapacitet, også til trafikforøgelser efter den nye banes åb-ning.Det er korrekt, som spørgeren gør opmærksom på, at etablering af overhalingssporindgår i den projekterede løsning ved Køge Nord. At der ikke etableres flere overha-lingspor, skyldes kapacitetsforhold. Det kan intuitivt virke rigtigt at etablere mangeoverhalingsspor, men hver gang et godstog skal bringes til standsning og efterføl-gende igangsættes, bruges ekstra kapacitet. En planlagt overhaling af et godstogkan lede til højere kapacitetsforbrug, end hvis de to tog får lov at følge efter hinan-den helt til Ringsted. Derfor vil det normale være, at godstogene føres hele vejen adden nye bane uden stop, og overhaling i Køge Nord vil derfor primært blive anvendtunder uregelmæssigheder eller forsinkelser.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt