Sundhedsudvalget 2009-10
L 130
Offentligt
849592_0001.png
849592_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 20.maj 2010Enhed: Internationalt samar-bejde og retsstillingSagsbeh.: SUMHBRSags nr.: 0908622Dok nr.: 217215
Folketingets Sundhedsudvalg har den 9. april 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 19 (Alm. del – L 130) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 19:’’Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at regionen eller kommunenskal følge op på de kritisable forhold, der fremgår af Patientombudets afgørel-ser. I relation til praktiserende læger og speciallæger med overenskomst samtprivate klinikker og hospitaler er der tilsyneladende ikke taget stilling til, hvilkenkompetence regionen/kommunen har i forhold til den sundhedsperson, somhar fået kritik af Patientombudet. På den baggrund bedes ministeren oplyse,hvordan regionerne/kommunen skal følge op over for praktiserende læger,specialpraktiserende læger m.v., der har fået kritik af Patientombudet, uden athave særlig hjemmel hertil.”Svar:Patientombudets kritik vil aldrig rette sig mod enkelte sundhedspersoner. Eneventuel kritik fra Patientombudet i klagesager vedrørende sundhedsvæsenetssundhedsfaglige virksomhed (”forløbsklager”) vil rette sig mod den eller de be-handlingsansvarlige enheder, f.eks. en sygehusafdeling eller en offentlig ellerprivat behandlingsinstitution, hvortil Patientombudet vil sende sin afgørelse.Patientombudet vil endvidere sende afgørelsen til det regionsråd eller denkommunalbestyrelse, der har ansvaret for den behandlingsansvarlige enhedeller har indgået aftale m.v. med vedkommende private behandlingsinstitution,herunder private lægepraksis.Jeg forudsætter i den forbindelse, at vedkommende region eller kommune ifornødent omfang vil skulle sikre sig, at der følges op på kritisable forhold. Det-te kan ske på grundlag af det aftaleforhold m.v., der består mellem vedkom-mende private behandlingssted og regionen eller kommunen. Det følger af, aten offentlig myndighed, der overlader det til private at udføre opgaver på myn-dighedens vegne, er forpligtet til at føre kontrol med, om opgaven løses i over-ensstemmelse med lovgivningen og de aftalte betingelser. Jeg ser derfor ikkebehov for at tilvejebringe særlig hjemmel til en sådan opfølgning fra regionersog kommuners side.I forhold til praksissektoren finder jeg det hensigtsmæssigt, at der i forbindelsemed de overenskomster Regionernes Lønnings- og Takstnævn indgår medorganisationerne i praksissektoren, aftales nærmere retningslinjer for regio-nernes håndtering af og opfølgning på afgørelser, hvor Patientombudet har
Side 2
fundet grundlag for kritik af en privat praksis. Det er på samme måde forudsat ilovforslaget, at der aftales retningslinjer for regionernes håndtering af dialogenmed patienter ved klager, der vedrører praksissektoren.Samtidig vil jeg minde om, at Patientombudets afgørelser også vil blive sendttil Sundhedsstyrelsen. Hvis Sundhedsstyrelsen på baggrund af Patientombu-dets afgørelse af en forløbsklage finder, at der vil kunne være grundlag for kri-tik af enkelte sundhedspersoner, kan Sundhedsstyrelsen indbringe vedkom-mende sundhedsperson for Disciplinærnævnet, ligesom Sundhedsstyrelsenhar mulighed for at iværksætte tilsynsforanstaltninger over for vedkommende.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Helle Borg Larsen