Da Enhedslisten for et par år siden udarbejdede en sammenhængende plan for, hvad der var de nødvendige forbedringer af togdriften i Danmark, må jeg sige, at så var forslaget om at etablere forbindelsen København-Ringsted over Køge sådan set det første og det vigtigste af de forslag, vi lagde frem.
Dermed kan man også drage den konklusion, at vi selvfølgelig er glade for – meget glade for – at vi i dag er kommet dertil, at et enigt Folketing kan vedtage at etablere en sådan jernbanestrækning.
Det synes vi er rigtig godt.
Det er godt for den kollektive trafik; det er godt for de mennesker, der bruger den kollektive trafik; det giver en lang række nye muligheder i fremtiden.
Det eneste problem, der står tilbage – men det er også et lidt stort problem – er, at da man i forligskredsen lavede aftalen om den her baneforbindelse, havde man ikke viljen til at skaffe de nødvendige penge.
Derfor er der en del problemer tilbage – problemer, som heldigvis både Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti har været inde på i deres ordførertaler, og derfor problemer, som vi kan have en forventning om at der vil blive gjort et sidste forsøg på at løse, hvad enten det nu er EU-midler, gratisløsninger, eller hvad det er, man kan tage sin tilflugt til.
Det synes vi faktisk er rigtig, rigtig fornuftigt, for pointen er jo, at da man lagde sig fast på, at det her måtte koste de her godt 10 mia.
kr., traf man også en beslutning om, at det noget mere omfattende projekt, som blev diskuteret tilbage i 1990'erne, skulle omarbejdes til et discountprojekt, og mens det i nogle tilfælde kan være fornuftigt at forsøge at spare, har man her truffet nogle beslutninger, som efter vores opfattelse er forkerte.
Vi så meget gerne, at der blev mulighed for at anlægge de nødvendige niveaufri skæringer ved Ny Ellebjerg, som mange jo har peget på er nødvendige og vigtige, også for at undgå flaskehalse og forsinkelser i fremtiden, når banen tages i brug.
For når banen tages i brug, er det med jernbaneskinner, som det er med motorveje, nemlig at vi har en klar forventning om, at de faktisk bliver fyldt ud, og så er der faktisk nogle indbyggede problemer her, som man så skal til at rette på bagefter, og det bliver i virkeligheden bare meget dyrere.
Det er et spørgsmål om at tunnellægge banen fra Ny Ellebjerg til efter Avedøre Havnevej.
Der er tale om nogle meget tætbefolkede boligområder i både Valby og Hvidovre, som allerede i dag er voldsomt påvirket af transittrafik.
Så kan man sige, at de har det skidt i forvejen, og så kan de få det lidt værre.
Sådan ser vi ikke på det.
Det er et spørgsmål om, at man kan bruge noget af motorvejen ude omkring Hvidovre i forbindelse med et smallere Hvidovreprojekt – et projekt, som nogle jo har sagt nærmest er gratis, og som i hvert fald giver nogle klare fordele for de mennesker, der bor ude i Hvidovre.
Og da ingen har religiøse eller ideologiske holdninger til motorveje – muligvis med undtagelse af Enhedslisten er der i hvert fald nogle, der antyder – så kan der jo ikke være noget problem i at inddrage lidt af den motorvej for at løse den udfordring på en fornuftig måde.
Der kunne være brug for at lave en bedre og mere miljøskånsom linjeføring langs Brøndby Haveby, og bare for at understrege det vil jeg sige, at man også kunne gøre nogle ting, som faktisk ville gøre, at flere af de mennesker, der bor i området, kunne få gavn af den her forbindelse.
Det handler om at anlægge Køge Nord, så den kan betjene både nybygningsløsningen, Lillesyd, S-toget og Østbanen og fungere som omstigningsstation for bilister fra Køge Bugt-motorvejen, altså sådan at man for alvor kunne bruge det som et centralt trafikknudepunkt.
Så har vi også nævnt, at vi synes, at det er fuldstændig oplagt at etablere en station ved Hvidovre Hospital.
Med den centraliserings- og koncentrationspolitik, som gennemføres inden for sygehusområdet, vil folk i endnu større udstrækning have behov for at komme rejsende til Hvidovre Hospital, og der er efter vores opfattelse god brug for at etablere en station til regionale tog dér, ligesom der kunne være andre eksempler på det.
Der skal altså ikke så forfærdelig meget til for at gøre det her forslag til et virkelig, virkelig fremragende forslag, og vi synes, at man skal ofre den energi og den smule ekstra penge, der er brug for, for at sikre, at vi får en løsning, som af lokalbefolkningen i de områder, hvor skinnerne bliver ført igennem, opfattes som rimelig, og hvor de får forbedrede muligheder for selv at få glæde af togforbindelsen, og hvor vi også sikrer os imod, at der opstår nye vanskeligheder med at få trafikken afviklet i fremtiden.
Så vi ser i Enhedslisten sådan set frem til en proces, som vi godt ved nok mere formelt end reelt kommer til at foregå i Folketingets Trafikudvalg, fordi forligspartierne selvfølgelig skal blive enige.
Men på baggrund af de udtalelser, der i dag er kommet fra Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti, nærer vi stor optimisme, med henblik på at man kan få løst nogle af de udestående problemer og altså få etableret en rigtig god jernbaneforbindelse her ikke alene til gavn for den kollektive trafik i Danmark generelt set, men også på en måde, så lokalbefolkningen får fuld glæde af den og ulemperne bliver reduceret så meget, som det overhovedet er muligt.