Trafikudvalget 2009-10
L 134 Bilag 17
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato11. maj 2010Dok.idJ. nr.Deres ref. NLNFrederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Etablering af ekstra støjafskærmning langs den ny jernbane Køben-
havn-Ringsted i Hvidovre kommune
For at imødekomme lokale ønsker om at reducere støjen i forbindelse med denny jernbanes passage gennem Hvidovre, har forligskredsen bag aftalen om ”Enmoderne Jernbane” af 22. oktober 2009 på møde den 11. maj 2010 besluttet atafsætte yderligere 16 mio. kr. til projektet til etablering af en 3 m høj støjaf-skærmning på en 775 m lang strækning langs Allingvej i Hvidovre. Støjskær-men begynder umiddelbart, hvor tunnelstrækningen ophører ved stibroen vedUlstrupvej, og går frem til Avedøre Havnevej.En støjskærm på denne strækning forventes at have en reducerende effekt påtogstøjen på 1-2 dB og 2 dB på motorvejens støj. Endvidere vil skærmen kunnefungere som et visuelt værn mod jernbanen, således at togene ikke længere vilkunne ses fra Allingvej og det bagvedliggende villakvarter. Støjskærmen kanendvidere beplantes.En løsning med en smallere motorvej med færre kørespor – som har været fo-reslået fra flere sider - hvor den ny banes trace er tilpasset disse forhold, vil ik-ke bidrage til en yderligere støjdæmpning. Det skyldes, at den strækning, hvorbanen bliver ført i tunnel, er uændret. Løsningen med smallere motorvej vur-deres derfor ikke at have positive effekter, som står mål med de forventede om-kostninger på ca. 60 mio. kr.En indsnævring af motorvejen vurderes endvidere at give trafikafviklingspro-blemer allerede ved de nuværende trafikmængder. Problemerne vil i sagensnatur vokse i takt med stigende trafikmængder. Det skal endelig bemærkes, aten løsning med indsnævring af motorvejen vil skabe endog meget store pro-blemer for trafikafviklingen på motorvejen i anlægsperioden.
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt