Uddannelsesudvalget 2009-10
L 120 Bilag 8
Offentligt
816356_0001.png
816356_0002.png

Til Folketingets Uddannelsesudvalg

BUPL vil gerne kvittere for vort foretræde for udvalget tirsdag 16. marts om L 120 og takke forjeres opmærksomhed.Som det fremgik af de to deltagere i BUPL's delegation pædagog Carl Peter Jacobsens ogpædagog Marlene Werngreens indlæg, så indgår pædagoger ansat i skolefritidsordninger ogsåi folkeskolens undervisning - nogle gange sammen med en lærer, andre gange alene ilektionerne.Pædagoger og lærere løser forskellige opgaver sammen i undervisningen:AKT-funktioner og andre pædagogiske funktioner i forhold til urolige elever eller elevermed særlige behov,undervisningsforløb som inddrager andre læreprocesser - fx i faget dansk ved at skriveet teaterstykke, fremstille rekvisitter og opføre stykket. Dette som eksempel på etforløb, hvor pædagogen indgår og understøtter udviklingen af elevernes mundtlige ogskriftlige danskfaglige færdigheder.
Begge funktioner tilgodeser såvel de faglige mål som det overordnede formål i folkeskoleloven.Når BUPL påtaler, at pædagoguddannede ikke er medtaget i L 120, så skyldes det, at der ilovforslaget mangler en adgang for pædagoguddannede til at indgå i undervisningen iindskolingen svarende til den adgang, som læreruddannede ifølge lovforslaget får til at indgå ibørnehaveklassen.Problemet i lovforslaget om udvidelse af den daglige undervisningstid i indskolingen er, at althvad der foregår i samværet med børnene i skoletiden er defineret som undervisning. Ogundervisning er defineret som en opgave, som lærerne skal løse. Hermed kan lovforslaget -trods andre intentioner - betyde, at pædagoger skrives ud af skolen, når skoledagenforlænges.Derfor er BUPL, som det fremgår af vores høringssvar, bekymret overfor de muligekonsekvenser af lovforslaget, og BUPL finder, at det kan undgås ved i folkeskoleloven at fåindskrevet pædagogers roller og opgaver i skolen.Det nuværende lovforslag reducerer den ønskede afbureaukratisering på folkeskoleområdet,og fjerner samtidig den fleksibilitet, som i dag anvendes på mange skoler landet over iforbindelse med forsøgsprogrammet "En skole i bevægelse", hvorefter der kan dispenseres frauddannelseskravene, så pædagoguddannede kan varetage undervisning i indskolingen isamarbejde med læreruddannede.Børn i indskolingsårene er i dag i skole hele dagen - delt op i undervisningstid og i fritid iskolefritidsordningen. Det giver helt nye muligheder for en samlet indsats i folkeskolen, somkan tilgodese både elevernes faglige læring og deres personlige og sociale læring. Fleksibilitet iuddannelseskravene i folkeskoleloven er en forudsætning herfor. Det vil samtidig sikre, at dermed en længere skoledag også fortsat vil være pædagoger til stede i folkeskolen.BUPL er glad for, at der på foretrædet var ros til, at vi fremlagde konkrete eksempler fraskolernes hverdag, og vi noterede os jeres ønske om, at vi præsenterer et konkret forslag til,hvordan pædagogernes opgaver i folkeskolen kan indskrives i folkeskoleloven. Det vil vi vendetilbage med omkring påske.
Med venlig hilsen------------------------------------------------------------------------------------------------------Allan Baumann, ForretningsudvalgetMobil: (+45) 2826 7513 - Tlf. direkte: (+45) 3546 5124 - Epost:[email protected]------------------------------------------------------------------------------------------------------BUPL - Forbundet for pædagoger og klubfolkBlegdamsvej 124 - 2100 København Ø - Tlf.: (+45) 3546 5000------------------------------------------------------------------------------------------------------