Danmark er ved at knække over.
Arbejdspladserne forsvinder i det meste af Danmark, undtagen i Storkøbenhavn, viser en ny undersøgelse fra Jyllands-Posten.
Der er oprettet 11.000 stillinger i København, samtidig med at vi ser arbejdspladser blive nedlagt overalt i landet.
Især ramt er det, vi kan kalde Yderdanmark, og som nogle vil kalde Udkantsdanmark.
Vi ved, at der samtidig bor 5.000 studerende i de områder, som gerne vil rejse langt for at få en videregående uddannelse, men at det belaster deres økonomi voldsomt.
Danmark har en målsætning om, at 50 pct.
af alle unge skal tage en videregående uddannelse.
Den målsætning er vi langt fra at nå.
Det er en ganske fornuftig målsætning, da viden er helt essentielt, hvis Danmark skal klare sig i den internationale konkurrence.
Her skal vi nemlig konkurrere på viden.
Derfor skal vi også gøre det let for alle studerende at få en uddannelse, ikke kun studerende i storbyerne.
Selv hvis man har fået mand og børn og har bosat sig et sted i landet, hvor der er en lille smule langt til en videregående uddannelse, f.eks.
Nakskov på Lolland, skal man også have mulighed for at få en videregående uddannelse, uden at bunden bliver slået ud af ens budget.
Derfor har vi fremsat det her lovforslag.
Vi ønsker derved at fjerne det maksimumsbeløb, der i dag ydes i rabat til transport med den kollektive trafik til studerende ved en videregående uddannelse.
Der ydes i dag, som ministeren også var inde på, 65 pct.
rabat pr.
abonnementskort til den kollektive trafik for studerende ved videregående uddannelser, der modtager eller har modtaget SU for nylig.
Problemet med den nuværende ordning er, at der er et dagligt maksimum på 22,65 kr.
for den rabat, der ydes; det er i 2009-tal.
Det sidste er urimeligt, fordi det belaster studerende, der er nødt til at rejse langt til deres uddannelsessted, meget hårdt økonomisk.
Hvis vi kigger på en pendler fra Nakskov, et af de steder i Danmark, hvor man virkelig oplever sig sat af udviklingen i Danmark, kan vi se, at et pendlerkort fra Nakskov til Østerport Station koster 4.170 kr.
om måneden, og rabatten er kun 679,50 kr.
Så den studerende skal altså betale mere end 3.500 kr.
om måneden.
Det er altså nærmest uoverskueligt for en SU-modtager.
Vi ved, hvem det rammer:
Det er de mennesker, som netop har valgt at bosætte sig i yderområderne i Danmark, nemlig i Nordjylland, i Vestjylland, i Sønderjylland, på Lolland, i Nakskov.
En afskaffelse af maksimumsbeløbet vil øge incitamentet til at tage en uddannelse og bidrage til en opfyldelse af vores målsætning.
Det vil stadig væk være forbundet med omkostninger at vælge et uddannelsessted langt fra sin bopæl, dels skal man jo fortsat betale 35 pct.
af merafgiften selv, dels er det kostbart i tid, og det begrænser f.eks.
muligheden for at passe et deltidsjob i studietiden.
Så har mange ganske rigtigt spurgt ind til finansieringen, og det skal jeg da beklage.
Jeg skal beklage, at vi ikke har skrevet det ind i bemærkningerne til forslaget.
Jeg skal beklage det over for Socialdemokraternes ordfører, som var igennem, jeg ved ikke, om det nærmest var en tornado – jeg synes, spørgsmålene passende kunne være blevet stillet til SF – og Enhedslisten oplevede det samme.
Jeg indrømmer blankt, at vi selvfølgelig skulle have skrevet ind, hvor finansieringen kunne findes.
Jeg tror, at grunden til, at vi ikke gjorde det, var, at den tidligere undervisningsminister på et samråd i Trafikudvalget sagde, at han overhovedet ikke så noget problem med at finde den her finansiering, men nu har jeg bare noteret mig, at regeringen lige pludselig synes, det er et kæmpeproblem at finde en finansiering på 6,7 mio.
kr.
Men vi vil gerne finde en finansiering, og den vil vi finde via kørselsafgifterne.
Det er jo også derfor, vi har lagt op til, at forslaget skal behandles i Trafikudvalget, for vi har netop et transportforlig, der meget klart siger, at der skal fremsættes et lovforslag om kørselsafgifter i den her folketingssamling, penge, som bl.a.
kunne bruges til det her projekt.
Der er ingen tvivl om, at det er det, SF ønsker.
Jeg ved godt, at det ikke er det, regeringen ønsker, men det er jo så en diskussion, vi må tage efterfølgende i forligskredsen.
Lovforslaget vil nemlig være til gavn for 5.000 studerende og koste de omtalte 6,7 mio.
kr.
Det er fair nok, hvis det så betyder, at endnu flere udkantsdanskere vælger at studere, og det så bliver 10 mio.
kr.
Når jeg sætter det lidt i perspektiv i forhold til Venstres transportordfører, er det, fordi han indimellem lover milliarder væk i yderligere investeringer, sådan uden for transportforliget.
For nylig lovede han i Jyllands-Posten Vestjylland nye veje til 1 mia.
kr.
og Midtjylland en ny Hærvejsmotorvej, som koster ca.
6 mia.
kr., hvis man kigger på Transportministeriets tal, penge, der ikke er finansieret nogen som helst steder, og som i dag ikke er en del af transportforliget.
Vi vil hellere bruge pengene et andet sted.
Vi synes, det giver mere mening at bruge dem på at få flere unge til at uddanne sig.
Vi synes i hvert fald, at udgiften i alle tilfælde er forholdsvis begrænset.
I »Fair Forandring« har vi sammen med Socialdemokraterne lagt op til, at vi vil finde penge til en reduktion af taksterne i den kollektive trafik.
Vi vil faktisk via kørselsafgifterne finde 1,5 mia.
kr.
til en nedsættelse af taksterne i den kollektive trafik.
Så vi har ikke noget problem med at finde pengene, til forskel fra den nuværende borgerlige regering, der har opført sig totalt økonomisk uansvarligt siden 2001 og har gjort, at man har et hul i statskassen, som man skal lede længe efter overhovedet at finde ud af at dække.
Så havde vi jo tidligere, i 1990'erne, en økonomisk ansvarlig socialdemokratisk ledet regering, der gjorde, at vi fik et opsving, som den nuværende regering så har soldet bort, og det er den økonomisk ansvarlige politik, vi vil tilbage til.
Jeg synes også, det er lidt morsomt, at vi sådan igen og igen bliver angrebet for, at vi ikke har skrevet finansieringen ind.
Om end jeg tager det til mig og vi nok skal sørge for at skrive det ind i forslaget undervejs i udvalgsbehandlingen, synes jeg, det er lidt morsomt, når man kigger på de beslutningsforslag, Venstre og Konservative har fremsat op igennem 1990'erne, for der er adskillige milliardbeløb, der ikke er finansiering på.
Men fair nok, sådan er det åbenbart, når man er i regering, så kan man sidde og lege storsindet og smart, mens man, når man er i opposition, ligesom synes, at man kan opføre sig, som man vil.
Vores uddannelsesordfører har sagt, at hun gerne vil rejse det i forligskredsen.
Jeg hører faktisk også ministeren være meget åben over for at finde en løsning på det her problem, og at man kan undersøge det.
Det tyder jo i virkeligheden også på, at regeringen er villig til at finde en eller anden form for finansiering, for ellers ville man vel ikke være interesseret i at behandle det i regeringen.
Jeg må sige til den konservative ordfører, at jeg da næsten bliver helt varm om hjertet, når han siger, at Det Konservative Folkeparti vil støtte forslaget, hvis jeg bare siger, hvor finansieringen findes.
Det har jeg nu sagt, så nu er jeg glad for, at De Konservative også vælger at støtte det.
Så alt i alt hører jeg et ønske om en meget velvillig behandling rundtomkring i Folketinget.
Det tyder jo på, at det her så kan blive til noget, og det
er
jo interessant for folk, der bor i Udkantsdanmark.
Det er jo interessant, at folk, der faktisk har langt til deres uddannelsesinstitution, kan få det lidt billigere, og vi er villige til at gøre det lidt nemmere for dem i en økonomisk presset hverdag.