Trafikudvalget 2009-10
L 118
Offentligt
830016_0001.png
830016_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato19. april 2010Dok.idJ. nr.2010-1383Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55

Vedr. svar på spørgsmål nr. 1 og 2 fra Folketingets Trafikudvalg i

forbindelse med L 118, forslag til lov om ændring af lov om

taxikørsel m.v.

I forbindelse med fremsættelse af L 118, forslag til lov om ændring af lov omtaxikørsel m.v. (obligatorisk tv-overvågning i taxier) har jeg i breve af 19. marts2010 besvaret spørgsmål nr. 1 og 2 stillet den 24. februar 2010 af FolketingetsTrafikudvalg. Til brug for besvarelsen var der indhentet udtalelse fraDatatilsynet.Datatilsynet har den 12. april 2010 rettet henvendelse til Transportministerietog bedt om at svarene på spørgsmål 1 og 2 blev uddybet med yderligereelementer fra Datatilsynets udtalelse.På den baggrund skal jeg præcisere og supplere mine besvarelser af spørgsmål1 og 2 på følgende måde:Som oplyst i svarene på spørgsmål 1 og 2, er formålet med lovforslaget atforebygge og bidrage til opklaring af overfald og røverier mod taxichauffører ogpassagerer.Lovforslaget indebærer, at der er en pligt til at forsyne taxier med tv-overvågningsudstyr. Lovforslaget regulerer imidlertid ikke, i hvilket omfang ogmed hvilke formål taxivognmænd er berettiget til at anvende indvendig tv-overvågning i taxier. Dette vil bero på en vurdering i forhold til almindeligtgældende regler i bl.a. persondataloven.Indsamling af personoplysninger skal ifølge persondataloven ske tiludtrykkeligt angivne og saglige formål, og senere behandling må ikke væreuforenelige med disse formål.I Datatilsynets praksis er tv-overvågning med det formål at forebygge ogopklare kriminalitet begået af såvel en virksomheds kunder som ansatte blevetanset for et udtrykkeligt angivet sagligt formål.For at leve op til kravet om udtrykkeligt angivne saglige formål, må den data-ansvarlige – det vil sige den enkelte taxivognmand – således beslutte sig for,hvad formålet med tv-overvågningen er, herunder om tv-overvågningen også
skal rettes mod taxichauffører, og hvilke formål overvågningen af chaufførerneskal tjene.Hvis det er et formål med tv-overvågningen at forebygge og opklare de ansatteseventuelle kriminalitet, skal dette fremgå af den forudgående information, somde berørte ansatte skal have i medfør af persondatalovens princip om god skikfor databehandling. Datatilsynet har tidligere udtalt, at det vil være naturligt, atinformationen til ansatte taxichauffører indeholder oplysning om, at tv-overvågningsoptagelserne vil kunne blive videregivet til politiet og om, i hvilketilfælde dette kunne tænkes at ske.I forhold til tv-overvågning i detailhandlen har Datatilsynet også tilkendegivet,at der bør gives information om, i hvilke tilfælde tv-overvågningsoptagelser vilblive gennemgået af ledelsen og intern revision, f.eks. om dette finder sted iform af stikprøvekontrol eller i forbindelse med mistanke om kriminelleaktiviteter eller lignende.Det følger videre af persondataloven, at oplysninger, som behandles, skal værerelevante og tilstrækkelige og ikke må omfatte mere, end hvad der kræves tilopfyldelse af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de formål, hvortiloplysningerne senere behandles.Den dataansvarlige taxivognmands behandling af personoplysninger er såledesundergivet et proportionalitetsprincip.I forhold til tv-overvågning fører dette princip efter Datatilsynets opfattelse til,at overvågning skal gennemføres på en sådan måde, at den virker mindstmuligt integritetskrænkende for dem, der overvåges, og at det i første omgangskal overvejes, om det ønskede formål kan nås med mindre indgribende midlerend tv-overvågning og registrering.Anvendelse af tv-overvågning til kontrol af taxichauffører må derfor foregåunder iagttagelse af persondatalovens krav om saglighed og proportionalitet.Der kan endvidere være regler af arbejdsretlig karakter, der skal iagttages.I den sidste ende vil det bero på en konkret vurdering, om persondatalovensregler er overholdt.Overtrædelse af bl.a. persondatalovens regler om indsamling og behandling afoplysninger kan ifølge loven straffes med bøde eller fængsel i op til 4 måneder,medmindre højere straf er forskyldt ved efter den øvrige lovgivning.Med venlig hilsen
Side 2/2
Hans Chr. Schmidt