I modsætning til Dansk Folkeparti er og har Enhedslisten altid været tilhænger af den forbedring af togtrafikken, som kan blive en konsekvens af Køge-Ringsted-banen.
Det er der ingen tvivl om.
Vi synes jo så, det bare er rigtig ærgerligt, at man, fordi man har ment, det var nødvendigt at afsætte et rimelig stort millionbeløb til en række overflødige udvidelser af motorveje, bl.a.
det, vi også behandler senere i dag, nemlig en udvidelse af Helsingørmotorvejen, så har været nødt til at lave en meget skrabet udgave af Køge-Ringsted-banen.
Den diskussion, der f.eks.
har været om Hvidovre, har jo haft det element, at borgerne i området, som i forvejen plages af motorveje, kraftværker, lossepladser m.v., har stillet det krav, fremsat det ønske, at de ville have banen gravet ned og have den overdækket – ikke bare for at undgå støj, men også fordi man på den måde kunne fastholde, at der faktisk kunne være transport/trafik på tværs i kommunen.
Desværre må man sige, at det, der blev råd til her, var at bygge en vold, og det er jo bedre end ingenting; så derfor skal jeg sige, at det er vi da glade for.
Men det er alligevel bemærkelsesværdigt, at man, mens man har diskuteret, om man kunne finde en løsning for disse i tusindvis af mennesker, som udsættes for støj og møg på grund af det her, altså har været i stand til, når vi snakkede Helsingørmotorvejen, at finde penge til et projekt, som jo har berørt langt færre mennesker.
Så et eller andet sted er det vel stadig sådan, at når man snakker om togdrift og Vestegnen, så er der ét sæt standarder, og når vi snakker motorveje og Nordsjælland, så er der et andet sæt standarder.
Det synes vi er rigtig ærgerligt.
Vi synes også, det er rigtig ærgerligt, at man ikke har benyttet lejligheden til at etablere nogle nye stationer, f.eks.
en station ved Hvidovre Hospital, som jo er et af de hospitaler, der skal udvides i fremtiden.
Det er rigtig ærgerligt, at man ikke dér har fået etableret en ny station, og at man heller ikke gør det i en af landets største pendlerkommuner, nemlig Greve.
Begge de steder har man været fuldstændig afvisende over for, at der kunne etableres bedre stationer, selv om det, der kunne gøre borgerne i Hvidovre lidt gladere og de mennesker, der bor i Greve, lidt gladere for den her jernbaneforbindelse, måske var, at de også selv fik direkte glæde af den.
Så har man så også – og det skal være det sidste, jeg vil fremføre som problematisk i forhold til det her – etableret udfletningen ved Ny Ellebjerg på en sådan måde, at man med sikkerhed ved, at man i løbet af 10-15 år skal til at lave det hele om, fordi man laver en udfletning, hvor det hele er på samme niveau; det vil sige, at man ikke får de niveaufri skæringer, som er nødvendige, for at togene ikke holder i vejen for hinanden.
Man kan vel lidt muntert sige, at det, man gør her, svarer til at bygge en motorvej, hvor man så, hver eneste gang der er en frakørsel, etablerer et lyskrydssignal, fordi man ikke vil have, at det går for hurtigt.
Vi synes, det er rigtig ærgerligt, at man ikke bruger de nødvendige midler til at gennemføre de forbedringer, som kunne løse nogle af miljøproblemerne for de mennesker, der bor i vestegnskommunerne i København og sydpå mod Køge; vi synes, det er rigtig ærgerligt, at man ikke bruger de fornødne ressourcer til også at få en forbedret togservice for de mennesker, der har behov for at komme til Hvidovre Hospital; og vi synes, det er rigtig ærgerligt, at man ikke giver nogle ordentlige vilkår for de mange borgere, som bor i Greveområdet, og som vi jo har en klar interesse i at få over i togdrift, i stedet for at de bruger bil.
Så synes vi, det er forfærdeligt, at man laver en løsning i forhold til Ny Ellebjerg, som gør, at man med sikkerhed kommer til at betale flere penge bare på mellemlang sigt for at få fundet en tilfredsstillende løsning, i stedet for at finde den tilfredsstillende løsning nu.
Det mest paradoksale er, at argumentet for ikke at gøre det nu er, at man godt kan klare driften med den nuværende mængde af tog, der kører i området.
Men problemet er jo, at man i Danmark opererer med, at flere mennesker og mere gods skal over på skinner i de kommende år, og samtidig opererer svenskerne med det samme, hvilket også giver en belastning i forhold til Ny Ellebjerg, hvor det derfor er fuldstændig sikkert at man bliver nødt til at lave niveaufri skæringer i løbet af ganske kort tid.
Men på trods af de mangler, kan man sige, og de begrænsninger, der er i det her lovforslag, vil Enhedslisten naturligvis stemme for, fordi det trods alt fører til, at der bliver mulighed for en væsentlig forbedring af togdriften i Danmark.