Sundhedsudvalget 2009-10
L 129 Bilag 9
Offentligt
836772_0001.png
836772_0002.png
836772_0003.png
836772_0004.png
836772_0005.png
836772_0006.png
836772_0007.png
Til lovforslag nr.L 129
Folketinget 2009 - 10
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 28. april 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven(Målretning af kontaktpersonordningen, tilpasning af adgangen til elektroniske medicinoplysningerog oprettelse af Det Danske Vaccinationsregister m.v.)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalgethar stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Indenrigs- og sundhedsministeren harstillet ændringsforslag nr. 5, og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-slag nr. 2-4 og 6.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 12. februar 2010 og var til 1. behandling den 25. februar 2010.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og ministeren for sundhedog forebyggelse sendte den 18. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bilag158. Den 15. februar 2010 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne høringssvarog et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Maria Staun,Kolding. Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige hen-vendelse.SpørgsmålUdvalget har stillet 8 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (S, SF og RV) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovfors-laget. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag tilforkastelseved 3. behandling. Min-dretallet indstiller det under B nævnte lovforslag tilvedtagelse.Hvis ændringsforslag nr. 1 om de-
2
ling af lovforslaget forkastes, vil mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 2-6 til det udelte for-slag.Mindretallet mener ikke, at kontaktpersonordningen fungerer i sin nuværende form. Men denfremstår som en tænkt/konstrueret størrelse uden tilstrækkelig samtænkning med de fagprofessio-nelle sundhedspersoners funktioner og kompetencer.Derfor burde der frem for ændringer i den nuværende kontaktpersonordning være sikret en gen-nemgang og efterfølgende revurdering af de initiativer, som sygehusene/de driftsansvarlige i regio-nerne i øjeblikket tager initiativ til (f.eks. forløbskoordinatorer) for at skabe koordinering og kvali-ficering af patientforløb under indlæggelse, jf. bl.a. høringssvar fra Dansk Selskab for Patientsik-kerhed og Dansk Sygeplejeråd.Etandet mindretali udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det under nr. 5stillede ændringsforslag.Ettredje mindretali udvalget (DF) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de under nr. 2-6 stil-lede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget konstaterer,at kontaktpersonsordningen, som blev startet i 2006, er en ordning, der fungerer godt flere steder, såpatienterne oplever og mærker, at der er større sammenhæng i behandlings- og plejeforløbene. Bloter der mange ambulante patienter, som kommer meget hurtigt ind på sygehuset og hurtigt ud igenefter f.eks. mindre operationer og andre ambulante behandlinger, som eksempelvis operativt ind-greb i en tennisalbue eller en knæoperation, der ikke fordrer indlæggelse mere end en dag, og derforikke nødvendigvis har behov for en kontaktperson.Derfor glæder det partierne, at det med dette lovforslag bliver muligt for en patient, der ønskerdet, at få tildelt en kontaktperson, selv om indlæggelsen kun forventes at være af en enkelt dagsvarighed. Det vil i disse situationer være den behandlingsansvarlige læges samlende vurdering, derlægges til grund for tildeling af en kontaktperson i disse kortvarige behandlingsforløb. Patientermed behov skal dog have tilbudt en kontaktperson allerede ved første kontakt med sygehuset. Detgælder f.eks. kræftpatienter eller andre med livstruende eller komplekse sygdomme og kronikereherunder også patienter med et alkohol- eller stofmisbrugsproblem.Etfjerde mindretali udvalget (EL) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslagetog indstiller de under A og B nævnte lovforslag tilforkastelseved 3. behandling. Hvis ændringsfor-slag nr. 1 om deling af lovforslaget forkastes, vil mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 5 tildet udelte lovforslag.Etfemte mindretali udvalget (Pia Christmas-Møller (UFG)) vil stemme for ændringsforslag nr. 1om deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte lovforslag tilvedtagelse uændretog detunder B nævnte lovforslag tilvedtagelse.Hvis ændringsforlag nr. 1 om deling af lovforslaget forka-stes, vil mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 5 til det udelte lovforslag.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. Dergøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et fler-tal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(SF), tiltrådt af etmindretal(S, RV, EL og Pia Christmas Møller (UFG)):aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:A.»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven. (Målretning af kontaktpersonordningen)« omfat-tende § 1, nr. 2 og 3, § 2 og § 3.B.»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven. (Tilpasning af adgangen til elektroniske medicin-oplysninger og oprettelse af Det Danske Vaccinationsregister m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 4-16, § 2og § 3.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det udelte lovforslagTil § 1Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(S, SF og RV):2)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 157indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.Den sygehusansatte farmaceut eller farmakonom, der efter udpegning af sygehusledelsen,af patient- og lægemiddelsikkerhedsmæssige grunde foretager medicingennemgang eller -afstemning, kan få adgang til de oplysninger, der er registreret om patienten, når dette er nødvendigtfor den pågældendes behandling af patienten.«Stk. 4-9 bliver herefter stk. 5-10.«[Visse sygehusansatte farmaceuters og farmakonomers adgang til elektroniske medicinoplysninger]3)I den undernr. 10foreslåede affattelse af§ 157, stk. 8,der bliver stk. 9, indsættes efter »stk. 2,3«: », 4«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]4)I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 157, stk. 9, nr. 4,der bliver stk. 10, nr. 4, indsættesefter »plejehjemsassistenter,«: »sygehusansatte farmaceuter og farmakonomer, der efter stk. 4 haradgang til de registrerede oplysninger,«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]Afindenrigs- og sundhedsministeren,tiltrådt af etmindretal(V, DF og KF):
4
5)Den inr. 15foreslåede affattelse af§ 271, stk. 1, nr. 4,affattes således:»4) indhenter, videregiver eller udnytter oplysninger i strid med § 157, stk. 2, 3, 5 eller 8, eller §157 a, stk. 2 eller 3, eller i strid med regler fastsat i medfør af § 157, stk. 4, eller § 157 a, stk.4.«[Redaktionel ændring af straffebestemmelse]Af etmindretal(DF), tiltrådt af etmindretal(S, SF og RV):Underændringsforslagtil ændringsforslag nr. 56)I den ved ændringsforslagnr. 5foreslåede affattelse af§ 271, stk. 1, nr. 4,indsættes efter »2,3,«: »4,«.[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at lovforslaget deles, således at forslagene om målretninger af kontaktpersonordnin-gen samles i et selvstændigt lovforslag, og at forslagene om adgangen til elektroniske medicinop-lysninger og oprettelse af Det Danske Vaccinationsregister m.v. samles i et andet lovforslag.Til nr. 2Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i sundhedslovens § 157, stk. 4, hvorefter sygehusan-satte farmaceuter og farmakonomer, der på grundlag af udpegning af sygehusledelsen af patient- oglægemiddelsikkerhedsmæssige grunde foretager medicingennemgang eller -afstemning, kan få ad-gang til de oplysninger, der er registreret om patienten, når dette er nødvendigt for den pågældendesbehandling af patienten.Hensigten med bestemmelsen er at sikre, at medicinhåndtering og -udlevering altid kan ske på etaktuelt og opdateret grundlag.Med en sådan adgang vil sygehusansatte farmaceuters og farmakonomers arbejde i forhold til me-dicingennemgang og -afstemning kunne tilrettelægges mere fleksibelt end i dag til gavn for en øgetpatientsikkerhed.Sygehusledelsen skal udpege, hvilke sygehusansatte farmaceuter og farmakonomer der kan få ad-gang til de registrerede medicinoplysninger. Hermed sikres det, at adgangen til de registrerede me-dicinoplysninger begrænses mest muligt henset til oplysningernes personfølsomme karakter.Bestemmelsen berører ikke lægers adgang til i medfør af autorisationsloven at delegere adgangentil de registrerede oplysninger til lægens medhjælp, jf. § 18 i lovbekendtgørelse nr. 1350 af 17. de-cember 2008.Der er som ved lovens øvrige afgrænsning af, hvilke persongrupper der har adgang til de registre-rede medicinoplysninger, foretaget en nøje afvejning af dels hensynet til, at der er tale om adgang tilsærlige personfølsomme oplysninger, som i videst muligt omfang skal begrænses, dels hensynet til
5
patientsikkerheden og en hensigtsmæssig og fleksibel tilrettelæggelse af arbejdsgange i sundheds-væsenet og understøtter ambitionen om opgaveglidning og bedst mulig udnyttelse af ressourcerne.For så vidt angår afgrænsningen af adgangen til de registrerede medicinoplysninger, henvises tilbemærkningerne i lovforslaget til nr. 12 om den foreslåede ændring af sundhedslovens § 157, stk. 9,nr. 4.Til nr. 3, 4 og 6Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at sygehusansatte farmaceuters adgang til deregistrerede medicinoplysninger nævnes direkte i loven.Til nr. 5Der er tale om en redaktionel ændring.
Louise Schack Elholm (V) Preben Rudiengaard (V)fmd.Birgitte Josefsen (V)Sophie Løhde (V) Flemming Møller (V) Liselott Blixt (DF) Karin Nødgaard (DF)Vivi Kier (KF) Pia Christmas-Møller (UFG)nfmd.Sophie Hæstorp Andersen (S)Flemming Møller Mortensen (S) Karen J. Klint (S) Julie Skovsby (S) Karl H. Bornhøft (SF)Jonas Dahl (SF) Lone Dybkjær (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 129Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra ministeren for sundhed og forebyg-gelse2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Ændringsforslag, fra indenrigs- og sundhedsministeren51. udkast til betænkning62. udkast til betænkning7Henvendelse af 16/4-2010 fra Maria Staun, Kolding83. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 129Spm.nr.1TitelSpm. om, hvilken personkreds der fortsat vil få tildelt en kontaktper-son fra dag et og altså ikke være omfattet af den nye ordning, til in-denrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det vil være muligt for en patient at få en kontaktperson,hvis patienten ønsker dette, uanset at indlæggelsen kun forventes atvære en dag, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ændringsforslag, der indebærer, at også kliniske farmaceu-ter, som arbejder på sygehuse, kan få adgang til de elektroniske medi-cinoplysninger i Medicinprofilen, til indenrigs- og sundhedsministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det er Statens Serum Institut, der skal være ansvar-lig for vaccinationsregisteret, og ikke Lægemiddelstyrelsen, til inden-rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at kli-niske farmaceuter, som arbejder på sygehuse, har adgang til de elek-troniske medicinoplysninger, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 16/4-2010 fra Maria Staun,Kolding, jf. L 129 – bilag 7, til indenrigs- og sundhedsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om konsekvenser af ændringsforslag, jf. svar på spm. 5, til in-denrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil være indstillet på at stille ændringsforslag,der indebærer, at lovforslaget deles, således at bestemmelserne omkontaktpersonordningen udskilles i et selvstændigt lovforslag, til in-denrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
78
7