Ny bane København – Ringsted over Køge
Der er bedt om bemærkninger til mail af 20. januar 2010 fra Finn Frogne vedr.2 påståede fejl i forslag til Lov om anlæg af en jernbanestrækning København -Ringsted over Køge. Transportministeriet har på den baggrund bedt Trafiksty-relsen om bemærkninger til mailhenvendelsen. Der kan på den baggrund oply-ses følgende:Påstand 1:
”Første fejl er, at alle støjberegninger som blev fremlagt på borgermøderne varberegnede på 180 km/t, desuagtet at man nu planlægger traceen, så der kankøres op til 250 km/t.”Svar:
De støjberegninger, der blev fremlagt og omtalt på borgermøderne og som ind-går i miljøredegørelsen er baseret på strækningshastigheder på henholdsvis200 km/t og 250 km/t. Konsekvenserne er belyst i to scenarier, henholdsvisved banens åbning og for år 2030.På borgermøderne blev der lagt størst vægt på scenariet ved banens åbning,hvor strækningshastigheden er 200 km/t, idet støjkonsekvenserne er størst idette scenario. Trafikstyrelsen fremlagde forudsætningerne for støjberegnin-gerne og konsekvenserne i form af støjkurver og opgørelse af antal støjbelaste-de boliger. På møderne blev henvist til miljøredegørelse 11, hvor grundlaget ogresultaterne af støjberegningerne fremgår. Endvidere blev henvist til trafiksty-relsens hjemmeside hvor der findes yderligere detaljerede oplysninger, herun-der om de anvendte hastigheder til støjberegningerne.Trafikstyrelsen omtalte på borgermøderne endvidere resultaterne af beregnin-gerne for så vidt angår scenario 2030 hvor banen forudsættes opgraderet til enstrækningshastighed på 250 km/t.Påstand 2:
”Den anden fejl er den påståede merpris på nedgravning i tunnel og trug. Jeghar fået lov til at citere docent Kristian Dahl Hertz fra DTU-BYG for, at hanspatenterede ide med super-light-beton er velegnet til tunnel og trug-