Sundhedsudvalget 2009-10
L 129
Offentligt
830472_0001.png
830472_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 21. april 2010Enhed: Sundhedsjuridisk centerSagsbeh.: SUMLFISags nr.: 0909104Dok nr.: 216595
Folketingets Sundhedsudvalg har den 19. april 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 7 (L 129) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 7 (L 129):”I forlængelse af ministerens svar på spørgsmål 5 om teknisk bistand til etændringsforslag der giver sygehusansatte farmaceuter og farmakonomer ad-gang til de elektroniske medicinoplysninger, bedes ministeren oplyse, hvilkekonsekvenser ændringsforslaget, som nu er stillet af Dansk Folkepartis i 2.udkast til betænkning, vil få.”Svar:Med det fremsatte lovforslag til sundhedslovens § 157 vil der blive skabt enmodel, hvor de autoriserede sundhedspersoners adgang til de elektroniskemedicinoplysninger, fremgår direkte af loven, mens ministeren bemyndiges til ien bekendtgørelse at fastsætte, hvilke andre persongrupper, der som led i de-res erhverv håndterer medicinoplysninger eller udleverer medicin til borgere,kan få adgang til borgernes elektroniske medicinoplysninger.Hensigten med denne opbygning er, at autoriserede sundhedspersoner (somer en klart afgrænset persongruppe) får adgang til de registrerede oplysningermed hjemmel direkte i loven.Hvis det fremsatte ændringsforslag vedtages brydes med denne systematik.Herudover kan der være gode grunde til at give andre personer, der som led ideres erhverv og konkrete opgavevaretagelse håndterer medicinoplysningereller udleverer medicin til patienter, adgang til de registrerede oplysninger. Derer derfor i lovforslaget skabt mulighed for, at der i en bekendtgørelse kan fast-sættes nærmere regler om andre persongruppers adgang til de registreredeoplysninger.Med systematikken i det fremsatte lovforslag, vil der i en bekendtgørelse kun-ne gives andre persongrupper, der konkret i forhold til varetagelsen af opgaveri relation til lægemidler fx kliniske farmaceuter på sygehuse, der foretager me-dicingennemgang og ansatte i kriminalforsorgen, der udleverer medicin til ind-satte, adgang til de registrerede oplysninger, når det er nødvendigt for ved-kommendes behandling af patienten.Herved vil der i bekendtgørelsen kunne foretages en mere præcis afgræns-ning af fx hvilke arbejdsopgaver en given persongruppe skal varetage for, atder kan opnås adgang til de elektroniske medicinoplysninger.
Side 2
En sådan bekendtgørelse vil, som det fremgår af bemærkningerne, blive fast-sat efter nærmere drøftelse med Datatilsynet, idet der er tale om personføl-somme oplysninger.Såfremt systematikken i det fremsatte lovforslag brydes og man skriver nogleikke-autoriseret persongrupper direkte ind i loven, således som det er foreslåeti det fremsatte ændringsforslag, bør man for at skabe ensartethed og oversku-elighed, fremover ændre loven i takt med at andre, ikke-autoriserede person-grupper fx på grund af opgaveglidning i sundhedsvæsenet, får behov for ad-gang til borgernes elektroniske medicinoplysninger.Det er min opfattelse, at det fremsatte lovforslag understøtter ambitionen omen smidig tilrettelæggelse af sundhedsvæsenets opgaver og opgaveglidningog således fremtidssikre adgangen til de registrerede oplysninger for de per-songrupper, der fremover vil få behov for adgang til oplysninger.Der vil således også, hvis ændringsforslaget ikke vedtages, blive skabt enhjemmel, så kliniske farmaceuter og farmakonomer på sygehuse, der som ledi deres erhverv håndterer medicinoplysninger eller udleverer medicin til borge-re, kan få adgang til borgernes elektroniske medicinoplysninger. At nogle per-songruppers adgang fremgår direkte af loven, mens andres fremgår af en be-kendtgørelse er alene et spørgsmål om lovteknik.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Louise Filt