Trafikudvalget 2009-10
L 134 Bilag 9
Offentligt
Til Folketingets TrafikudvalgTelefon3618 0193E-mail[email protected]EAN nummer5798009800213
Vedr. Ringstedbanens forløb gennem Valby – L 134
Valby Lokaludvalg finder, at der er behov for væsentlige forbedringeraf den projekterede løsning fremlagt i lovforslaget, hvis nybygningenaf en bane gennem tæt befolkede områder i Valby og Hvidovre, der iforvejen er gennemskåret af mange jernbaner og indfaldsveje, ikkeskal føre til uacceptable forringelser for borgerne i området. Vikvitterer for de forbedringer, der følger af overdækningen afdelstrækningen langs Kulbanevej, men denne berører kun enstrækning på 700 meter. Denne strækning ønskes yderligerenedgravet, så den kommer i niveau med Kulbanevej.Vi vil derudover især fremhæve fire forhold, som kræver en bedreløsning:1. Byudviklingsområderne ved Ny Ellebjerg Station ogGrønttorvet2. Den bevaringsværdige bebyggelse Finnebyen3. Overdækning af strækningen fra Vigerslevvej mod vest4. Løsningsmuligheden med smallere motorvej i Hvidovre1. Byudviklingsområderne ved Ny Ellebjerg Station og GrøntorvetOmråderne ved Ny Ellebjerg Station og Grønttorvet er et afKøbenhavns Kommunes store byudviklingsområder, hvor en uafklaretsituation med reservationer for en eventuel fremtidig etablering afniveaufri krydsning vil skabe betydelig usikkerhed om disseudviklingsområders status og værdi. Der er tale om, at en fremtidigkrydsning vil medføre en overføring over den nybyggedeRingstedbane på en bro i betydelig højde i et til den tid tæt bebyggetområde.Der er tale om ny bebyggelse på 370.000 m2 på Grønttorvet, 60.000m2 omkring Ny Ellebjerg samt derudover 120.000 m2 nybyggeri påF.L. Schmidt-grunden umiddelbart nord for banen.Vi gør opmærksom på, at Trafikstyrelsen i sit notat af 11.3.2010 somsvar til Trafikudvalgets på spørgsmål 4 til L134 anfører, at der ”ikkeforeligger lokalplaner for området, hvorfor eventuelleinvestorprojekter må forholde sig til jernbanens forløb i området.Anlægsprojekter kan ikke planlægges under hensyn til måske
25-03-2010Sagsnr.2010-50473Dokumentnr.2010-213935
Valby Lokaludvalg er en uafhængig lokal forsamling, der er oprettet af KøbenhavnsKommune. Lokaludvalget fungerer som bindeled mellem københavnerne i bydelenog politikerne på Københavns Rådhus.
kommende projekter, hvor ingen kender sandsynligheden for, at deføres ud i livet.” (s. 4). Vi finder dette svar misvisende og vildledendemed henvisning til, at der er fastlagt rammer for disseudviklingsområder i den vedtagne Kommuneplan 2009, der har en højgrad af specificitet som følge af den parallelle forberedelse aflokalplaner for områderne, hvoraf lokalplanen for Ny Ellebjerg netoper sendt i høring, mens lokalplanen for Grønttorvet forventes fremsatinden for nærmeste fremtid.Vi finder, det vil være af afgørende betydning at der laves enpermanent løsning med niveaufri krydsning fra starten, så disseområder efterfølgende kan udvikles uden betydelig usikkerhed ogrisiko for en fremtidig højbro samt en fornyet betydelig byggeperiode.2. Den bevaringsværdige bebyggelse FinnebyenFinnebyen består af 14 huse, der er erklæret bevaringsværdige samtklassificeret som et bevaringsværdigt kulturmiljø. I det projekteredeforslag skal 7 huse nedrives, hvilket ifølge Trafikstyrelsensbeslutningsnotat kun er nødvendigt, fordi der ikke er indlagtvibrationsdæmpning i konstruktionen på dette sted. Det er oplyst, atdet vil koste 7 mio., hvorfra skal trækkes udgiften til ekspropriation af7 huse, således at nettoudgiften vil være betydelig lavere.Udgiften for at bevare en bevaringsværdig bebyggelse er således af enstørrelsesorden, hvor vi finder det alene må være et spørgsmål omvilje at indarbejde det i den eksisterende projektering.3. Overdækning af strækningen fra Vigerslevvej mod vestDen vedtagne overdækning af banen ved Kulbanevej ophører vedVigerslevvej, hvorefter banen er projekteret i en åben banegrav fremtil Hvidovregade og igen langs Allingvej. På denne strækning gårbanen gennem tæt bebygget område og passerer blandt andet tæt forbien af Valbys største andelsboligforeninger, A/B Store Vigerslevgård,med 601 husstande. Boligerne langs denne strækning vil opleve enbetydelig belastning med øget støj, især ved ind og udkørsel vedtunnelmundingerne.Vi finder det uantageligt, at så mange boliger skal opleve betydeligeforringelser af deres boligmiljø og dertil betydelige værditab på deresejendomme. Den eneste effektive løsning er overdækning af banen.4. Løsningsmuligheden med smallere motorvej i HvidovreI den rapport, som Valby Lokaludvalg sammen med boligforeninger iområdet og Hvidovre Kommune har fremsendt til Trafikudvalget(L134 – bilag 1) er fremhævet muligheden for at anlægge banen langsmotorvejen på en kort strækning ved bebyggelsen Thorvaldsminde.Side 2 af 3
Denne løsning vil ifølge Trafikstyrelsen koste 40 mio., hvor vi finderdet sandsynliggjort, at der er ikke indregnede besparelser ved ikke atskulle lægge banen under Vigerslev Alle, således at denne løsningsnarere ville være budgetneutral eller billigere.Trafikstyrelsen anfører i ovennævnte notat af 11.3.2010, at denforeslåede løsning med 2+2 spor vil medføre en væsentligkapacitetsforringelse for motorvejen. Dette er dog misvisende, idet derfra Folehaven kun er to udadgående spor indtil motorvejens start,således at en bibeholdelse af to spor yderligere nogle få hundredemeter alene vil forskyde begyndelsen af den tresporede motorvejnogle få hundrede meter mod vest.Idet Trafikstyrelsen i notatet s. 6 henviser til sit eget løsningsforslag”Smallere motorvej (2+3)”, vil vi anmode Trafikudvalget om at bededenne løsningsmulighed belyst fra Trafikstyrelsens side, således atden på kvalificeret vis kan indgå i beslutningsgrundlaget.
Med venlig hilsenValby Lokaludvalg
Lisbeth RitterFormand
Michael FjeldsøeNæstformand
Side 3 af 3