Sundhedsudvalget 2009-10
L 130 Bilag 9
Offentligt
823404_0001.png
823404_0002.png
823404_0003.png
823404_0004.png
823404_0005.png
823404_0006.png
823404_0007.png
823404_0008.png
823404_0009.png
823404_0010.png
823404_0011.png
823404_0012.png
823404_0013.png
823404_0014.png
823404_0015.png
Organisatorisk: Før ændringerPKNSST
Patientklagenævnetindberetninger
-individklager- rettighedsklager- ankesager: tvang/psykiatri
Utilsigtede hændelser
sagsoplysning
Embedslægerindberetninger
PSAN
LMSAN
ankesager
Patientforsikringen
Tandklagesystem
Organisatorisk: Efter ændringerPatientombudetDisciplinærnævnetindberetninger- individklager- ”forløbsklager” … adm.- rettighedsklager … adm.- ankesager: tvang/psykiatri …Nævn- utilsigtede hændelser … adm.
SST
PSAN
LMSANEmbedslæger
ankesager
ankesager
indberetninger
Patientforsikringen
Tandklagesystem
Klagemuligheder• Klager over konkrete sundhedspersoner –uændret• Rettighedsklager – en rækkenye områder,herunderFrit og udvidet frit sygehusvalgMaksimale ventetider for behandling af livstruende sygdommeAdgang til sygehusbehandling i udlandet med offentligt tilskudTilbud om kontaktpersonRegionens oplysningspligt efter henvisning til sygehusbehandlingOmsorgs- og specialtandpleje samt visse tilskud til tandpleje
• Forløbsklager – ennyskabelse• Lokale psykiatriske patientklagenævns afgørelser omanvendelse af tvang i psykiatrien– samme ankemulighed som hidtil,nu til et særligt nævn
Tilbud om lokal dialog• Patienten får tilbud om dialog med regionen indenklagesagsbehandlingen påbegyndes• Tilbuddet gælder:– såvel individklager som forløbsklager– ydelser, hvor regionen helt/delvis afholder udgiften, dvs.sygehussektor og praksissektor
• Tilbud fremsættes af Patientombudet eller af regionen,afhængigt af hvor klagen er indgivet• Ingen formkrav til kontakt og dialog• 4-ugers periode til dialog – derefter genoptagesklagesagsbehandlingen, medmindre klagen er bortfaldetmed patientens accept
Øget læring• Samlingen af funktioner i Patientombudet giver:– Centralt overblik over tilgængelig viden fra klagesystemet,rapporteringen af utilsigtede hændelser og erstatningssystemet– Bedre mulighed for tværgående analyser
• Patientombudet skal aktivt formidle viden til allerelevante aktører, herunder regioner og kommuner• Tæt samarbejde med Sundhedsstyrelsen– SST fåroplysninger om såvel modtagne klager som afgørelser
• Tæt samarbejde med patientkontorerne– regionen skalbidrage med oplysninger til Patientombudets årsrapport
• Fortsat vandtætte skotter mellem hhv. klagesager,rapporteringer af utilsigtede hændelser ogerstatningssager
Forløbsklager vs. individklager• Patienten har helt fri adgang til at vælge mellemforløbsklage eller individklage• Hvis patienten har valgt at klage over forløb– Hvis patienten får medhold: Patienten kan efterfølgende klageover konkrete sundhedspersoner– Hvis patienten ikke får medhold: Patienten kan ikkeefterfølgende klage over konkrete sundhedspersoner
• Hvis patienten har valgt at klage over konkret(e)sundhedsperson(er)– Patienten kan ikke efterfølgende klage over forløbet, uanset ompatienten har fået medhold i sin individklage eller ej
Forløbsklager – vejledningKlage:”Jeg ønsker at klage over minknæoperation på Vejle Sygehus i juni 2009”
Dialog – uden resultat”PO har forstået din klage som en klage over sundheds-væsenets faglige virksomhed. PO undersøger nu sagen ogtager stilling til, om den samlede behandling, du harmodtaget, har været kritisabel.Hvis du i stedet ønsker en vurdering af, om enkeltesundhedspersoner kan kritiseres, bedes du orientere POherom inden... Sagen afgøres i så fald af Disc.nævnet, derkun kan bedømme de pågældende sundhedspersonersfaglige virksomhed.Hvis PO finder din behandling kritisabel, har duefterfølgende mulighed for at få Disc.nævnets vurdering afde enkelte sundhedspersoners faglige virksomhed…”
Afgørelse af forløbsklageKlageadgang til Disciplinærnævnet, hvis medhold ved PO
Disciplinærnævnets sammensætning(ved afgørelsen af konkrete sager)
FØR- Patientklagenævnet:• Dommer som formand• 2 faglige medlemmer1 medlem udpeget afForbrugerrådet/DanskeHandicaporganisationer1 medlem udpeget afDanske Regioner/KL
NU- Disciplinærnævnet:• Dommer som formand• 2 faglige medlemmer2 medlemmer udpeget afForbrugerrådet/DanskeHandicaporganisationer/Danske Patienter
Tandklagesystemet i dagTandklagesystemet omfatter privatpraktiserende tandlægerdækket af overenskomsten med Danske RegionerLandstandlægenævnRegionstandlægenævn- 3 medlemmer udpeget aftandlægeforeningensregionsbestyrelse- 3 medlemmer udpeget afregionsrådet- Landsdommer somformand- 3 medlemmer udpegetaf RegionernesLønnings- og Takstnævn- 3 medlemmer valgt påTandlægeforeningensgeneralforsamling
Tandklagesystemetsammenlignet med det øvrige patientklagesystem• Ens regler med hensyn til:KlagefristerKompetence til at udtale kritik af sundhedspersonenOffentliggørelse af afgørelser i ikke-anonymiseret formIndberetning af afgørelser til Sundhedsstyrelsen til brug for tilsyn
• Adskiller sig ved:– Manglende patientrepræsentation– Mulighed for afgørelser om tilbagebetaling af honorar ellerbetaling for omgørelse af tandarbejdet (herved afbødes ogsåprivatretlige erstatningssager)– Kortere sagsbehandlingstider end ved PKN– Nævnene er ikke offentlige myndigheder, dog følgerLandstandlægenævnet forvaltningslovens regler
Tandklagesystemet - forslag• Bemyndigelsesbestemmelsen, der danner hjemmel fortandklagesystemet, foreslås videreført(forslag til § 2, stk. 4)MED ÆNDRINGER:1) Patientrepræsentation i tandlægenævnene2) Nem klageadgang via Patientombudet3) Læring af tandklagesagerne i PatientombudetLandstandlægenævnRegionstandlægenævn- 3 tandlægefaglige- 2 udpeget af regionsrådet- 2 udpeget af patient- /forbrugerorganisationer- dommer som formand- 3 tandlægefaglige- 2 udpeget af RegionernesLønnings- og Takstnævn- 2 udpeget af patient- /forbrugerorganisationer
Eksisterende tilsynsforanstaltninger
Skærpet tilsynPåbud (ikke virksomhedsindskrænkning)Begrænsning eller fratagelse af ordinationsretMidlertidig virksomhedsindskrænkningMidlertidig autorisationsfratagelsePermanent virksomhedsindskrænkningPermanent autorisationsfratagelse
Ændrede regler om tilsynsforanstaltninger• Skærpet tilsyn– Ingen ændringer, Sundhedsstyrelsens afgørelser er fortsat endelige
• Påbud og begrænsning af ordinationsret– Ikke (længere) afhængig af nævnsafgørelse(r)– Kan ikke længere påklages til ministeren, men kan af sundheds-personen indbringes for domstolene
• Midlertidig virksomhedsindskrænkning ellerautorisationsfratagelse– Sundhedsstyrelsens afgørelser bliver endelige, men kan afsundhedspersonen indbringes for domstolene– Til gengæld som noget nyt automatisk bortfald efter 2 år,medmindre sag om permanent foranstaltning er anlagt
• Permanent virksomhedsindskrænkning ellerautorisationsfratagelse– Indbringes umiddelbart for domstolene af Sundhedsstyrelsen
Bemærkninger fra 1. behandlingen (I)Patientrepræsentation i forløbsklagesagerBegrænsninger af ”dobbeltklager”Professionel patientstøtte i dialogenDialog også i kommunerneKlageadgang over genoptræningTandklagesystemet
Bemærkninger fra 1. behandlingen (II)Egen driftBetegnelsen ”Patientombud”OffentliggørelsesordningenFlytning af opgaven vedr. utilsigtede hændelserInddragelse af regelsættet vedr. patienterstatning• Forskellige adressater: Erstatning relaterer sig til behandlingen,mens kritik efter klage relaterer sig til individuel sundhedsperson• Forskellige ansvarsnormer: Erstatning måles efter ”bedstespecialiststandard”, mens kritik gives, hvis der er handlet ”undernormen for almindelig anerkendt faglig standard”• Undgå loyalitetskonflikt: De behandlingsansvarlige skal kunnehjælpe patienten med at søge erstatning uden at risikere enklagesag
• Fast dato for evalueringen