Jeg vil gerne starte med at sige tak for den helt overvejende positive modtagelse af lovforslaget fra partiernes ordførere.
Der var vist tilslutning hele vejen rundt med nogle spørgsmål, som jeg forstår at vi ligesom skal have afklaret i udvalgsbehandlingen, dog forstår jeg, at hr.
Villum Christensen og Liberal Alliance ikke kan støtte det, men hr.
Villum Christensen understregede, at han dog ikke er ophidset over det.
Jeg er da glad for, at det ikke går så vidt.
Det er jo sådan, at vi med det her lovforslag indfører en pligt til, at taxier skal være forsynet med indvendig tv-overvågning.
Men der er en fritagelsesmulighed, for så vidt angår taxier, som bliver anvendt til forudbestilt kørsel i henhold til en kontrakt.
Formålet er selvfølgelig, at vi med lovforslaget skal forebygge og bidrage til at opklare røverier og overfald på førere af taxier og samtidig naturligvis også bidrage til at forebygge overgreb mod passagerer.
Det her lovforslag er en opfølgning af en folketingsbeslutning, B 79, af 26.
maj 2009 om videoovervågning i taxier, hvor et flertal i Folketinget tilkendegav, at de ønskede et krav om videoovervågning i taxier, og det er så det, som regeringen imødekommer med dette lovforslag.
Det er i den her sammenhæng, hvor vi fremsætter lovforslaget, blevet vurderet, at hensynet til førernes sikkerhed er så tungtvejende, at indførelsen af obligatorisk tv-overvågning i taxier er både sagligt og proportionalt i forhold til persondataloven og de principper, som ligger til grund for denne lovgivning.
Lovforslaget indebærer jo nemlig en fravigelse af det princip, der er i persondataloven om, at den dataansvarlige – og det vil her sige den enkelte taxivognmand – selv skal vurdere, om der er behov for tv-overvågning, men nu indfører vi det altså ved lov generelt ud fra den overordnede vurdering, som jeg lige nævnte.
Tv-overvågning anvendes jo så i øvrigt i meget vid udstrækning i taxier i en række større kommuner, f.eks.
både i Århus, Herning, Esbjerg og Odense, men der er fortsat mange vognmænd, herunder i hovedstadsområdet, som ikke gør brug af videoudstyr i taxier.
Med denne lov kan der sikres den nødvendige tryghed i taxierhvervet alle steder.
Vi ændrer med det lovforslag ikke på de grundlæggende regler for tv-overvågning.
Alle de regler skal fortsat følges.
Det skal sikres, at tv-overvågning alene bruges til formålet, f.eks.
så må tv-overvågning ikke bruges til at kontrollere førerne af taxierne.
Overvågningsoptagelser skal behandles i overensstemmelse med persondatalovens regler.
Det har man jo også forudsat blandt flertallet, som tilsluttede sig beslutningsforslaget i sin tid.
Det er nævnt i beretningen, at et lovforslag skal sikre, at det er i overensstemmelse med persondatalovens regler.
Det er også et svar til både Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten, og jeg tror også, at Det Radikale Venstre nævnte den problemstilling, men det er naturligvis noget, der er sikret med det her, herunder at vi har fastlagt, at taxivognmanden er den dataansvarlige.
Ansatte chauffører skal informeres om, at der er tv-overvågning, og at overvågningsoptagelser kan videregives til politiet i forbindelse med opklaring af kriminalitet.
Tv-overvågning skal udføres så skånsomt som muligt, og der skal oplyses ved en tydelig skiltning, at der er tv-overvågning i taxierne.
Det skal også sikres, at der ikke optages uden for taxiens kabine.
Optagelserne må kun videregives til politiet og kun med henblik på opklaring af kriminalitet.
Tv-overvågningsoptagelser skal slettes senest 30 dage efter optagelsen.
Der har også været en betragtning – jeg tror, at det var hr.
Per Clausen, der havde den – om, at vognmanden ikke sådan må sidde og småkigge i optagelserne.
Det må man naturligvis ikke.
Det er klart sådan, at den dataansvarlige kun må gennemse optagelser, hvis det har et sagligt formål.
På Datatilsynets hjemmeside kan de dataansvarlige få de nødvendige oplysninger og anbefalinger om behandling af data og om datasikkerhed.
Der stilles ikke krav om brug af en bestemt type teknologi, men det er jo samtidig klart, at der skal bruges udstyr, der kan optage og lagre billedmateriale, der gør det muligt at identificere dem, som er blevet fotograferet.
Lovforslaget har visse, men dog begrænsede økonomiske konsekvenser for taxierhvervet, og det skønnes, at ca.
3.000 taxier fordelt på ca.
1.500 vognmænd skal forsynes med tv-overvågning.
Anskaffelsesudgifterne pr.
taxi skønnes at ligge i størrelsesordenen 7.000-10.000 kr., inklusive montering, og de årlige vedligeholdelsesomkostninger skønnes at være 1.000-2.000 kr.
pr.
taxi.
Taxier, der hovedsagelig bruges til forudbestilt kørsel ifølge kontrakt, f.eks.
kørsel med personale, børn, patienter, ældre, kan, som jeg også nævnte indledningsvis, fritages for pligten til at være forsynet med tv-overvågningsudstyr.
Men almindelige bestillinger, altså via et bestillingskontor, kan derimod ikke begrunde en fritagelse for ordningen.
Baggrunden for den forskel er jo, at det ikke vurderes sådan, at der er de samme risici over for førere af taxier og passagerer, der kører forudbestilt kørsel ifølge kontrakt, som der er ved almindelig taxikørsel, hvor man bestiller en taxi på et bestillingskontor eller stopper en tilfældig taxi på gaden.
Spørgsmålet om fritagelse af taxier for pligten til at være forsynet med tv-overvågningsudstyr skal ifølge forslaget afgøres af kommunerne, som i forvejen jo er dem, som administrerer taxiloven.
Der er indkommet en del høringssvar under den høringsrunde, vi har haft om lovforslaget.
Svarene er som udgangspunkt positive over for forslagets formål, og vi har sat en ikrafttrædelsesdato til den 1.
juli 2010, men dog sådan, at taxier, der ved lovens ikrafttræden ikke er forsynet med tv-overvågning og ikke kan fritages for pligten til at være forsynet med tv-overvågning, senest den 1.
juli 2012 skal opfylde kravet om tv-overvågning.
Jeg tror, det var hr.
Kim Christiansen, der gjorde opmærksom på, at så er der nok ikke nogen, som kommer til at sprænge kassekreditten på grund af det her lovforslag.
Til sidst skal jeg gøre opmærksom på, at lovforslaget den 8.
januar 2010 er blevet notificeret til Europa-Kommissionen.
Notifikationsproceduren skal være gennemført, før loven kan vedtages.
Notifikationsproceduren indeholder bl.a., at Kommissionen som minimum har 3 måneder til at kommentere lovforslaget, og denne periode kan under visse omstændigheder forlænges.
Hvis perioden forlænges, kan konsekvensen være, at lovforslaget ikke kan vedtages som planlagt, men det håber vi naturligvis ikke bliver tilfældet.
Til sidst vil jeg endnu en gang takke for de mange og langt overvejende positive bemærkninger, der har været, og jeg håber, at de vil blive fastholdt under udvalgsarbejdet i sådan et omfang, at der forhåbentlig kan dannes et bredt flertal for forslaget, som det foreligger.
Jeg vil naturligvis bidrage til, at vi får afklaret de spørgsmål, der måtte være under udvalgsbehandlingen.