Sundhedsudvalget 2009-10
L 130
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 12. maj 2010Enhed: Internationalt samar-bejde og retsstillingSagsbeh.: SUMHBRSags nr.: 0908622Dok nr.: 215879
Folketingets Sundhedsudvalg har den 24. marts 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 3 (Alm. del – L 130) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 3:’’Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. marts 2010 fra TinaJønsson, jf. L 130 - bilag 6.”Svar:Tina Jønsson kritiserer i henvendelsen det nuværende særlige tandklagesy-stem, som efter hendes opfattelse ikke sikrer patienter, der klager over privat-praktiserende tandlæger, en saglig, neutral og uvildig behandling af klagerne.Tina Jønsson henviser i den forbindelse til sine erfaringer fra en konkret kla-gesag, hvor hun bl.a. måtte rejse spørgsmål om inhabilitet for et af tandlæge-nævnets medlemmer.Tina Jønsson påpeger dog samtidig, at det vil være optimalt, hvis de særligemuligheder, der er for at træffe afgørelser om betaling for omgørelse af man-gelfuld tandbehandling, fortsat vil kunne bevares i klagesystemet på tandom-rådet.Det er min opfattelse, at det nuværende tandklagesystem har nogle væsentli-ge fordele for patienterne. For det første har tandlægenævnene – som TinaJønsson også har bemærket – mulighed for at pålægge en tandlæge at tilba-gebetale honoraret helt eller delvis eller at betale for omgørelse af tandarbej-det. Denne mulighed vil ikke kunne opretholdes, hvis tandklager over privat-praktiserende tandlæger fremover skulle behandles af Disciplinærnævnet.Samtidig er sagsbehandlingstiden i tandklagesystemet kortere, end den er vedPatientklagenævnet.Der gælder desuden på væsentlige punkter samme regler for tandklagesyste-met som for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn. Det gælder tandlæge-nævnenes kompetence til at udtale kritik, klagefristerne, reglerne for offentlig-gørelse af afgørelser med kritik og reglerne for underretning af Sundhedssty-relsen. Det er således allerede med de nuværende regler sikret, at Sundheds-styrelsen i forbindelse med styrelsens tilsynsopgaver har kendskab til samtligeafgørelser og forlig i tandklagesagerne.På den baggrund er det min opfattelse, at det er en fordel for patienterne, atdet særlige tandklagesystem videreføres med de ændringer, som fremgår aflovforslaget. Ændringerne vil sikre patientrepræsentation i tandklagenævnene
Side 2
og sikre patienterne samme lette klageadgang via Patientombudet på tandkla-geområdet, som patienterne med lovforslaget får på øvrige områder.Det er i den forbindelse min forventning, at patientrepræsentation i tandlæge-nævnene vil kunne styrke patienternes tillid til tandklagesystemet.Jeg agter herudover at fastsætte regler ved bekendtgørelse, der sikrer, at for-valtningslovens regler om inhabilitet fremover også vil gælde for tandklage-nævnene. Jeg er således enig med Tina Jønsson i, at forvaltningslovens reg-ler om inhabilitet bør gælde for tandlægenævnene, uanset om dette fremgår afoverenskomsten mellem Tandlægeforeningen og Regionernes Lønnings- ogTakstnævn.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Helle Borg Larsen