Som det fremgik af debatten tidligere, er det her jo en sag, vi har brugt rigtig meget tid på.
Hovedelementet i det lovforslag, vi behandler nu, er jo Erasmus Mundus-uddannelserne, og at vi hermed får sikret et regelgrundlag, som er klarere og meget præcist, i forhold til hvordan universiteterne fremover skal indgå i de her samarbejder.
For baggrunden for, at vi har brugt så mange år på den her sag og så mange kræfter i forligskredsen på den, er jo, at der på det her område har eksisteret nogle meget uklare regler:
en bekendtgørelse, som efterlod universiteterne i en gråzone, og som efterlod de studerende i et retstomrum, som jo altså så betød, at der blev opkrævet brugerbetaling for den her type uddannelse; det er jo, som vi også har været inde på, i strid med gratisprincippet.
Derfor har det været en meget vigtig principiel sag for Socialdemokraterne, og derfor har vi brugt enormt meget tid på den.
Vi mener, at vi med den aftale, som bliver udmøntet i lovforslaget her, har sikret et klart grundlag og et grundlag, der også sikrer gratisprincippet fremover.
Jeg er meget glad for, at vi fra Venstres ordfører fik så klar en garanti for, at gratisprincippet også fremover står ved magt.
For jeg bemærkede, at Venstres ordfører sagde, at uddannelse er gratis i Danmark, og det må jo så også gælde, hvis man eventuelt kunne finde på at indføre private universiteter, sådan som den tidligere videnskabsminister har været ude med; så må det jo også gælde der.
Men det kan vi jo vende tilbage til.
Lovforslaget her sikrer altså, at universiteterne får mulighed for at indgå i de her Erasmus Mundus-samarbejder, altså at de udløser taxameter for den del, der foregår i Danmark, og udlandsstipendium for den del, der foregår på udenlandske universiteter, der måtte have brugerbetaling.
Der er også i aftalen, hvilket vi har lagt meget vægt på, et loft over brugerbetalingen, sådan at man sikrer, at den ikke må overstige udlandsstipendiets størrelse, hvilket jo så betyder, at der altså heller ikke vil kunne opkræves delvis brugerbetaling for de dele.
Jeg synes, det er værd at dvæle en lille smule ved forløbet.
For som jeg var inde på i et spørgsmål til Venstres ordfører, har det jo været et dybt kritisabelt forløb, hvor man på baggrund af klager fra enkelte studerende fra ministeriets side simpelt hen har – mener vi – svigtet sin tilsynspligt over for universiteterne.
Man har altså haft en gråzone, som har betydet, at studerende er blevet efterladt i det her retstomrum, og det er helt uacceptabelt.
Og det er uacceptabelt, at ministeriet ikke på et tidligere tidspunkt reagerede over for de her sager og sørgede for at få rettet op på reglerne.
Så vil jeg sige, at der også er flere af høringssvarene, der kommer ind på, at vi har brug for at se på det samlede område for de her parallelle og fælles uddannelser.
For der er altså stadig uddannelser, som ikke er Erasmus Mundus-uddannelser, men som stadig væk hører ind under den her bekendtgørelse, og der kan vi jo risikere at komme ud i samme problem og i samme gråzone.
Og der vil vi i hvert fald tilkendegive at vi synes vi har en opgave fremadrettet.
Det står sådan set også i aftaleteksten, at vi skal se på de her områder for internationale uddannelser, så regelsættet er klart, og så vi sikrer, at universiteterne har mulighed for at indgå i de her aftaler.
Så vil jeg godt i forhold til de øvrige elementer i lovforslaget, som Socialdemokraterne bakker op om, nævne spørgsmålet om klagereglerne, som der jo altså her bliver ændret på, således at man fremover, hvis man klager over en karakter, risikerer, at karakteren bliver sat ned.
Det sikrer en parallelitet med de regler, der gælder på Undervisningsministeriets område, og vi går sådan set meget ind for, at man sørger for at have parallelitet i reglerne, så der er gennemskuelighed.
Men vi kan godt have en lille bekymring for, at der med den her regelændring simpelt hen vil opstå en social slagside, for hvem er det, der vil klage?
Er det de ressourcesvage eller de ressourcestærke?
Der tror jeg nok at man må sige, at der med den her øgede risiko for at få sat karakteren ned måske vil være den slagside.
Det vil vi i hvert fald holde nøje øje med.
Jeg kan sige så meget, som at Socialdemokraterne er meget optaget af at sikre gennemsigtighed og gennemskuelighed i klagesystemet på universiteterne.
Det er noget, vi har fremsat et beslutningsforslag om tidligere:
om en studenterombudsmand eller en national instans, hvor man kan søge hjælp og vejledning til klagesager.
For klagesystemet er uigennemskueligt, det er ekstremt svært og hårdt for den enkelte studerende at gå igennem sådan et klageforløb.
Så vi vil også holde nøje øje med fremover, at vi får sikret en gennemskuelighed dér.
Vi støtter som sagt de øvrige elementer i forslaget om udlagt undervisning, beskyttelse af universitetstitlen og ph.d.-forløbet.
Men vi har nogle spørgsmål på baggrund af høringssvarene til de her elementer, f.eks.
i forhold til ph.d.-modellen, som vi vil stille i løbet af udvalgsbehandlingen.
Men vi støtter forslaget.