Det er jo et af de spændende elementer i debatten om trafikpolitikken i Danmark, at man her har droppet den opfattelse, som regeringen ellers giver udtryk for inden for mange andre politikområder, nemlig at man skal gennemføre en vidensbaseret beslutningsproces.
Når Infrastrukturkommissionen i efteråret 2008 anbefalede, at man udarbejdede en sammenhængende trafikplan for Østjylland, at planen skulle bygge på et opdateret datagrundlag, og at der skulle bruges præcise prognoseværktøjer, så skete det jo netop, fordi man sagde, at der i Østjylland fra Randers til Kolding er en særdeles stor udfordring med at få transporten til at fungere i fremtiden.
Man har en særdeles stor udfordring, der hænger sammen med, at hvad der tidligere var selvstændige byer i stor udstrækning er ved at vokse sammen.
Hvis man anvendte en rationel tilgang til den her problemstilling, ville det jo nok også føre til, at man ville sige, at en stor del af løsningen på fremtidens transportudfordring i Østjylland ville være den, som man ved er den eneste, med hvilken man er i stand til at løfte opgaven i større byområder, nemlig den kollektive trafik.
Men man har her så valgt at sige, at vi har et akut problem, der skal løses.
Det er problemet omkring Vejle Fjord.
Fra et stort flertal i Folketingets side er man da heller ikke bleg for at sige, at den måde, man har valgt at løse det på, er sådan, at man nogenlunde er sikker på, at man – om det så skulle være i 2011 eller 2013, er der lidt diskussion om – vil nå frem til, at det er helt nødvendigt at lave enten en yderligere udvidelse af motorvejen nordpå eller en parallel motorvej.
Dermed har man jo også sagt, at man helt klart har den forventning, at det at øge kapaciteten på et stykke motorvej fører til øget biltrafik og til, at der kommer et yderligere pres for at etablere yderligere motorvejsudvidelser nordpå eller – og det medgiver jeg at man i hvert fald i nogle dele af Socialdemokraterne og Venstre er mest tilhængere af – for at få lavet en parallel motorvej.
Pointen her er, at det heller ikke her er den rigtige løsning at gennemføre en udbygning af motorvejsnettet, for pointen er jo, at det kun vil skabe et nyt behov for yderligere motorveje fremover og forhindre, at man træffer den nødvendige politiske afgørelse om, at der skal investeres i bedre kollektiv trafik, i bedre skinner, sådan at man kan løse de kapacitetsproblemer, der er med til at sikre fremtidens transport ad den vej.
Det er, som SF's ordfører sagde, jo af afgørende betydning, at man får skabt mulighed for, at der kan blive et egentligt velfungerende lokalt trafiknet i området mellem Vejle, Fredericia og Kolding.
Der er tale om et sammenhængende byområde, hvor de trafikale udfordringer må og skal løses på den eneste måde, man kan løse udfordringerne på i storbyer, nemlig ved hjælp af etablering af bedre kollektiv trafik.
Der er tale om transporten nordpå, hvor man også vil have brug for at investere i nye og bedre skinneforbindelser, ny og bedre togdrift.
For at man nu ikke her i Folketinget skal være fuldstændig uvidende om, at disse alternative muligheder eksisterer, har Enhedslisten fremlagt, nogle vil sikkert sige igen igen, nogle forslag om forbedrede togstrækninger, forbedret jernbanedrift lige præcis i de her områder, hvilket efter vores opfattelse er det eneste rigtige alternativ.
For det er jo alligevel lidt underligt at tænke på, at alle partier i Folketinget er enige om, at den største del af væksten i trafikken fremover skal foregå ved hjælp af kollektiv trafik, og alligevel er det ikke det, man tyr til i Østjylland.
De bedste argumenter i dag mod ikke at gøre det i Østjylland har sådan set været, at det ikke duer i Vestjylland.
Men det hænger jo overhovedet ikke sammen.
Pointen er, at hvis man ikke kan løfte det at sikre, at transportvæksten fremover sker primært i den kollektive trafik i Østjylland, så findes der jo stort set ikke nogen steder i dette land, hvor man kan løfte den opgave, og derfor bliver synspunktet om, at det er det, man vil, i bedste fald meningsløst og i værste fald udtryk for det, som Socialdemokraternes ordfører anklagede mig for, nemlig manipulation og forsøg på at føre folk bag lyset.
Desværre tror jeg, at det for nogles vedkommende er det sidste, der er tilfældet.
Jeg ved så ikke, hvor meget bedre man er tjent med politikere, som man kan sige det første om, nemlig at de ikke ved, hvad de gør.
Enhedslisten vil helt klart stemme imod det her lovforslag.