Uddannelsesudvalget 2009-10
L 120
Offentligt
825345_0001.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
13-04-2010
I forbindelse med behandlingen af (L 120) Forslag til lov om ændring affolkeskoleloven (Friere rammer for placering af fag på lavere klassetrin,udvidelse af loft for undervisningstid, øget fleksibilitet i reglerne om ud-dannelseskvalifikationer i folkeskolens indskoling m.v.) har FolketingetsUddannelsesudvalg i brev af 21. marts 2010 stillet mig følgende spørgs-mål:Spørgsmål 6:”På baggrund af folkeskolelovens § 55, stk. 2, fra 1998, hvorefter mini-steren kan meddele dispensation for lovens uddannelsesbestemmelser iforbindelse med forsøg med helhed i skolestarten, har der siden væretgivet en lang række dispensationer til et større samarbejde mellem lærereog pædagoger, herunder større sammenhæng mellem SFO'ernes pæda-gogiske arbejde og skolernes undervisning. Hvilke planer har ministerenmed de eksisterende forsøg efter 2011, og vil § 55, stk. 2, fortsat kunneanvendes også for nye forsøg efter 2011?”Svar:Siden juni 1998 har undervisningsministeren godkendt en lang rækkeforsøg med lærer-pædagog-samarbejde om undervisning af elever frabørnehaveklassen op til og med tredje klasse i et forpligtende samarbejdemellem skolens undervisning og skolefritidsordningens pædagogiskevirksomhed (forsøg med skolestart).Partierne bag folkeskoleloven (V, K, S og DF) har aftalt, at der skal findeen evaluering sted af de igangværende forsøg med skolestart, når forsø-gene udløber i skoleåret 2010/11.Stillingtagen til, hvad der skal ske med forsøgene efter 2010/11, herun-der behov for at godkende iværksættelse af nye forsøg, afventer drøftel-serne i forligskredsen på baggrund af evalueringen.Med venlig hilsenTina Nedergaard