Kirkeudvalget 2009-10
L 116 Bilag 1
Offentligt
791114_0001.png
791114_0002.png
791114_0003.png
791114_0004.png
791114_0005.png
791114_0006.png
Notat
Dato: * januar 2010.25.
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring aflov om begravelse og ligbrænding og lov om folkekirkensøkonomi (samarbejde om krematoriedrift mv.) samt cir-kulære om kostprisberegning for folkekirkens kremato-rievirksomhedLovforslaget mv. blev sendt i offentlig høring den 27. oktober 2009 med fristfor bemærkninger den 27. november 2009.Lovforslaget blev sendt i høring hos: Samtlige biskopper og stiftsøvrigheder,samtlige stiftsråd, Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks Provstefor-ening, Kommunernes Landsforening, Foreningen af Danske Kirkegårdslede-re, Danske Krematoriers Landsforening, Fagligt Fælles Forbund (3 F), Fi-nansministeriet, Indenrigs- og Socialministeriet, Danske Bedemænd, Lands-foreningen Liv og Død samt Arbejdsgruppen vedr. Fælleskrematorium iRingsted.Ved høringsfristens udløb var modtaget 22 høringssvar. Høringssvarene for-delte sig således, at der var modtaget høringssvar fra biskoppen over ÅrhusStift, Fyens Stift, Roskilde Stift og Haderslev Stift (sammen med HaderslevStiftsråd). Helsingør Stift havde udarbejdet et fælles høringssvar på vegne afHaderslev Stift, Ribe Stift, Fyens Stift, Københavns Stift, Viborg Stift, Lol-land-Falsters Stift, Aalborg Stift og Helsingør Stift (Roskilde Stift og Helsin-gør Stiftsråd tilsluttede sig desuden dette høringssvar).Der var desuden modtaget høringssvar fra Landsforeningen af Menigheds-råd, Danmarks Provsteforening, Danske Krematoriers Landsforening (Lyng-by-Taarbæk Kommune tilsluttede sig dette høringssvar), Foreningen af Dan-ske Kirkegårdsledere, Fagligt Fælles Forbund, Kommunernes Landsforening,Roskilde Stiftsråd, Helsingør Stiftsråd, Århus Stiftsråd, Lolland-FalstersStiftsråd, Gladsaxe-Herlev Provstiudvalg, Roskilde Domprovstiudvalg, Hor-sens Provstiudvalg, Struer Provstiudvalg, Glostrup Sogns Menighedsråd,Lyngby-Taarbæk Kommune samt Arbejdsgruppen vedr. Fælleskrematoriumi Ringsted.Lovforslaget har givet anledning til følgende bemærkningerGenereltFagligt Fælles Forbund og Fyens Stift har ingen bemærkninger til lovforsla-get.Landsforeningen af Menighedsråd tilslutter sig lovforslaget generelt og be-mærker, at krematorievirksomheden ikke nødvendigvis skal overgå til fuldtakstfinansiering, da provstierne fortsat kan give direkte tilskud fra de kirke-lige ligningsmidler. Landsforeningen hilser velkommen, at der åbnes mulig-

Kirkeministeriet

Dokument nr. Dok: DokumentNr394212

2. Kontor

Kirkeministeriet

Dok. nr. 9249/10

2. Kontor

Dok: Ansvarligt

Sagsbehandler

kontor

SagsbehandlerLise M. Hjort ElmquistLise Marianne HjortDok: Sagsbehandler
Notat
hed for, at de enkelte krematorier kan indgå i frivilligt samarbejde med hen-blik på optimering af krematoriedriften. Landsforeningen tilslutter sig desu-den forslaget om, at der skal gælde ensartede regler for beregning af kreme-ringstaksterne.Kommunernes Landsforening bifalder ligeledes lovforslaget generelt og be-mærker, at det imødekommer de indvendinger, foreningen havde sidste gang,lovforslaget var i høring. Kommunernes Landsforening bemærker i øvrigt, atdet er hensigtsmæssigt, at der skabes mulighed for, at krematorierne frem-over kan indgå samarbejder med hinanden. Danmarks Provsteforening ogRoskilde Stiftsråd fremfører ligeledes dette synspunkt.Lyngby-Taarbæk Kommune meddeler, at man først vil kunne behandle lov-forslaget politisk i Teknisk Udvalg i det nye år. Kommunen meddeler derfor,at man tager forbehold for eventuelle synspunkter efter den politiske behand-ling af sagen.Foreningen af Danske Kirkegårdsledere udtrykker generelt stor skuffelseover lovforslaget og finder, at det er meget uheldigt, at anbefalingerne frakrematoriearbejdsgruppen kun i meget ringe grad er fulgt. Gladsaxe-HerlevProvstiudvalg og Struer Provstiudvalg udtrykker i forlængelse heraf util-fredshed med, at krematorievirksomhed med lovforslaget ikke skal ”hvile isig selv”.Glostrup Sogns Menighedsråd anfører, at menighedsrådet opfatter lovforsla-get som udtryk for en centralisering på området, som vil tilsidesætte menig-hedsrådenes ansvarsområde. Menighedsrådet er derfor utilfreds med, at deenkelte menighedsråd, som administrerer krematorier, ikke er anført somhøringsparter.Århus Stift bemærker, at i det omfang folkekirken varetager opgaven med atudøve krematoriedrift, bør krematorierne være beliggende på kirkegårdenefor at sikre en sammenhæng med folkekirkens øvrige opgaver i forbindelsemed begravelse og bisættelse.Kirkeministeriets overvejelser:Ministeriet finder ikke som foreslået af krematoriearbejdsgruppen, at detskal være et krav, at krematorievirksomheden skal overgå til fuld takstfinan-siering og dermed ”hvile i sig selv”, således at krematorierne ikke kan mod-tage direkte støtte via ligningsmidlerne. Baggrunden herfor er bl.a., at detmå være en lokal beslutning, om man vil støtte krematoriedrift samt det for-hold, at krematoriedrift må anses for en myndighedsopgave, som det er na-turligt, at folkekirken kan understøtte.Kirkeministeriet er ikke enig i, at der med lovforslaget sker en centraliseringaf krematorieområdet. Lovforslaget ændrer således ikke ved, at det er detenkelte menighedsråd, som er ejer af krematoriet, og derved har den fuldekompetence i forhold til spørgsmål vedrørende krematoriets drift. Mulighe-den for at indgå samarbejdsaftaler og oprette interessentskaber er alene et
Side 2Dokument nr. *
Notat
tilbud til de enkelte menighedsråd. Det står således fortsat det enkelte krema-torium frit for at fortsætte driften som hidtil.Ministeriet finder ikke grundlag for at lovgive om krematoriernes beliggen-hed. Krematorier er hidtil alene oprettet på baggrund af lokale initiativer, ogdet må derfor også være op til en lokal beslutning at bestemme, hvor krema-torier mest hensigtsmæssigt opføres.Bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (§ 4 a i lov om begravelse ogligbrænding)I det fælles høringssvar fra Helsingør Stift samt i høringssvarene fra RoskildeStift, Århus Stift, Århus Stiftsråd, Horsens Provstiudvalg, Struer Provstiud-valg, Landsforeningen af Menighedsråd, Foreningen af Danske Kirkegårds-ledere, Danske Krematoriers Landsforening og Arbejdsgruppen vedrørendeFælleskrematoriet for Sjælland og Lolland-Falster bemærkes det, at lovfors-laget bør ændres, således at krematoriesamarbejder også kan foregå overstiftsgrænserne. Det foreslås derfor, at ordene ”inden for et stift” i lovforsla-gets § 1, nr. 1 udgår. Det fremgår af flere høringssvar, at baggrunden fordenne anbefaling er, at der er aktuelle planer om økonomisk og miljømæssigtfordelagtige krematoriesamarbejder over stiftsgrænser, herunder samarbejdeom planer om opførelse af et nyt krematorium i stedet for eksisterende kre-matorier - også i nabostifter.Kirkeministeriets overvejelser:Kirkeministeriet er opmærksom på, at der pågår drøftelser om mulige sam-arbejder på tværs af stiftsgrænser mellem eksisterende krematorier. Ministe-riet vil gerne understøtte sådanne samarbejder og er derfor indstillet på atændre lovforslaget i overensstemmelse med den i høringssvarene fremkomneanbefaling, således at samarbejde kan ske på tværs af stiftsgrænser.Det foreslås i det fælles høringssvar fra Helsingør Stift samt i høringssvarenefra Århus Stift, Foreningen af Danske Kirkegårdsledere og Arbejdsgruppenvedrørende Fælleskrematoriet for Sjælland og Lolland-Falster, at provstiud-valg – i lighed med menighedsråd uden eget krematorium - skal have mulig-hed for at deltage i interessentskaber vedrørende krematoriedrift.I forlængelse heraf foreslår Roskilde Stiftsråd, at alle provstier, som ydertilskud til driften af et krematoriesamarbejde, skal repræsenteres i et tilsva-rende omfang i bestyrelsen for interessentskabet, så disse provstier dervedogså får indflydelse på interessentskabets drift.Kirkeministeriets overvejelser:Kirkeministeriet lægger vægt på, at indgåelse af samarbejder på krematorie-området skal ske på frivillig basis på baggrund af lokale initiativer. Såfremt
Side 3Dokument nr. *
Notat
det herefter lokalt måtte være et ønske, at også provstiudvalg skal kunne ind-gå i et sådant samarbejde, synes det umiddelbart i overensstemmelse meddette udgangspunkt at tillade denne mulighed. På trods heraf kan ministerietikke tilslutte sig forslaget, idet provstiudvalget er tilsynsmyndighed for me-nighedsrådene. Det vil derfor efter ministeriets opfattelse være problematiski forhold til provstiudvalgenes økonomiske tilsynsopgave, hvis de selv er del-tagere i interessentskabet (eller blot får sæde i bestyrelsen) og derved får enselvstændig økonomisk interesse i selskabets drift. Dernæst ville provstiud-valgs eventuelle deltagelse i interessentskaber i øvrigt være et opgør med detnuværende regelværk på det folkekirkelige område, hvorefter det er menig-hedsrådene, som er ejere, mens provstiudvalgene alene er bevilligende myn-digheder.Roskilde Stiftsråd ønsker, at det sikres, at der ikke med eventuelt kommendefælleskrematorier kommer områder, hvor man får urimeligt langt til et kre-matorium, da det vil øge prisen for transport og samtidig påvirke CO2 regn-skabet i en negativ retning.Landsforeningen af Menighedsråd ønsker, at der i forbindelse med mulighe-den for færre og større krematorier fastsættes etiske retningsliner for trans-porten af kister over længere afstande – herunder særligt antallet af kister.Kirkeministeriets overvejelser:Hidtil er alle landets krematorier etableret på grundlag af lokale initiativerog behov. Der har således på intet tidspunkt været tale om en samlet organi-sering af krematorievirksomhed på landsplan. Idet krematoriedrift såledesikke har været organiseret på landsplan, har det heller ikke været lovregule-ret, hvor der skal være krematorier. Ministeriet finder ikke grundlag for atændre denne ordning, hvorefter krematorier oprettes på grundlag af lokalebehov. Det er i øvrigt ministeriets opfattelse, at bestemmelsen i lovforslagets§ 2, nr. 1, hvorefter der kan ydes tilskud til krematoriedrift i og uden for detenkelte provsti, vil bevirke, at der fortsat vil være krematorier i de fleste lo-kalområder.For så vidt angår spørgsmålet om fastsættelse af etiske retningslinjer fortransport med kister, finder ministeriet ikke på nuværende tidspunkt grund-lag eller behov herfor, men spørgsmålet kan naturligt drøftes blandt de fol-kekirkelige parter, når der kommer et passende beslutningsgrundlag somfølge af erfaringerne med loven.Bemærkninger til lovforslagets § 2, nr. 1 (§ 17 g, stk. 7, i lov om folke-kirkens økonomi)
Side 4Dokument nr. *
Notat
Roskilde Domprovstiudvalg finder det betænkeligt, at det med lovforslagetbliver muligt at yde tilskud til krematoriedrift for de enkelte provstier, udenat dette alene følger den enkelte afdøde.Struer Provstiudvalg finder, at alle provstier indenfor et krematoriums geo-grafiske område skal være forpligtet til at yde tilskud til krematoriet, da nog-le provstier eller kan nyde godt af krematoriet uden at bidrage.Kirkeministeriets overvejelser:Baggrunden for, at Kirkeministeriet finder det hensigtsmæssigt, at provstierfår mulighed for at yde tilskud til driften af krematorier i og uden for provsti-et, er, at det derigennem skal være muligt at fastholde grundlaget for deneksisterende krematoriedrift. Da kremering af borgere må opfattes som enmyndighedsopgave, er det ministeriets opfattelse, at de enkelte provstier kanhave en interesse i, at provstiets borgere kan blive kremeret i området. Deter derfor naturligt, at det er selve krematoriedriften og ikke den enkelte af-døde, som provstierne kan yde tilskud til.Det er ministeriets opfattelse, at det skal være frivilligt for de enkelte prov-stier, om de ønsker at bidrage til driften af et krematorium og derved bidragetil opretholdelsen af krematoriets fortsatte drift.Landsforeningen af Menighedsråd finder det problematisk, at et krematoriumsom modtager tilskud fra provstier, vil kunne afregne til priser, der er lavereend krematorier, der ikke får tilskud. Landsforeningen erkender dog, at detteogså er tilfældet i henhold til de gældende regler.Kirkeministeriets overvejelser:Som nævnt er alle krematorier hidtil oprettet på lokalt initiativ på baggrundaf lokale behov. Det er derfor ministeriets opfattelse, at det også fremovermå bero på en lokal beslutning, hvorvidt provstierne vil yde støtte til kreme-ring.Bemærkninger til lovforslaget § 3 (lovforslagets ikrafttræden)Roskilde Stift, Foreningen af Danske Kirkegårdsledere, Danske KrematoriersLandsforening og Arbejdsgruppen vedrørende Fælleskrematoriet for Sjæl-land og Lolland-Falster anbefaler i sine høringssvar, at loven bør træde ikraft hurtigst muligt af hensyn til de samarbejdsprojekter, som allerede eriværksat lokalt.Kirkeministeriets overvejelser:Kirkeministeriet har forståelse for de fremsatte synspunkter. Idet lovforslagetdog først kan fremsættes i Folketinget januar 2010, er en meget tidligere
Side 5Dokument nr. *
Notat
ikrafttrædelsesdato næppe realistisk af hensyn til processen i Folketinget.Ministeriet vil imidlertid ændre lovforslagets ikrafttrædelsesdato til 15. juni2010.
Side 6Dokument nr. *