Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 119
Offentligt
833571_0001.png
833571_0002.png
833571_0003.png
833571_0004.png
833571_0005.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 9 (L.nr. 119 - bilag 4) stillet af Udval-get for Videnskab og Teknologi den 9. april 2010.
23. april 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
1260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Charlotte Sahl-Madsen
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07778613340561/1

Spørgsmål nr. 9 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 9. april

2010 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (L.nr. 119 - bilag

4).

Spørgsmål 9

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24/3-10 fra DI, Dansk Erhverv ogFUHU, jf. L 119 - bilag 4.

Svar

DI, Dansk Erhverv og FUHU/DEA kommenterer i henvendelsen det lovforslag omændring af universitetsloven, som blev fremsat den 28. januar 2010 (L 119). L 119blev førstebehandlet den 25. februar 2010. Henvendelsen vedrører de danske uni-versiteters vilkår for at deltage i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus../.Jeg henholder mig til det svar, som jeg har sendt til DI, Dansk Erhverv og FU-HU/DEA (vedlagt).Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07778613340561/1
Kære Lars Goldschmidt, Jannick Schack Linnemann og Stina Vrang EliasPå vegne af DI, Dansk Erhverv og FUHU/DEA retter I ved brev af 24. marts 2010henvendelse til mig vedrørende lovforslag nr. L 119 om ændring af universitetslo-ven, hvad angår Erasmus Mundus-uddannelser.Jeg er enig i, at det er vigtigt med fleksible rammer for universiteterne, så de kanindgå i forskellige samarbejdskonstruktioner med både danske og udenlandskesamarbejdsparter.Krav om akkrediteringHidtil har danske universiteters aftaler med udenlandske universiteter om udbud oggennemførelse af Erasmus Mundus-kandidatuddannelser skullet følge universitets-lovens regler om parallelforløb og fællesuddannelse. Efter disse regler er hele ud-dannelsesforløbet defineret som en dansk uddannelse, hvorfor de finansieres ogkvalitetssikres som andre danske uddannelser.Efter de nye regler er disse uddannelser defineret som nye selvstændige 2-årigeErasmus Mundus-kandidatuddannelser med egne regler for finansiering og kvali-tetssikring. De deltagende universiteter i samarbejdet fastlægger det samlede stu-dieprogram for uddannelsen, herunder hvilke dele af uddannelsen der skal gennem-føres ved de enkelte universiteter.For at sikre kvaliteten af det samlede studieprogram finder jeg det naturligt, at helekandidatuddannelsen kvalitetssikres. Det centrale må være, at den studerende ogkommende arbejdsgivere har sikkerhed for, at der er faglig sammenhæng og pro-gression i uddannelsen uanset den studerendes valg af mobilitetsspor.Hvis den danske akkrediteringsinstitution ACE-Denmark vælges som kvalitetssik-ringsinstitution, skal ACE-Denmark akkreditere den samlede kandidatuddannelse.Det er det danske universitet, der har indgået aftale med de udenlandske universite-ter, og derfor vil det også være det danske universitet, som i samarbejde med sineaftalepartnere skal levere den nødvendige dokumentation for hele uddannelsen.Jeg er naturligvis enig i, at akkrediteringsprocessen ikke skal være en hindring forudviklingen og godkendelsen af nye Erasmus Mundus-kandidatuddannelser. Mini-steriet vil naturligvis indgå i drøftelser med ACE-Denmark og universiteterne, hvisdette kan bidrage til en smidig og enkel procedure i forbindelse med denne akkre-ditering. Målet er, at de dokumenter, der ligger til grund for de danske universite-ters aftale med de udenlandske universiteter, og som udarbejdes i forberedelsen afansøgningen til EU-Kommissionen, kan genbruges i videst mulig omfang.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
FinansieringsreglerPartierne bag aftalen om fremtidig regulering og finansiering af Erasmus Mun-dus-kandidatuddannelser er meget opmærksomme på, at ”gratisprincippet” ogsåkan efterleves med den valgte model. Med lovforslaget vil det danske taxameter-tilskud og udlandsstipendieordningen indgå i finansieringen af uddannelserne. Deuddannelsesdele, som EU/EØS-studerende gennemfører ved det danske universi-tet, finansieres af taxametertilskud, og udlandsstipendieordningen kan af stude-rende, der er berettigede til SU, anvendes til at finansiere eventuelle studieafgif-ter for de uddannelsesdele, der gennemføres ved de udenlandske universiteter.Erfaringerne fra den første runde af Erasmus Mundus-uddannelser 2004-2008 vi-ste, at det har været vanskeligt for danske universiteter under de gældende danskeregler at indgå i Erasmus Mundus-samarbejdet, bl.a. som følge af kravet om, athvis der var brugerbetaling, så skulle studerende fra EU inden for samme Eras-mus Mundus-program betale samme størrelse brugerbetaling uanset de studeren-des valg af mobilitetsspor. I det andet Erasmus Mundus-program 2009-2013 erdette krav fjernet bl.a. efter dansk ønske.Jeg er imidlertid bekendt med, at Kommissionens programagentur for nyligt skul-le have tilkendegivet, at ansøgninger, som indeholder differentieret betaling efterde studerende valg af mobilitetsspor, kan blive bedømt ringere end ansøgningermed ens betaling.Når det omtalte krav først er fjernet fra den politiske aftale, stiller jeg mig natur-ligvis helt uforstående overfor, hvis det så kan genindføres af Kommissionensprogramagentur som et bedømmelseskriterium. Derfor har jeg bedt mine em-bedsmænd tage kontakt til Kommissionen for at sikre, at Kommissionen retter sigefter den politiske aftale.Kommissionen har efterfølgende bekræftet skriftligt, at den vedkender sig denpolitiske aftale, herunder specifikt, at de deltagende universiteter frit kan beslutteat fastsætte studieafgifter i overensstemmelse med gældende national lovgivning.Derudover har Kommissionen understreget, at den fortsat vil sikre, at eksperter-ne, som foretager bedømmelsen af ansøgningerne, fuldt ud forstår de nye juridi-ske regler. Kommissionen vil specifikt gøre eksperterne opmærksomme på, atden danske tilgang er i overensstemmelse med reglerne i den politiske beslutningog i programguiden. Kommissionen fastslår, at den forsat vil sikre, gennem vej-ledning af eksperterne, at eksperterne behandler alle konsortier ens og dermedhverken favoriserer eller straffer konsortier, hvor danske universiteter deltager.For så vidt angår spørgsmålet om en eventuel konsortieafgift, vil jeg gerne klartpræcisere, jf. bemærkningerne til lovforslaget, at danske universiteter ikke måopkræve nogen form for deltagerbetaling, gebyr eller lignende af hverken danskeeller EU/EØS-borgere i forbindelse med disses gennemførelse af dele af enErasmus Mundus-kandidatuddannelse ved danske universiteter. Disse udgifter fi-nansieres fuldt ud af det danske taxametertilskud.Det deltagende danske universitet kan kun anvende taxametertilskud til at afholdeudgifter inden for konsortiet, som må anses direkte relateret til den ordinære ud-dannelsesvirksomhed, herunder administration af denne.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
For så vidt angår den del af Erasmus Mundus-kandidatuddannelsen, der gennem-føres i udlandet, kan udlandsstipendiet tilsvarende anvendes til at dække studie-afgifter og lignende, der i Danmark ville være dækket af universitetets taxameter-tilskud. De danske universiteter kan ikke få andel i disse midler.Samlet vurdering af forskellige typer af internationalt samarbejdeSom det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, finder aftalepartierne det rele-vant, at der på et senere tidspunkt foretages en samlet vurdering af de forskelligetyper af internationale uddannelsessamarbejder, som danske universiteter kan indgåi.Jeg synes, at det er vigtigt, at vi får udarbejdet en samlet vurdering af de forskelligetyper internationale uddannelsessamarbejder. Vi har brug for et overblik over regu-leringen af internationaliseringen af uddannelsesområdet og de principper, der lig-ger bag denne regulering. Det vil give os det nødvendige grundlag for at vurderemulighederne for at forenkle og tilpasse reguleringen.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Med venlig hilsenSide4/4
Charlotte Sahl-Madsen