Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 119
Offentligt
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 1 (L. nr. 119 - bilag 2) stillet af Udval-get for Videnskab og Teknologi den 12. februar 2010.25. marts 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 43
Med venlig hilsen
Charlotte Sahl-Madsen
E-postNetstedCVR-nr.
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07778612554831/1
Spørgsmål nr. 1 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 12. fe-
bruar 2010 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (L. nr. 119 -
bilag 2).
Spørgsmål 1
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11/2-10 fra Danske Universiteter,vedr. L 119, jf. L 119 - bilag 2?Svar
Danske Universiteter kommenterer i henvendelsen det lovforslag om ændring afuniversitetsloven, som blev fremsat den 28. januar 2010 (L 119). L 119 blev før-stebehandlet den 25. februar 2010. Henvendelsen vedrører de danske universite-ters vilkår for at deltage i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus.Nedenfor redegøres for de enkelte punkter, som Danske Universiteter har frem-ført.Begræns akkrediteringen til det nødvendige
Danske universiteters aftaler med udenlandske universiteter om udbud og gen-nemførelse af Erasmus Mundus-kandidatuddannelser har hidtil skullet følge uni-versitetslovens regler om parallelforløb og fællesuddannelse. Efter disse regler erhele uddannelsesforløbet defineret som en dansk uddannelse og finansieres ogkvalitetssikres derfor også som andre danske uddannelser.Med lovforslaget etableres nye regler for de danske universiteters aftaler medudenlandske universiteter om udbud og gennemførelse af disse uddannelser. Efterde nye regler er uddannelsesforløbene defineret som nye selvstændige 2-årigeErasmus Mundus-kandidatuddannelser med egne regler for finansiering og kvali-tetssikring.De deltagende universiteter i samarbejdet fastlægger det samlede studieprogramfor uddannelsen, herunder hvilke dele af uddannelsen der skal gennemføres vedde enkelte universiteter.Da ansvaret for uddannelsesforløbet er fordelt på flere universiteter, er jeg enigmed min forgænger i, at det er helt naturligt, at det samlede studieprogram fordisse uddannelser kvalitetssikres, sådan at der sikres sammenhæng i uddannelsen.Minimér dokumentationsbyrden i forbindelse med akkreditering
Med lovforslaget er der valgt en model, som betyder, at det er hele Eramus Mun-dus-uddannelsen, der skal akkrediteres. Det skyldes blandt andet hensynet til destuderendes retssikkerhed og hensynet til at sikre sammenhængen og den fagligeprogression i uddannelsen.Det bemærkes, at det efter den valgte model alene er nye uddannelser, som skalakkrediteres, inden der ansøges om en EU-godkendelse. De eksisterende uddan-
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Sagsnr.Dok nr.Side
10-07778612554831/1
nelser skal blot akkrediteres ifølge den turnusplan, som Akkrediteringsinstitutio-nen – ACE Denmark har udarbejdet.Jeg er naturligvis enig i, at akkrediteringsprocessen ikke skal være en hindringfor udviklingen af nye Eramus Mundus-uddannelser. Jeg er opmærksom påspørgsmålet om hensigtsmæssigheden af ACE Denmarks tidsfrister i forhold tilansøgningen om EU-godkendelse. Hvis det viser sig, at der er reelle problemerhermed, vil ministeriet tage sagen op med ACE Denmark.Tredjedelskravet bør udgå
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, finder aftalepartierne det re-levant, at der på et senere tidspunkt foretages en samlet vurdering af de forskelli-ge typer af internationale uddannelsessamarbejder, som danske universiteter kanindgå i. I vurderingen skal indgå en udredning af det retlige og økonomiskegrundlag for disse samarbejder samt hvor stor en andel af en uddannelse, der skalgennemføres i Danmark, for at den kan defineres som en dansk uddannelse.Ministeriet for Videnskab
Jeg synes, at det er vigtigt, at vi får lavet en samlet vurdering af de forskellige ty-per internationale uddannelsessamarbejder. Vi har brug for et fælles overblikover reguleringen af internationaliseringen af uddannelsesområdet og de princip-per, der ligger bag denne regulering. Det vil give os det nødvendige grundlag forat vurdere mulighederne for at forenkle og tilpasse reguleringen. Der vil snartblive taget initiativ til, at dette arbejde sættes i gang.Fair vilkår for udbud af master-uddannelser
Aftalepartierne er enige om, at de nye regler om Erasmus Mundus-uddannelserkun vedrører kandidatuddannelser og ikke masteruddannelser. Begrundelsen er,at udlandsstipendieordningen ikke kan anvendes ved masteruddannelser. Dettehar afgørende betydning, fordi udlandsstipendieordningen skal finansiere eventu-elle studieafgifter for de dele af en Eramus Mundus-kandidatuddannelse, der ud-bydes ved udenlandske universiteter. Hertil kommer, at masteruddannelser – imodsætning til kandidatuddannelser – er videreuddannelse for den voksne be-folkning og finansieres efter reglerne om deltidsuddannelse, hvilket vil sige meddelvist taxametertilskud og en deltagerbetaling, der fastsættes af det danske uni-versitet.Hvis danske universiteter ønsker at indgå aftale med udenlandske universiteterom udbud af masteruddannelser som led i EU’s studieprogrammer om ErasmusMundus, skal disse uddannelser derfor fortsat følge reglerne for parallelforløb ogfællesuddannelse, herunder kravet om gensidig udveksling.
Teknologi og Udvikling
Side
2/2