Kirkeudvalget 2009-10
L 115
Offentligt
834991_0001.png
834991_0002.png
834991_0003.png
834991_0004.png
834991_0005.png
834991_0006.png
834991_0007.png
834991_0008.png
834991_0009.png
834991_0010.png
834991_0011.png
834991_0012.png
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.Fremsat den 1. april 2008 af finansministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om tjenestemænd og forskellige andre love(Ophævelse af den generelle pligtige afgangsalder på 70 år m.v.)§1I lov om tjenestemænd, jf. lovbekendtgørelse nr. 531 af 11. juni 2004, som ændret ved § 2 i lov nr. 527 af 24. juni 2005 og§ 6 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, foretages følgende ændringer:1.I§ 29udgår »fylder 70 år eller«.2.Ioverskriftentil kapitel 7 ændres »retsassessorer m.v.« til: »andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene«.3.I§ 34, stk. 1,ændres »retsassessor« til: »tjenestemandsansat jurist ved domstolene«.4.I§ 34indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2. Dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene afskediges fra udgangen af den måned, hvori defylder 70 år.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.5.I§ 34, stk. 3,der bliver stk. 4, ændres to steder »justitssekretærer og retsassessorer« til: »andre tjenestemandsansattejurister ved domstolene«.6.Efter § 43 indsættes:»§ 43 a.Præster, provster og biskopper afskediges fra udgangen af den måned, hvori de fylder 70 år.«7.I§ 52, stk. 2, 3. pkt.,udgår »fylder 70 år eller i øvrigt«.§2I lov om tjenestemandspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 230 af 19. marts 2004, som ændret ved § 3 i lov nr. 527 af 24.juni 2005, lov nr. 1150 af 7. december 2005 og § 5 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, foretages følgende ændringer:1.I§ 7, stk. 1 ,ændres »det tidspunkt, hvor den pågældende skulle have været afskediget fra sin stilling på grund af alder«til: »udgangen af den måned, hvori den pågældende fylder 70 år«.2.I§ 12, stk. 3, 3. pkt.,ændres »den pligtige afgangsalder« til: »udgangen af den måned, hvori den pågældende ville værefyldt 70 år«.§3I lov om pensionering af flyveledere, jf. lovbekendtgørelse nr. 674 af 31. juli 1995, foretages følgende ændring:1.I§ 2, stk. 1og2 ,ændres »den aldersgrænse, der er fastsat som afgangsalder for tjenestemænd i almindelighed« til:»udgangen af den måned, hvori den pågældende fylder 70 år«.§4I lov om hegn, jf. lovbekendtgørelse nr. 59 af 19. januar 2007, foretages følgende ændring:1.§ 29, stk. 2, 1. pkt.,ophæves.§5I lov om mark- og vejfred, jf. lovbekendtgørelse nr. 61 af 19. januar 2007, foretages følgende ændring:1.§ 22, stk. 2, 1. pkt.,ophæves.§6I lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 154 af 7. marts 2006, som ændret senest ved § 7 i lov nr. 577 af 6.juni 2007, foretages følgende ændring:1.§ 61, stk. 5, 3. pkt.,ophæves.
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.§7I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1261 af 23. oktober 2007, foretages følgende ændring:1.§ 1021, stk. 7,ophæves.Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 7 og 8.§8I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 977 af 20. juli 2007, foretages følgende ændring:1.§ 3, stk. 3, 3. pkt.,ophæves.§9
Stk. 1.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2.Tjenestemandslovens § 29, som ændret ved denne lovs § 1, nr. 1, berører ikke ansøgte eller uansøgte afskedigelser,der er foretaget før lovens ikrafttræden.§ 10
Stk. 1.Lovens §§ 4-8 gælder ikke for Færøerne.Stk. 2.Loven gælder ikke for Grønland, men lovens § 6 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med deændringer, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets formål, baggrund og indholdLovforslaget har til formål at ophæve den generelle pligtige afgangsalder på 70 år for tjenestemænd og visse andrealdersgrænser.Forslaget skal navnlig ses på baggrund af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det KonservativeFolkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om fremtidens velstand og velfærd oginvesteringer i fremtiden, hvorefter der generelt ikke bør være pligtige aldersgrænser for tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.Ifølge regeringsgrundlaget, Mulighedernes Samfund, fra november 2007 vil regeringen ophæve den pligtige afgangsalder, dergælder i forhold til tjenestemandsloven, således at tjenestemænd ikke afskediges, fordi de fylder 70 år.Lovforslaget indeholder i overensstemmelse hermed forslag om ophævelse af tjenestemandslovens regler om en generelpligtig afgangsalder på 70 år samt konsekvensændringer.Lovforslaget indeholder endvidere efter aftale med de berørte ministerier forslag om ophævelse af aldersgrænserne forsynsmænd i lov om hegn, vurderingsmænd i lov om mark- og vejfred, bestyrelsesmedlemmer i ArbejdsmarkedetsErhvervssygdomssikring, medlemmer af politiklagenævn samt bestyrelsesmedlemmer i Arbejdsgivernes Elevrefusion.2. Gældende regler2.1. Den generelle pligtige afgangsalder for tjenestemændEfter tjenestemandslovens § 29 afskediges tjenestemænd i staten og folkekirken fra udgangen af den måned, hvori de fylder70 år eller opnår den alder, der efter den øvrige lovgivning er foreskrevet som aldersgrænse for vedkommende stilling, elleropnår den alder over 60 år, som er fastsat ved aftale, jf. tjenestemandslovens § 45.Den nugældende regel stammer fra tjenestemandsreformen i 1969, men også de tidligere love om statens tjenestemændindeholdt bestemmelser om pligtig afgangsalder. Efter 1919-loven var enhver tjenestemand således forpligtet til at søge sinafsked fra udgangen af den måned, hvori vedkommende fyldte 70 år. Denne bestemmelse gjaldt dog ikke for dommere, forhvem der først i 1933 blev indført en aldersgrænse, jf. nedenfor pkt. 3.2.Der er i dag ikke mulighed for, at ansættelsen kan fortsætte på tjenestemandsvilkår, efter at tjenestemanden er fyldt 70 år.Selv om både ansættelsesmyndigheden og tjenestemanden måtte ønske, at tjenestemanden skal fortsætte, skal denpågældende således afskediges fra tjenestemandsstillingen fra udgangen af den måned, hvori vedkommende fylder 70 år.Hvis ansættelsesmyndigheden og tjenestemanden ønsker, at den pågældende skal fortsætte efter det 70. år, måansættelsesmyndigheden og den pågældende inden for rammerne af reglerne om aflønning af pensionerede indgå en individuelaftale om ansættelse og om vilkårene for ansættelsen. En sådan aftale kan ikke indeholde bestemmelser om fortsat optjeningaf tjenestemandspension, selv om den pågældende ikke har opnået den højeste pensionsalder på 37 år.2.2. Særligt om dommere, der er udpeget som dommere i TjenestemandsrettenFormanden for Tjenestemandsretten og dennes stedfortræder udpeges af Højesterets præsident blandt Højesteretsdommere. To andre dommere og disses stedfortrædere udpeges af præsidenten for Østre Landsret blandt Østre Landsretsdommere.
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.De dommere, der er udpeget som dommere i Tjenestemandsretten, er tillige dommere i Den Kommunale og RegionaleTjenestemandsret, jf. § 1, stk. 2, i lov om en kommunal og regional tjenestemandsret.Udpegningen gælder efter tjenestemandslovens § 52, stk. 2, 3. pkt., indtil udløbet af den måned, hvori den pågældendefylder 70 år eller i øvrigt ikke længere opfylder betingelserne for at kunne udpeges.
3. Overvejelser om ændring af reglerne3.1. Den generelle pligtige afgangsalder for tjenestemændDer bør som nævnt i velfærdsaftalen fra 2006 generelt ikke være pligtige aldersgrænser for tilbagetrækning fraarbejdsmarkedet, hverken i lovgivningen eller i overenskomster. Hvornår man skal stoppe på arbejdsmarkedet, skal ikke afgøresaf utidssvarende regler.De ansatte bør således ikke tvinges ud af arbejdsmarkedet, fordi de når en bestemt alder, men bør have mulighed for atfortsætte, så længe de har lyst og evne til det.Der er i dag relativt få tjenestemænd, der forbliver ansat, til de når den pligtige afgangsalder på 70 år, men bl.a. i lyset afden generelt stigende levealder bør tjenestemandslovgivningen ikke indeholde barrierer for, at tjenestemænd kan fortsætte,efter at de er fyldt 70 år.Det foreslås derfor at ophæve den generelle pligtige afgangsalder på 70 år i tjenestemandslovens § 29.Forslaget omfatter som udgangspunkt alle tjenestemænd i staten og folkekirken, herunder tjenestemænd, der i forbindelsemed opgaveomlægninger eller selskabsdannelser har opretholdt deres ansættelsesforhold til staten under tjeneste i forskelligemyndigheder, f.eks. kommuner og færøske myndigheder, eller aktieselskaber m.v. (udlånte tjenestemænd). Finansministerieter rede til med de færøske myndigheder at drøfte eventuelle konkrete problemer, der måtte opstå som følge af, at dengenerelle pligtige afgangsalder på 70 år ophæves for udlånte tjenestemænd. Finansministeriet vil i den forbindelse væreindstillet på at acceptere, at de færøske myndigheder, hvis de måtte ønske det, bringer udlånet til ophør, når en udlånttjenestemand fylder 70 år. I givet fald vil de danske myndigheder tilbyde den pågældende tjenestemand en anden passendestilling, som vedkommende har pligt til at overtage. Hvis dette ikke er muligt, vil tjenestemanden blive afskediget med pensionefter de almindelige regler herom.Forslaget får endvidere direkte betydning bl.a. for tjenestemænd i »den lukkede gruppe« i folkeskolen m.v.For enkelte grupper af tjenestemænd er der dog behov for særlige overvejelser af spørgsmålet om pligtig afgangsalder. Detdrejer sig om dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene samt præster, provster og biskopper. På denbaggrund er disse grupper ikke omfattet af forslaget om at ophæve den pligtige afgangsalder på 70 år. Der henvises til pkt. 3.2om dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene og pkt. 3.3 om tjenestemænd i folkekirken.For så vidt angår statens tjenestemænd i Grønland henvises til pkt. 5.Forslaget vil direkte berøre ca. 43.000 tjenestemænd.Den foreslåede ophævelse af tjenestemandslovens pligtige afgangsalder på 70 år vil indebære, at der kan ske ansættelse påtjenestemandsvilkår, selv om den, der ansættes, er fyldt 70 år, og at tjenestemænd kan forblive ansat på tjenestemandsvilkår,selv om de fylder 70 år. Der skal således ikke indgås kollektive eller individuelle aftaler om ophævelse af denne afgangsalder.En ophævelse af den pligtige afgangsalder på 70 år har ikke betydning for tjenestemændenes ret til at søge sig afskediget,og de vil i forhold til retten til pension være stillet på samme måde som hidtil, hvis de vælger at søge sig afskediget ved detfyldte 70. år. Der er således efter Finansministeriets opfattelse ikke noget tjenestemandsretligt til hinder for at ophæve denpligtige afgangsalder på 70 år.Tjenestemænd, der ansættes eller fortsætter efter det fyldte 70. år, vil være omfattet af tjenestemandslovgivningen ogherunder optjene pensionsalder, indtil de opnår den højeste pensionsalder på 37 år.Ansættelsesforholdet fortsætter, indtil tjenestemanden afskediges efter ansøgning eller uden ansøgning. Saglige grunde tiluansøgt afsked kan på samme måde som for tjenestemænd under 70 år f.eks. være sygdom eller uegnethed. Alder vil derimodikke længere være en saglig afskedsgrund, medmindre der i lovgivningen er fastsat en aldersgrænse, eller der er aftalt enpligtig afgangsalder.Ophævelsen af den generelle pligtige afgangsalder på 70 år berører ikke ansøgte eller uansøgte afskedigelser, der erforetaget før lovens ikrafttræden. En tjenestemand, der før lovens ikrafttræden er afskediget ansøgt eller uansøgt på grund afden nuværende generelle afgangsalder på 70 år, fratræder således på det fastsatte fratrædelsestidspunkt, også selv omtjenestemanden først fylder 70 år efter lovens ikrafttræden. Der vil dog ikke være noget til hinder for, atansættelsesmyndigheden kan trække afskedigelsen tilbage, hvis ansættelsesmyndigheden og tjenestemanden er enige om, atansættelsesforholdet skal fortsætte. Ansættelsesforholdet fortsætter i givet fald uændret på tjenestemandsvilkår.3.2. Dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstoleneGrundlovens § 64 om dommernes uafhængighed har følgende ordlyd:»§64.Dommerne har i deres kald alene at rette sig efter loven. De kan ikke afsættes uden ved dom, ej heller forflyttes modderes ønske, uden for de tilfælde, hvor en omordning af domstolene finder sted. Dog kan den dommer, der har fyldt sit 65. år,afskediges, men uden tab af indtægter indtil det tidspunkt, til hvilket han skulle være afskediget på grund af alder.«Når det i bestemmelsen fastslås, at administrativ afskedigelse af en dommer, som er fyldt 65 år, skal ske uden tab afindtægter, skyldes det, at der af hensyn til dommernes uafhængighed ikke skal være mulighed for fra administrationens(regeringens) side at lægge økonomisk pres på en dommer.Ordene »indtil det tidspunkt, til hvilket han skulle være afskediget på grund af alder« blev indføjet i grundlovens § 64 vedgrundlovsrevisionen i 1953, efter at lovgivningsmagten i 1933 havde valgt i tjenestemandsloven at indsætte en fastaldersgrænse på 70 år for dommere. Indtil da havde der ikke været nogen aldersgrænse for dommere.
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.Efter regeringens opfattelse vil bestemmelsen i grundlovens § 64, 3. punktum, 2. led, uanset sin ordlyd næppe være tilhinder for, at den afgangsalder på 70 år for dommere, som i dag er fastsat i tjenestemandsloven, ophæves, uden at dersamtidig fastsættes en anden aldersgrænse. Det skyldes, at formålet med at indføre reglen i grundlovens § 64, 3. punktum, 2.led, næppe kan antages at have været at fastslå som en bindende forudsætning, at der i lovgivningen skal være fastsat reglerom tvungen afskedigelse af dommere på grund af alder.Det bemærkes herved, at baggrunden for, at de nævnte ord blev indføjet i bestemmelsen ved grundlovsrevisionen i 1953,synes at have været et ønske om, at det økonomiske privilegium for dommere, som afskediges administrativt, ikke i ensituation, hvor lovgivningsmagten havde valgt at indføre en fast aldersgrænse for dommere, udstrækkes ud over det tidspunkt,hvor vedkommende under alle omstændigheder skulle have været afskediget. I denne situation, hvor der i lovgivningen varblevet indført en fast aldersgrænse, kan hensynet til at forhindre enhver risiko for at lægge økonomisk pres på en dommersåledes ikke begrunde, at det økonomiske privilegium udstrækkes til tiden efter, at vedkommende dommer under alleomstændigheder skulle være fratrådt på grund af alder.Uanset at en eventuel ophævelse af aldersgrænsen for dommere ikke ses at rejse spørgsmål i forhold til grundloven, er detregeringens opfattelse, at en sådan ophævelse i forhold til dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstoleneforudsætter særlige overvejelser.I disse overvejelser må indgå, at der med henblik på at sikre domstolenes uafhængighed gælder særlige regler for adgangentil at afskedige dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene.Det må også indgå i overvejelserne, at en ordning, hvor der ikke gælder en fast aldersgrænse for dommere, i givet fald villeindebære, at en dommer, som afskediges administrativt på grund af alderssvækkelse, ville have ret til at oppebære fuld lønresten af sin levetid, jf. ovenfor om grundlovens § 64.På den anførte baggrund er dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene ikke omfattet af forslaget omat ophæve den gældende 70-års-grænse. En stillingtagen på dette område bør således afvente, at Finansministeriet ogJustitsministeriet sammen med domstolene og Domstolsstyrelsen har overvejet de særlige spørgsmål, som en eventuelophævelse af den gældende aldersgrænse for dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene kan giveanledning til. Disse overvejelser afsluttes inden udgangen af april 2008 med henblik på eventuelt at fremsætte ændringsforslaginden 3. behandlingen.Det forhold, at lovforslagets ophævelse af aldersgrænsen på 70 år ikke omfatter dommere, indebærer, at en person hellerikke kan fortsætte som f.eks. medlem af et råd eller nævn efter sit fyldte 70. år i de tilfælde, hvor der i lovgivningen stilles kravom, at den pågældende skal være dommer eller opfylde betingelserne herfor.
3.3. Tjenestemænd i folkekirkenSpørgsmålet om pligtig afgangsalder for tjenestemandsansatte præster, provster og biskopper forudsætter særligeovervejelser under hensyntagen til de særlige forhold for disse stillinger.I disse overvejelser må bl.a. indgå, at spørgsmålet om afgangsalder har væsentlig betydning for udøvelsen af den ret til atvælge præster og biskopper, der efter lovgivningen tilkommer folkekirkens demokratiske organer (kaldsretten). Præster vælgessåledes som alt overvejende hovedregel af pastoratets menighedsråd, mens biskopper vælges af stiftetsmenighedsrådsmedlemmer. Præster ansættes herefter af kirkeministeren, mens provster og biskopper er kongeligt udnævnte.På den anførte baggrund er præster, provster og biskopper ikke omfattet af forslaget om at ophæve den gældende 70-års-grænse. En stillingtagen til, hvordan den pligtige afgangsalder for præster, provster og biskopper kan ophæves eller ændres,bør således afvente, at Kirkeministeriet sammen med folkekirkens interessenter har overvejet de særlige spørgsmål for dissestillinger. Disse overvejelser vil ske samtidig med overvejelserne om ansættelse af nyudnævnte biskopper på længerevarendeåremål.For kirke- og kirkegårdsfunktionærer gør hensynet til kaldsretten sig derimod ikke gældende. Det vil derfor væreubetænkeligt at lade den foreslåede ophævelse af den pligtige afgangsalder på 70 år gælde umiddelbart for disse grupper.3.4. Dommere, der er udpeget som dommere i TjenestemandsrettenEfter tjenestemandslovens § 52, stk. 2, 3. pkt., gælder udpegningen af højesteretsdommere og landsdommere til hvervetsom dommer i Tjenestemandsretten indtil udløbet af den måned, hvori den pågældende fylder 70 år.Efter Finansministeriets opfattelse er reglen overflødig, da det samtidig fremgår af bestemmelsen, at dommeres udpegningsom dommer i Tjenestemandsretten gælder indtil udløbet af den måned, hvori den pågældende ikke længere opfylderbetingelserne for at kunne udpeges.Det foreslås derfor, at denne 70-års-regel ophæves. Dermed vil udpegningen som dommer i Tjenestemandsretten som hidtilaltid ophøre samtidig med, at den pågældende ophører med at være højesteretsdommer henholdsvis landsdommer, uansetårsagen hertil.Forslaget vil få tilsvarende virkning for Den Kommunale og Regionale Tjenestemandsret, da de dommere, der er udpeget somdommere i Tjenestemandsretten, tillige er dommere i Den Kommunale og Regionale Tjenestemandsret.Beskæftigelsesministeriet overvejer at søge den tilsvarende bestemmelse i § 4, stk. 1, i lov nr. 106 af 26. februar 2008 omArbejdsretten og faglige voldgiftsretter ændret.3.5. Aldersgrænser i den øvrige lovgivningEfter aftale med Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri foreslås det at ophæve de gældende 70-års-grænser forsynsmænd efter hegnsloven og vurderingsmænd efter mark- og vejfredsloven, jf. lovforslagets §§ 4 og 5.Endvidere foreslås det efter aftale med Beskæftigelsesministeriet at ophæve den gældende 67-års-grænse for udpegning tilbestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring, jf. lovforslagets § 6.Efter aftale med Justitsministeriet foreslås det endvidere at ophæve den gældende 70-års-grænse for medlemmer afpolitiklagenævn, jf. lovforslagets § 7.
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.Endelig forslås det efter aftale med Undervisningsministeriet at ophæve den gældende 67-års-grænse for udpegningen tilbestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovforslagets § 8.I øvrigt vil de berørte ministerier stille forslag om ophævelse af forskellige andre pligtige afgangsaldre og aldersgrænser iforbindelse med revision af lovgivning inden for deres ressortområder.Det forudsættes, at de berørte ministerier foretager tilsvarende ændringer i bestemmelser om pligtig afgangsalder iansættelsesbekendtgørelser m.v. for tjenestemandslignende ansatte. Det gælder f.eks. Undervisningsministerietsbekendtgørelse nr. 101 af 1. februar 2007 om ansættelsesvilkår for tjenestemandslignende ansatte ved institutioner forerhvervsrettet uddannelse og kostafdelinger.
3.6. Aftalte afgangsaldreForslaget berører ikke finansministerens og centralorganisationernes adgang til inden for rammerne af lovgivningen omforbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v. at indgå aftaler om pligtig afgangsalder, herunder ændre og ophæveallerede indgåede aftaler, jf. tjenestemandslovens § 45.Aftaler om en lavere pligtig afgangsalder end 70 år er bl.a. indgået for visse tjenestemænd i politiet (63 år), forsvaret (60 år)og kriminalforsorgen (63 år). Det drejer sig om i alt ca. 25.000 tjenestemænd.Det fremgår af velfærdsaftalen, at regeringen vil forhandle med de berørte tjenestemandsorganisationer om at løfte deaftalte pligtige afgangsaldre i bl.a. politiet, forsvaret og kriminalforsorgen. Finansministeriet har i overensstemmelse hermedfremsat forslag herom i forbindelse med aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2008, men der er ikke opnået enighed.De igangværende forhandlinger mellem Finansministeriet og de berørte tjenestemandsorganisationer om at sikre mulighedfor at fravige de aftalte pligtige afgangsaldre i individuelle tilfælde fortsættes ligeledes som nævnt i velfærdsaftalen.4. Konsekvensændringer i tjenestemandspensionslovenDen foreslåede ophævelse af den pligtige afgangsalder på 70 år nødvendiggør en ændret formulering aftjenestemandspensionslovens bestemmelser om beregning af kvalificeret svagelighedspension og ægtefællepension.En tjenestemand, hvis erhvervsevne er nedsat til en tredjedel eller derunder, har ved afsked af denne årsag ret til kvalificeretsvagelighedspension. Den kvalificerede svagelighedspension fastsættes på grundlag af den pensionsalder, tjenestemanden villehave opnået ved forbliven i tjeneste indtil »det tidspunkt, hvor den pågældende skulle have været afskediget fra sin stilling pågrund af alder«, jf. tjenestemandspensionslovens § 7, stk. 1.Denne bestemmelse indebærer, at tjenestemandspensionen beregnes efter den pensionsalder, tjenestemanden ville haveopnået ved fratræden ved udgangen af den måned, hvori den pågældende fylder 70 år.Ægtefællepension beregnes efter den af tjenestemanden optjente pensionsalder, dog mindst efter 15 års pensionsalder.Ægtefællepensionen efter en tjenestemand, der oppebar kvalificeret svagelighedspension, beregnes efter den optjentepensionsalder med tillæg af perioden, hvori afdøde oppebar kvalificeret svagelighedspension. Ægtefællepensionen kan dog ikkei noget tilfælde beregnes efter en pensionsalder, der overstiger den pensionsalder, som tjenestemanden kunne have opnåetved »den pligtige afgangsalder«, jf. tjenestemandspensionslovens § 12, stk. 3, 3. pkt.Også i denne bestemmelse er der tale om beregning efter den pensionsalder, som tjenestemanden kunne have opnået vedfratræden ved udgangen af den måned, hvori den pågældende ville være fyldt 70 år.Det foreslås derfor at ændre tjenestemandspensionslovens § 7, stk. 1, og § 12, stk. 3, 3. pkt., således at den gældenderetstilstand opretholdes.5. Konsekvenser for andre grupper af ansatteForslaget om at ophæve den pligtige afgangsalder på 70 år for tjenestemænd har direkte betydning for de lærere m.v., der iforbindelse med overførslen af folkeskolen og en række undervisningsområder til kommunerne og amtskommunerne i 1993blev omfattet af lov om tjenestemænd i folkeskolen m.v. (»den lukkede gruppe«), jf. § 2 i lov om tjenestemænd i folkeskolenm.v. (lovbekendtgørelse nr. 679 af 17. september 1998 med senere ændringer).Forslaget har endvidere direkte betydning for tjenestemænd, som i henhold til lovgivningen om kommunalreformen eroverført til visse selvejende institutioner, jf. § 13 i lov nr. 590 af 24. juni 2005 og CVU-lovens § 26, stk. 4, som affattet ved § 1,nr. 3, i lov nr. 591 af 24. juni 2005.Det forudsættes, at der foretages ændringer i bestemmelser om pligtig afgangsalder for kommunale og regionaletjenestemænd svarende til de ændringer, der ved loven gennemføres for tjenestemænd i staten.Finansministeriet har i forbindelse med aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2008 på det statslige område fremsatforslag om, at aldersgrænsen i de kollektive overenskomsters dækningsområde ophæves, og der er opnået enighed herom.Lovforslaget omfatter ikke statens tjenestemænd i Grønland. Efter § 29 i lov om statens tjenestemænd i Grønland afskedigestjenestemænd i Grønland fra udgangen af den måned, hvori de fylder 65 år eller opnår den alder over 60 år, som er fastsat vedaftale. En tilsvarende afgangsalder er fastsat i landstingslovgivningen om Grønlands hjemmestyres og de grønlandskekommuners tjenestemænd. En stillingtagen til, om den pligtige afgangsalder for statens tjenestemænd i Grønland bør ophæves,bør afvente, at Finansministeriet har drøftet spørgsmålet med hjemmestyret.6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget skønnes ikke at indebære økonomiske eller administrative konsekvenser af betydning for staten, kommunerneog regionerne.7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.8. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.9. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.10. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.11. Høring m.v.Lovforslaget har været i høring hos Domstolsstyrelsen, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Offentligt AnsattesOrganisationer, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Akademikernes Centralorganisation, Grønlandshjemmestyre, Færøernes landsstyre, Advokatrådet, KL, Danske Regioner, Kommunernes Lønningsnævn, Regionernes Lønnings-og Takstnævn, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte og Sundhedskartellet.Lovforslaget har i henhold til tjenestemandslovens § 48 været forhandlet med tjenestemændenes centralorganisationer.Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/Mindre udgifterØkonomiske konsekvenser for stat,kommuner og regionerAdministrative konsekvenser forstat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenser forborgerneForholdet til EU-rettenIngenIngenIngenIngenIngenIngenNegative konsekvenser/merudgifterIngenIngenIngenIngenIngenIngen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
(lov om tjenestemænd)Til nr. 1Efter tjenestemandslovens § 29 afskediges tjenestemænd fra udgangen af den måned, hvori de fylder 70 år eller opnår denalder, der efter den øvrige lovgivning er foreskrevet som aldersgrænse for vedkommende stilling, eller opnår den alder over 60år, som er fastsat ved aftale, jf. tjenestemandslovens § 45.Det foreslås at ophæve den generelle pligtige afgangsalder på 70 år for tjenestemænd. Forslaget indebærer, at der kan skeansættelse på tjenestemandsvilkår, selv om den, der ansættes, er fyldt 70 år, og at tjenestemænd kan forblive ansat påtjenestemandsvilkår, selv om de fylder 70 år. Ansættelsesforholdet fortsætter således, efter at tjenestemanden er fyldt 70 år,indtil tjenestemanden afskediges efter ansøgning eller uden ansøgning. Saglige grunde til uansøgt afsked kan f.eks. væresygdom eller uegnethed. Alder vil derimod ikke længere være en saglig afskedsgrund, medmindre der er i lovgivningen erfastsat en aldersgrænse, eller der er aftalt en pligtig afgangsalder.Tjenestemænd, der ansættes eller fortsætter efter det fyldte 70. år, vil være omfattet af tjenestemandslovgivningen ogherunder optjene pensionsalder, hvis de ikke har opnået den højeste pensionsalder på 37 år.Den foreslåede bestemmelse omfatter ikke dommere og andre tjenestemandsansatte jurister ved domstolene samt præster,provster og biskopper, jf. forslaget til § 1, nr. 4 og 6 (tjenestemandslovens § 34, stk. 2, og § 43 a).Til nr. 2Der er tale om en redaktionel ændring.Til nr. 3Efter tjenestemandslovens § 34, stk. 1, kan ansættelse som dommer og retsassessor kun ske som varig ansættelse.Det foreslås, at alle tjenestemandsansatte jurister ved domstolene omfattes af denne regel. Bestemmelsen vil således ogsåomfatte ansatte i stillinger som f.eks. administrationschef ved de overordnede domstole, der normalt har judicielle opgaver.Til nr. 4
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.Den foreslåede bestemmelse, der indsættes i tjenestemandslovens kapitel 7 om særbestemmelser for dommere ogretsassessorer m.v., opretholder den hidtidige pligtige afgangsalder på 70 år for dommere og andre tjenestemandsansattejurister ved domstolene, jf. pkt. 3.2 i de almindelige bemærkninger.Det er ikke fundet nødvendigt at opretholde henvisningen i tjenestemandslovens § 29 til aldersgrænser, der er foreskrevetefter den øvrige lovgivning for vedkommende stilling, idet der ikke er foreskrevet sådanne aldersgrænser for dommere og andretjenestemandsansatte jurister ved domstolene. Det er heller ikke nødvendigt at opretholde den gældende henvisning til aftalteafgangsaldre, idet det ikke er aktuelt at indgå sådanne aftaler for disse grupper.Til nr. 5Efter tjenestemandslovens § 34, stk. 3, gælder en række af tjenestemandslovens bestemmelser ikke eller ikke fuldt ud forjustitssekretærer og retsassessorer. Det drejer sig om bestemmelserne i § 12, stk. 2 og 3, om stillingsforandring, §§ 19-25 omsuspension, disciplinærforfølgning og injuriesøgsmål samt § 53, stk. 1, nr. 2, og stk. 4, § 54 og § 54 a, stk. 2, omTjenestemandsrettens kompetence. Bestemmelserne i §§ 28 og 31 om afsked gælder kun for justitssekretærer ogretsassessorer, når disse kan afskediges administrativt uden ansøgning.Det foreslås, at alle tjenestemandsansatte jurister ved domstolene,undtagelsesbestemmelserne i § 34, stk. 3, der efter forslaget bliver § 34, stk. 4.bortsetfradommere,omfattesaf
Stillingsbetegnelsen justitssekretær er ved lov nr. 538 af 8. juni 2006 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love(Politi- og domstolsreform) afskaffet med virkning fra 1. januar 2007.Personer, der er udnævnt til justitssekretær før 1. januar 2007, har bevaret denne stillingsbetegnelse, jf. bemærkningerne tilretsplejelovsændringen (Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 5137), og tjenestemandslovens § 34, stk. 3, der bliver stk. 4,finder fortsat anvendelse for disse.Til nr. 6Den foreslåede bestemmelse, der indsættes i tjenestemandslovens kapitel 9 om særbestemmelser for folkekirkenstjenestemænd, opretholder den hidtidige pligtige afgangsalder på 70 år for præster, provster og biskopper, jf. pkt. 3.3 i dealmindelige bemærkninger.Det er ikke fundet nødvendigt at opretholde henvisningen i tjenestemandslovens § 29 til aldersgrænser, der er foreskrevetefter den øvrige lovgivning for vedkommende stilling, idet der ikke er foreskrevet sådanne aldersgrænser for præster, provsterog biskopper. Det er heller ikke nødvendigt at opretholde den gældende henvisning til aftalte afgangsaldre, idet det ikke eraktuelt at indgå sådanne aftaler for disse grupper.Til nr. 7Det foreslås at ophæve den særlige regel i tjenestemandslovens § 52, stk. 2, 3. pkt., hvorefter udpegningen afhøjesteretsdommere og landsdommere til hvervet som dommer i Tjenestemandsretten gælder indtil udløbet af den måned,hvori den pågældende fylder 70 år.Efter Finansministeriets opfattelse er bestemmelsen overflødig, da det samtidig fremgår af bestemmelsen, at dommeresudpegning som dommer i Tjenestemandsretten gælder indtil udløbet af den måned, hvori den pågældende ikke længereopfylder betingelserne for at kunne udpeges.Dermed vil udpegningen som dommer i Tjenestemandsretten som hidtil altid ophøre samtidig med, at den pågældendeophører med at være højesteretsdommer henholdsvis landsdommer, uanset årsagen hertil.
Til § 2(lov om tjenestemandspension)Til nr. 1 og 2De foreslåede bestemmelser indeholder ændringer i tjenestemandspensionslovens bestemmelser om beregning af kvalificeretsvagelighedspension og ægtefællepension som konsekvens af den foreslåede ophævelse af den pligtige afgangsalder på 70 årfor tjenestemænd.En tjenestemand, hvis erhvervsevne er nedsat til en tredjedel eller derunder, har ved afsked af denne årsag ret til kvalificeretsvagelighedspension. Den kvalificerede svagelighedspension fastsættes på grundlag af den pensionsalder, tjenestemanden villehave opnået ved forbliven i tjeneste indtil »det tidspunkt, hvor den pågældende skulle have været afskediget fra sin stilling pågrund af alder«, jf. tjenestemandspensionslovens § 7, stk. 1.Denne bestemmelse indebærer, at tjenestemandspensionen beregnes efter den pensionsalder, tjenestemanden ville haveopnået ved fratræden ved udgangen af den måned, hvori den pågældende fylder 70 år.Ægtefællepension beregnes efter den af tjenestemanden optjente pensionsalder, dog mindst efter 15 års pensionsalder.Ægtefællepensionen efter en tjenestemand, der oppebar kvalificeret svagelighedspension, beregnes efter den optjentepensionsalder med tillæg af perioden, hvori afdøde oppebar kvalificeret svagelighedspension. Ægtefællepensionen kan dog ikkei noget tilfælde beregnes efter en pensionsalder, der overstiger den pensionsalder, som tjenestemanden kunne have opnåetved »den pligtige afgangsalder«, jf. tjenestemandspensionslovens § 12, stk. 3, 3. pkt.Også i denne bestemmelse er der tale om beregning efter den pensionsalder, som tjenestemanden kunne have opnået vedfratræden ved udgangen af den måned, hvori den pågældende ville være fyldt 70 år.Det foreslås derfor at ændre tjenestemandspensionslovens § 7, stk. 1, og § 12, stk. 3, 3. pkt., således at den gældenderetstilstand opretholdes.
Til § 3(lov om pensionering af flyveledere)Til nr. 1
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.Den foreslåede bestemmelse indeholder ændringer i lov om pensionering af flyveledere som konsekvens af den foreslåedeophævelse af den pligtige afgangsalder på 70 år for tjenestemænd.Efter § 2, stk. 1, i lov om pensionering af flyveledere forhøjes pensionsalderen med indtil 7 år for flyveledere, der afskedigessom følge af, at de har nået den for stillingen fastsatte (aftalte) aldersgrænse, dog højst indtil den pensionsalder, somtjenestemanden ville have opnået, hvis tjenesten var blevet fortsat indtil »den aldersgrænse, der er fastsat som afgangsalderfor tjenestemænd i almindelighed«. Tilsvarende gælder lovens § 2, stk. 2.Pensionsalderen kan således ikke overstige den pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået, hvis tjenesten var blevetfortsat indtil udgangen af den måned, hvori den pågældende fylder 70 år.Det foreslås derfor at ændre de to bestemmelser, således at den gældende retstilstand opretholdes.
Til § 4(lov om hegn)Til nr. 1Hegnslovens § 29, stk. 2, 1. pkt., indeholder en aldersgrænse på 70 år for beskikkelse af synsmænd. Det foreslås, at dersamtidig med ophævelse af aldersgrænsen på 70 år for tjenestemænd sker ophævelse af denne bestemmelse.
Til § 5(lov om mark- og vejfred)Til nr. 1Mark- og vejfredslovens § 22, stk. 2, 1. pkt., indeholder en aldersgrænse på 70 år for beskikkelse af vurderingsmænd. Detforeslås, at der samtidig med ophævelse af aldersgrænsen på 70 år for tjenestemænd sker ophævelse af denne bestemmelse.
Til § 6(lov om arbejdsskadesikring)Til nr. 1Det foreslås at ophæve reglen i arbejdsskadelovens § 61, stk. 5, 3. pkt., om, at ingen kan udpeges til bestyrelsen forArbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring efter det fyldte 67. år.Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring ledes af en direktør og af en bestyrelse, der består af en formand og 20 andremedlemmer. De 20 medlemmer af bestyrelsen udpeges af arbejdsmarkedets parter. Formanden må ikke have tilknytning til enarbejdsgiver- eller arbejdstagerorganisation.Bestyrelsens formand og øvrige medlemmer udpeges for 4 år ad gangen, og genvalg kan finde sted.
Til § 7(retsplejeloven)Til nr. 1Det foreslås, at 70-års-aldersgrænsen i retsplejelovens § 1021, stk. 7, for medlemmer af politiklagenævn ophæves.
Til § 8(lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion)Bestemmelsen i § 3, stk. 3, 3. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion om, at ingen kan udpeges til bestyrelsen forArbejdsgivernes Elevrefusion efter det fyldte 67. år, foreslås ophævet som følge af forslaget om ophævelse af den generellepligtige afgangsalder på 70 år for tjenestemænd.Til § 9Det foreslås istk. 1, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.Istk. 2foreslås det, at ansøgte eller uansøgte afskedigelser, der er foretaget før lovens ikrafttræden, ikke berøres afophævelsen af den generelle pligtige afgangsalder på 70 år.Den foreslåede bestemmelse indebærer, at en tjenestemand, der før lovens ikrafttræden er afskediget ansøgt eller uansøgtpå grund af den nuværende generelle pligtige afgangsalder på 70 år, fratræder på det fastsatte fratrædelsestidspunkt, ogsåselv om tjenestemanden først fylder 70 år efter lovens ikrafttræden.Der vil dog ikke være noget til hinder for, at ansættelsesmyndigheden kan trække afskedigelsen tilbage, hvisansættelsesmyndigheden og tjenestemanden er enige om, at ansættelsesforholdet skal fortsætte. Ansættelsesforholdetfortsætter i givet fald uændret på tjenestemandsvilkår.Til § 10Det foreslås istk. 1,at lovens §§ 4-8 ikke skal gælde for Færøerne.Denne lovtekniske løsning er valgt for at imødekomme et ønske fra Færøernes landsstyre om at præcisere lovens territorialeudstrækning.
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.Det foreslås istk. 2,at loven ikke skal gælde for Grønland, men at lovens § 6, der ændrer lov om arbejdsskadesikring, vedkongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
Lovforslaget§1I lov om tjenestemænd, jf. lovbekendtgørelse nr. 531af 11. juni 2004, som ændret ved § 2 i lov nr. 527 af 24.juni 2005 og § 6 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,foretages følgende ændringer:
Lov om tjenestemænd§ 29.Tjenestemænd afskediges fra udgangen af denmåned, hvori de fylder 70 år eller opnår den alder, derefter den øvrige lovgivning er foreskrevet somaldersgrænse for vedkommende stilling, eller opnår denalder over 60 år, som er fastsat ved aftale, jf. § 45.Kapitel 7Særbestemmelse om dommere og retsassessorer m.v.§ 34.Ansættelse som dommer og retsassessor kankun ske som varig ansættelse.Stk. 2. Bestemmelserne i § 8, §§ 11-13, §§ 19-25,§ 53, stk. 1, nr. 2, og stk. 4, § 54 og § 54 a, stk. 2,gælder ikke for dommere. Bestemmelserne i §§ 28 og 31gælder kun for dommere, når disse kan afskedigesadministrativt uden ansøgning.Stk. 3. Bestemmelserne i § 12, stk. 2 og 3, §§ 19-25,§ 53, stk. 1, nr. 2, og stk. 4, § 54 og § 54 a, stk. 2,gælder ikke for justitssekretærer og retsassessorer.Bestemmelserne i §§ 28 og 31 gælder kun forjustitssekretærer og retsassessorer, når disse kanafskediges administrativt uden ansøgning.
1.I § 29 udgår »fylder 70 år eller«.
2.I overskriften til kapitel 7 ændres »retsassessorerm.v.« til: »andre tjenestemandsansatte jurister veddomstolene«.3.I § 34, stk. 1, ændres »retsassessor« til:»tjenestemandsansat jurist ved domstolene«.4.I § 34 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2. Dommere og andre tjenestemandsansattejurister ved domstolene afskediges fra udgangen af denmåned, hvori de fylder 70 år.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.5.I § 34, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres to steder»justitssekretærer og retsassessorer« til: »andretjenestemandsansatte jurister ved domstolene«.
6.Efter § 43 indsættes:»§43 a.Præster, provster og biskopper afskediges fraudgangen af den måned, hvori de fylder 70 år.«§ 52.Tjenestemandsretten, der nedsættes affinansministeren, består af en formand og enstedfortræder for denne og 10 andre dommere ogstedfortrædere for disse. Til retten knyttes en sekretær.Stk. 2.Formanden og dennes stedfortræder udpegesaf Højesterets præsident blandt Højesterets dommere.To dommere og stedfortrædere for disse udpeges afpræsidenten for Østre Landsret blandt rettens dommere.Udpegningen gælder indtil udløbet af den måned, hvoriden pågældende fylder 70 år eller i øvrigt ikke længereopfylder betingelserne for at kunne udpeges.Stk. 3. ---7.I § 52, stk. 2, 3. pkt.,udgår »fylder 70 år eller iøvrigt«.
§2I lov om tjenestemandspension, jf. lovbekendtgørelse
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.nr. 230 af 19. marts 2004, som ændret ved § 3 i lov nr.527 af 24. juni 2005, lov nr. 1150 af 7. december 2005og § 5 i lov nr. 1587 af 20. december 2006, foretagesfølgende ændringer:
Lov om tjenestemandspension§ 7.En tjenestemand, der er under 60 år, og hviserhvervsevne er nedsat til en tredjedel eller derunder,har ved afsked af denne årsag ret til en pension, somfastsættes på grundlag af den pensionsalder,tjenestemanden ville have opnået ved forbliven i tjenesteindtil det tidspunkt, hvor den pågældende skulle haveværet afskediget fra sin stilling på grund af alder.Stk. 2. ---§ 12.---Stk. 3.Ægtefællepension beregnes efter den aftjenestemanden optjente pensionsalder, dog mindst efter15 års pensionsalder. Ægtefællepension efter enegenpensionist, som ved sin død oppebar pension efter§ 7, beregnes efter den optjente pensionsalder medtillæg af perioden, hvori afdøde oppebar pension efter§ 7. Ægtefællepensionen kan dog ikke i noget tilfældeberegnes efter en pensionsalder, der overstiger denpensionsalder, som tjenestemanden kunne have opnåetved den pligtige afgangsalder.Stk. 4. ---
1.I § 7, stk. 1,ændres »det tidspunkt, hvor denpågældende skulle have været afskediget fra sin stillingpå grund af alder« til: »udgangen af den måned, hvoriden pågældende fylder 70 år«.
2.I § 12, stk. 3, 3. pkt.,ændres »den pligtigeafgangsalder« til: »udgangen af den måned, hvori denpågældende ville være fyldt 70 år«.
§3I lov om pensionering af flyveledere, jf.lovbekendtgørelse nr. 674 af 31. juli 1995, foretagesfølgende ændring:
Lov om pensionering af flyveledere§ 2.For flyveledere, der afskediges som følge af, at dehar nået den for stillingen fastsatte aldersgrænse,forhøjes pensionsalderen efter lov omtjenestemandspension med indtil 7 år, dog højst indtilden pensionsalder, som tjenestemanden ville haveopnået, hvis tjenesten var blevet fortsat indtil denaldersgrænse, der er fastsat som afgangsalder fortjenestemænd i almindelighed.Stk. 2.Pensioner for de før 1. april 1979 ansatteflyveledere, der afskediges efter at have nået den forderes stilling fastsatte aldersgrænse, kan dog beregnespå grundlag af den optjente pensionsalder, forøget medet dertil svarende antal 30.-dele af forskellen op til denpensionsalder, der ville blive lagt til grund vedpensionsberegning, såfremt tjenesten var blevet fortsatindtil den aldersgrænse, der er fastsat som afgangsalderfor tjenestemænd i almindelighed.
1.I § 2, stk. 1 og 2,ændres »den aldersgrænse, der erfastsat som afgangsalder for tjenestemænd ialmindelighed« til: »udgangen af den måned, hvori denpågældende fylder 70 år«.
§4I lov om hegn, jf. lovbekendtgørelse nr. 59 af 19.januar 2007, foretages følgende ændring:
Lov om hegn§ 29.---Stk. 2.Ingen, der har opnået en alder af 70 år, kanbeskikkes til synsmand. Ingen, der har opnået en alderaf 60 år, er forpligtet til at modtage beskikkelse somsynsmand. Den, der har fungeret som synsmand i enperiode, er ikke forpligtet til at modtage beskikkelse førefter udløbet af en ny periode. Om i øvrigt nogen hargyldig grund til at fordre sig fritaget for hvervet, afgøresaf kommunalbestyrelsen, hvis afgørelse kan indankes forMinisteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
1.§29, stk. 2, 1. pkt., ophæves.
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.§5I lov om mark- og vejfred, jf. lovbekendtgørelse nr. 61af 19. januar 2007, foretages følgende ændring:§ 22.---Stk. 2.Ingen, der har opnået en alder af 70 år, kanbeskikkes til vurderingsmand. Ingen, der har opnået enalder af 60 år, er forpligtet til at modtage beskikkelsesom vurderingsmand. Den, der har fungeret somvurderingsmand i en periode, er ikke forpligtet til atmodtage beskikkelse før efter udløbet af en ny periode.Om i øvrigt nogen har gyldig grund til at begære sigfritaget for hvervet, afgøres af kommunalbestyrelsen,hvis afgørelse kan indbringes for Landbrugsministeriet.
Lov om mark- og vejfred
1.§22, stk. 2, 1. pkt., ophæves.
§6I lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.154 af 7. marts 2006, som ændret senest ved § 7 i lovnr. 577 af 6. juni 2007, foretages følgende ændring:§ 61.---Stk. 5. Bestyrelsens formand og øvrige medlemmerudpeges for 4 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.Ingen kan udpeges til bestyrelsen efter det fyldte 67. år.Et medlem af bestyrelsen kan ikke samtidig væremedlem af Erhvervssygdomsudvalget, jf. § 9.Stk. 6. ---
Lov om arbejdsskadesikring
1.§61, stk. 5, 3. pkt., ophæves.
§7I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1261 af 23.oktober 2007, foretages følgende ændring:
Retsplejeloven§ 1021.Stk. 1. Politiklagenævn består af en advokat somformand og to lægmænd, der udpeges afjustitsministeren for et tidsrum af 4 år regnet fra en 1.januar. Genudpegning kan finde sted én gang.---Stk. 7.En person, der inden for det i stk. 1, 1. pkt.,nævnte tidsrum fylder 70 år, kan ikke udpeges sommedlem.Stk. 8. ---Lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
1.§1021, stk. 7,ophæves.Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 7 og 8.
§8I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.lovbekendtgørelse nr. 977 af 20. juli 2007, foretagesfølgende ændring:§ 3.---Stk. 3.Bestyrelsens formand og øvrige medlemmerudpeges for 3 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.Ingen kan udpeges til bestyrelsen efter det fyldte 67. år.Stk. 4.---
1.§ 3, stk. 3, 3. pkt.,ophæves.
§9Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efterbekendtgørelsen i Lovtidende.Stk. 2. Tjenestemandslovens § 29, som ændret veddenne lovs § 1, nr. 1, berører ikke ansøgte eller uansøgteafskedigelser, der er foretaget før lovens ikrafttræden.§ 10Stk. 1.Lovens §§ 4-8 gælder ikke for Færøerne.Stk. 2.Loven gælder ikke for Grønland, men lovens §6 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland
Kopieret fra Retsinformation (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114507) den 26. april 2010.med de ændringer, som de særlige grønlandske forholdtilsiger.