Socialudvalget 2009-10
L 113 Bilag 4
Offentligt
816077_0001.png
816077_0002.png
816077_0003.png
816077_0004.png
816077_0005.png
816077_0006.png
816077_0007.png
Til lovforslag nr.L 113
Folketinget 2009 - 10
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 24. december 2010
1. udkast
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om social service(Magtanvendelse over for voksne)[af indenrigs- og socialministeren (Karen Ellemann)]
1. ÆndringsforslagSocialministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 til lovforslaget. Socialdemokratiets og Sociali-stisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2 til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. januar 2010 og var til 1. behandling den 9. februar 2010. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendteden 4. december 2009 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 83. Den 27. januar 2010sendte socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 11 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkninger[Etflertali udvalget () indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det af socialministeren stilledeændringsforslag. Etmindretali udvalget () indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede æn-dringsforslag.]Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget anerkender, at elektroniskehjælpemidler som pejle- og alarmsystemer kan være et redskab til at sikre en aktiv hverdag, underforudsætning af, at planerne for den enkelte er fagligt funderet. S og SF er derfor optaget af, at dennyeste teknologi inddrages i de personlige planer, hvor den enkelte borger på den måde opnår en
2
hverdag, der nedsætter tempoet for, at sygdommen udvikler sig. S og SF lægger stor vægt på, atændringen ikke kommer til at erstatte andre dele af tilbuddet til borgere med sygdommen demens,tilbud der handler om pleje, omsorg og menneskelig kontakt. S og SF mener ikke, at den enkeltesretssikkerhed i forbindelse med beslutning om tidsubegrænsede planer i det nuværende forslag errammet godt nok ind. S og SF ser gerne, at beslutning om tidsubegrænsning sker under et værge-mål, jf. spm. 7 og tilhørende svar, så borgerens retssikkerhed garanteres.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker at Folketinget i starten af 2009 behandledeet beslutningsforslag (B 96) fra Dansk Folkeparti, der skulle lette adgangen til at benytte pejle- ogalarmsystemer over for demensramte. Dansk Folkeparti fremsatte beslutningsforslaget fordi dermed jævne mellemrum var sager, hvor demensramte forsvandt fra deres boliger og i værste faldomkom på grund af myndighedernes manglende muligheder for at gribe ind, og på grund af be-grænsningerne i lovgivningen.I forbindelse med førstebehandlingen af Dansk Folkepartis beslutningsforslag (B 96) tilkendegavregeringen, at den ville gå i gang med et arbejde, der skulle munde ud i en lempelse af reglerne påområdet. Det arbejde skulle udmønte sig i et regeringsudspil i efteråret 2009. Regeringens arbejdehar trukket ud, og derfor fremsatte Dansk Folkeparti kort før jul endnu et beslutningsforslag (B66 Forslag til folketingsbeslutning om alarm- og pejlesystemer til opsporing af demente) i håbetom, at regeringen og andre partier ville fremskynde processen. B 66 er blevet førstebehandlet sam-tidigt med regeringens lovforslag.Begge forslag betragter Dansk Folkeparti som forbedringer af den nuværende lovgivning. Beggeforslag vil i sidste ende indebære mærkbare forbedringer for både den demensramte og de pårøren-de. Også i de tilfælde, hvor myndighederne går ind og iværksætter en eftersøgning, vil forslageneligeledes medføre, at kommunen og politiet hurtigere vil kunne finde frem til borgeren og dermed fåbragt ro over situationen.Dansk Folkeparti har presset på for at få ændret lovgivningen. Dansk Folkepartis beslutningsfor-slag er mindre omfangsrigt end regeringens og Dansk Folkepartis beslutningsforslag omhandleralene en udvidelse af adgangen til at vedtage tidsubegrænset brug af pejle- og alarmsystemer tildemente. Regeringens forslag har det samme sigte som Dansk Folkepartis forslag, og derudoverindeholder regeringens forslag en række andre initiativer. De initiativer ser Dansk Folkeparti posi-tivt på.For at der ikke skal opstå politisk usikkerhed og tvivl om, at det vigtigste er at få udvidet lovgiv-ningen på området, har Dansk Folkeparti valgt at trække sit beslutningsforslag og stemme for rege-ringens lovforslag, da regeringens lovforslag imødekommer Dansk Folkepartis beslutningsforslag.Det vigtigste er, at reglerne ændres, og at ønskerne på området imødekommes. Høringssvarene vi-ser, at der er bred opbakning til forslagene. Både Ældre Sagen, Kommunernes Landsforening, Dan-ske Ældreråd og Alzheimerforeningen udtrykker tilfredshed med forslaget om lempelse af mulighe-derne for at anvende pejle- og alarmsystemer, hvilket klart understreger behovet for, at lovforslagetkommer ud at virke så hurtigt som muligt.Disse initiativer sammenholdt med de øvrige initiativer på ældreområdet og i særdeleshed på de-mensområdet er med til at løfte indsatsen ude i kommunerne.Dansk Folkeparti kunne aldrig drømme om at fjerne den demensramtes retssikkerhed. Tværtimodvil en udvidelse af regelsættet medføre større sikkerhed for den demente selv, for familien omkringden demente og for plejepersonalet. Naturligvis er det sådan, at regler, så længe de administreres afmennesker, kan misbruges og bruges forkert. Den risiko løber Folketinget altid, når Folketingetlovgiver. Når regnestykket skal gøres op, står det klart, at reglerne åbenlyst skal lempes, ikke til
3
gavn for systemet, men til gavn for borgerne. En vedtagelse af lovforslaget kan i sidste ende reddeliv.Dansk Folkeparti har ligeledes med tilfredshed noteret, at regeringens lovforslag ligesom DanskFolkepartis beslutningsforslag indeholder en bestemmelse om, at loven skal undersøges i førstehalvår af 2013. Folketinget får til den tid et overblik over, hvilke praksisændringer lovgivningen hargivet anledning til.Ud over de initiativer, som lovforslaget indeholder, har Dansk Folkeparti været medvirkende tilen række konkrete tiltag på demensområdet, som lovforslaget, efter Dansk Folkepartis opfattelse,skal ses i sammenhæng med. Det er bl.a. værd at fremhæve, at der over hele landet er blevet udbudtkompetence- og uddannelseskurser med henblik på at efteruddanne medarbejdere på sygehusene ogi plejesektoren. Kurserne skal medvirke til at sikre sammenhængende og rolige forløb for demens-ramte. Der blev ligeledes i 2009 gennemført uddannelsesinitiativer om demens for medarbejdere,som foretager forebyggende hjemmebesøg. Der bliver i 2010 åbnet op for, at også medarbejdere,der ikke direkte arbejder med forebyggende hjemmebesøg, kan tilmelde sig kurserne, således atviden om forebyggelse på demensområdet kan nå ud til en bredere kreds i ældresektoren. Det erinitiativer som disse, der på sigt kan være med til at løfte hele indsatsen over for udsatte ældre ogderes pårørende.I forbindelse med lovforslaget og Folketingets behandling af de to forslag er det relevant at påpe-ge, at der generelt er stor efterspørgsel efter de fire udgivelser om nedbringelse af magtanvendelse,som er udarbejdet på baggrund af de midler, regeringen og Dansk Folkeparti har afsat. Udgivelsernehenvender sig til medarbejdere, ledere og andre, der er i berøring med demensområdet.I forbindelse med globaliseringsforhandlingerne i efteråret fik Dansk Folkeparti afsat midler tiløget forskning i et strategisk forskningsprojekt, som skal ligge inden for demensforskning. Det erDansk Folkepartis håb, at forskningen, både det konkrete projekt og den brede forskning, vil ud-mønte sig i forbedringer for den enkelte borger, som er demensramt.Den nyeste viden skal forbedre vores velfærdssamfund. Forskningsresultater, ny teknologi ogpraktiske erfaringer skal inddrages og spredes ud til dem, der hver dag arbejder med og for de de-mente.I forbindelse med finanslovaftalen for 2010 fik Dansk Folkeparti ind i aftaleteksten, at der skalnedsættes en arbejdsgruppe, der skal fremlægge en national handlingsplan på demensområdet. Fol-ketingets Socialudvalg har efterfølgende vedtaget en beretning, der bakker op om en national hand-lingsplan. Arbejdsgruppens formål er bl.a. at indsamle viden, sikre bedre koordinering mellem of-fentlige aktører, afdække mulighederne for anvendelse af ny teknologi samt at fremlægge konkreteforslag til forbedringer på demensområdet.Det er Dansk Folkepartis politik, at enhver, der har behov, skal have den nødvendige hjælp. Plejeog omsorg af ældre, herunder demensramte, er en væsentlig offentlig opgave, og det skal sikres, atdisse grupper af borgere får et værdigt og trygt liv overalt i landet. Vore ældre skal tilbydes gode ogtrygge rammer for deres alderdom. Samfundet har meget at takke de ældre generationer for, og dehar krav på en velfungerende plejesektor og en effektiv sundhedssektor. Samfundet skal sørge for,at der er et righoldigt udbud af aktiviteter for ældre mennesker – aktiviteter, der svarer til den enkel-tes behov.En del ældres helbred bliver stadig bedre, og flere lever længere. Det er en glædelig udvikling,men længere levetid medfører også en række udfordringer, eksempelvis at gruppen med demens-ramte bliver større. Opgaverne med de udfordringer må Folketinget, kommunerne og sundhedsvæs-net tage på sig og søge konstruktive løsninger på.
4
Dansk Folkeparti har medvirket til at sikre tilførsel af midler til ældrepleje, og hver gang DanskFolkeparti har forhandlet finanslov, har Dansk Folkeparti sat fokus på ældrepolitik, og det agterDansk Folkeparti fortsat at gøre, så længe vælgerne giver mulighed for det.Familien er kernen i det danske samfund, og Danmark er afhængig af de vilkår, familierne tilby-des. Det nære bånd mellem børn og forældre er bærende for den enkelte, og derfor skal familiernesikres de bedste muligheder for at kunne fungere, og det betyder, at der skal tages hensyn til dendemensramtes pårørende, og familien skal så vidt muligt inddrages. Det har Dansk Folkeparti lagtvægt på i sit beslutningsforslag, og det fremgår også af regeringens lovforslag, at kommunalbesty-relsen skal inddrage de pårørende, ligesom det fremgår, at de pårørende ligeledes skal inddrages iforbindelse med udøvelsen af omsorgen og plejen rettet mod den enkelte ældre.4. Ændringsforslag med bemærkninger
ÆndringsforslagTil § 1Afsocialministerentiltrådt af[udvalget]:1)Efternr. 2indsættes som nyt nummer:01.»I§ 124, stk. 6,der bliver§ 124, stk. 5,ændres i 1. pkt. »§ 126, stk. 1,« til: »§ 126,«, og i 2. pkt.ændres »§ 126, stk. 1,« til: »§ 126,«.«[Konsekvensrettelse]Af etmindretal(S og SF) tiltrådt af ():2)I den under nr. 5 forslåede affattelse af§ 125 stk. 2indsættes efter 3. pkt. som nyt pkt.:»Når kommunalbestyrelsen søger at træffe afgørelse om tidsubegrænset anvendelse af et person-ligt alarm- og pejlesystem, skal personen tilskikkes en værge på det specifikke spørgsmål. Efterafgørelsen ophæves værgemålet.«Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
BemærkningerTil nr. 1Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse som følge af den ændring, der foreslås med lov-forslagets nr. 7, som indebærer, at servicelovens § 126 frem over kun vil indeholde ét stykke.Til nr. 2Den foreslåede ændring indebærer, at personen tilskikkes en værge under kommunalbestyrelsensbeslutning om tidsubegrænset anvendelse af personligt alarm- og pejlesystem.
5
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ellen Trane Nørby (V) Erling Bonnesen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V) Sophie Løhde (V)Martin Henriksen (DF)fmd.Tina Petersen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Vivi Kier (KF)Tom Behnke (KF) Mette Frederiksen (S) Orla Hav (S) Julie Skovsby (S) Lise von Seelen (S)Özlem Sara Cekic (SF) Astrid Krag (SF) Anne Marie Geisler Andersen (RV) Line Barfod (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 113Bilagsnr.123TitelHøringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og socialministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra indenrigs- og socialministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 113Spm.nr.1TitelSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at flytningen af en borger førstfinder sted, når det sociale nævn er kommet med sin afgørelse m.v., tilindenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren formelt vil sikre, at en borgers situationbelyses optimalt og hensynet til borgeren er sikret, før en flytningfinder sted, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvem der skal afgøre, om en personmodsætter sig anvendelse af alarm- og pejlesystem, til indenrigs- ogsocialministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvordan dokumentationen for, at enperson ikke modsætter sig anvendelse af alarm- og pejlesystemer, skalforefindes, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar her-Spm., om ministeren kan præcisere, hvad der menes med ”fornødendokumentation”, til indenrigs- og socialministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvorvidt der i brugen af alarm- ogpejlesystemer uden tidsbegrænsning, skelnes mellem personer meddemens, hvor sygdommen kan betegnes som kronisk, og personermed demens på et tidligere stadie, til indenrigs- og socialministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, om der findes formelle hindringerfor, at en person med demens beskikkes en værge på det specifikkespørgsmål om brug af alarm- og pejlesystemer uden tidsbegrænsningm.v., til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at den enkelte borger har gen-nemgået en fuld udredning af sygdommen med en stillet diagnose, førbeslutninger om magtanvendelse træffes, til indenrigs- og socialmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at en borgers situation løbendetages op til vurdering, ved beslutning om tidsubegrænset anvendelseaf alarm- og pejlesystemer, til indenrigs- og socialministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvilken garanti borgeren vil få for, at der leves op til dennes
2
3
4
5
6
7
8
9
10
7
11
retssikkerhed m.v., til indenrigs- og socialministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvem der skal stå for udgifterne tilden øgede anvendelse af alarm- og pejlesystemer, der er tiltænkt medforslaget, til indenrigs- og socialministeren, og ministerens svar herpå