Uddannelsesudvalget 2009-10
L 120
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
13-04-2010
I forbindelse med behandlingen af (L 120) Forslag til lov om ændring affolkeskoleloven (Friere rammer for placering af fag på lavere klassetrin,udvidelse af loft for undervisningstid, øget fleksibilitet i reglerne om ud-dannelseskvalifikationer i folkeskolens indskoling m.v.) har FolketingetsUddannelsesudvalg i brev af 21. marts 2010 stillet mig følgende spørgs-mål:Spørgsmål 7:”Har ministeren blik for de store fordele, der knytter sig til to faggrup-pers samarbejde om børns læring og trivsel, og er ministeren i den sam-menhæng opmærksom på, at pædagogernes indsats i folkeskolen vil for-mindskes i medfør af L 120?”Svar:Der er gode erfaringer med forsøgene med lærer-pædagog-samarbejdeom undervisning af elever fra børnehaveklassen op til og med tredjeklasse i et forpligtende samarbejde mellem skolens undervisning og sko-lefritidsordningens pædagogiske virksomhed. Stillingtagen til, hvad derskal ske med forsøgene efter 2010/11, afventer de drøftelser, jeg vil tagemed forligskredsen på baggrund af evalueringen. Der henvises til mitsvar på spørgsmål 6.Forslagene om at hæve loftet for den højeste daglige undervisningstid påde første klassetrin fra seks til syv timer og om øget fleksibilitet i reglerneom uddannelseskvalifikationer i folkeskolens indskoling er et led i be-stræbelserne på at give kommunerne større frihed til at styrke faglighe-den og en øget fleksibilitet i anvendelsen af personaleressourcerne. Deter en udtrykkelig forudsætning, at der skal være et samarbejde mellem deto faggrupper om børnenes læring og trivsel.Med venlig hilsen
Tina Nedergaard