Trafikudvalget 2009-10
L 134
Offentligt
840064_0001.png
840064_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
5. maj 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 28. april 2010 stillet mig følgende spørgsmål 113vedrørende L 134 Forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Klaus Hækkerup (S).

Spørgsmål nr. 113:

”Ved besvarelsen af ovennævnte samrådsspørgsmål, anførte ministeren, at hvisman skal blande højhastighedstog med langsomme gods-, intercity- og regio-naltog, vil banens samlede kapacitet blive mindre end forudsat. Det ønskes vedtaleksempler belyst, hvor meget den samlede kapacitet bliver mindre, hvis detforudsættes et intercity- og regionaltog (dvs. uden at godstog kører på stræk-ningen) kører med en hastighed på op til 250 km/t og højhastighedstog kørermed 320 km/t.”

Svar

Jeg forstår spørgsmålet således, at der ønskes et taleksempel for en situation,hvor der ikke køres godstog ad den nye bane.Det tænkte eksempel uden godstog ad den nye bane, hvor der i stedet vil væreen blanding af lyntog/internationale tog som hurtigkørende og de langsomme-re intercitytog/regionaltog med stop ved mange stationer, vil lede til nogenlun-de samme kapacitet som i udgangspunktet.Ad den nye bane vil der således kunne køre ca. 12 persontog pr. retning pr.time, hvis maksimalhastigheden er 250 km/t og 10-11 persontog, hvis maksi-malhastigheden er 320 km/t.Ad den eksisterende bane vil kapaciteten være som i basissituationen – altså optil 5 persontog færre pr. retning pr. time, fordi der så skal gøres plads til gods-togene.At lede godstogene ad den eksisterende bane lader sig dog næppe gøre udenyderligere tab af kapacitet i Vigerslev (ved Ny Ellebjerg) og Ringsted. Undernormale forhold vil disse godstog køre direkte ud på den nye bane i Vigerslevog direkte gennem Ringsted mod Sydbanen uden for mange krydsninger afmodgående trafik. Ledes godstogene i stedet ad den eksisterende bane, vil ka-paciteten begge steder blive brugt til flere krydsende tog, hvilket måske vil re-
ducere kapaciteten i forhold til opgørelsen, der er beskrevet i projektets miljø-redegørelse, september 2009, hæfte 1. Denne reduktion vil i givet fald ogsåramme strækningen mellem København og Ringsted. Jeg henviser i øvrigt tilbesvarelsen af spørgsmål 112.Jeg bemærker afslutningsvis, at såfremt godstog fjernes fra den ny bane, skalde køre til Ringsted via den eksisterende bane. Det giver bl.a. en række uheldi-ge støjkonsekvenser, idet den eksisterende bane i højere grad end den nye baneforløber gennem tæt bebyggelse. At føre godstog via den eksisterende bane vilsænke kapaciteten for regional- og intercitytog hér, hvilket ellers er en gevinstfor f. eks. Roskilde og Høje Taastrup ved den nye bane.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt