Skatteudvalget 2009-10
L 112 Bilag 7
Offentligt
828240_0001.png
828240_0002.png
828240_0003.png
828240_0004.png
828240_0005.png
828240_0006.png
828240_0007.png
828240_0008.png
828240_0009.png
828240_0010.png
828240_0011.png
828240_0012.png
828240_0013.png
J.nr. 2010-511-0046Dato: 16. april 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 112 - Forslag til Lov om ændring af kursgevinstloven og forskellige an-dre love (Harmonisering af beskatningen af fordringer i danske kroner ogfremmed valuta og nedsættelse af beskatningen af kapitalindkomst m.v.).Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlin-gen.
Troels Lund Poulsen/ Lise Bo Nielsen
ÆndringsforslagtilL 112Forslag til lov om ændring af kursgevinstloven og forskellige andre love(Harmonisering af beskatningen af fordringer i danske kroner og fremmed valuta og ned-sættelse af beskatningen af kapitalindkomst m.v.)
Til § 1

1)

I den undernr. 6foreslåede§ 14, stk. 1, 2. pkt.,ændres ”§ 23,”til: ”§ 23 og gevinst ogtab på investeringsforeningsbeviser i udloddende obligationsbaserede investeringsforenin-ger, jf. aktieavancebeskatningslovens § 22”.[Tab og gevinst på beviser i obligationsbaserede udloddende investeringsforeninger omfat-tes af bagatelgrænsen på 2.000 kr.]

2)

I den undernr. 6foreslåede§ 15, stk. 2,indsættes efter ”ved indberetning”: ”fra andreindberetningspligtige end den skattepligtige”.[Indberetning om køb fra den skattepligtige selv efter skattekontrollovens § 10 B skal alenekunne sikre fradragsret, hvis den indsendes inden fristen for at selvangive for købsåret]

3)

Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:

”01.

I§ 26 A, stk. 1,udgår ”og 3”.”[Manglende konsekvensrettelse]

4)

Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:”02.§ 29, stk. 3, 5. pkt.,udgår.”[Konsekvensændring som følge af ændring af kursgevinstlovens § 29, stk. 3]

5)

I den undernr. 33foreslåede affattelse af§ 37, stk. 4,ændres to steder ”afståelsessum-men” til: ”afståelses- eller indfrielsessummen” og ”afstås” ændres til: ”afstås eller indfries”.[Præcisering som følge af, at fordringer og kontrakter også kan ophøre som følge af en ind-frielse]

6)

I den undernr. 33foreslåede affattelse af§ 38 A, stk. 1,indsættes efter 1. pkt.:”Fordringer i danske kroner, der er erhvervet før den 27. januar 2010 og som på erhvervel-sestidspunktet opfyldte mindsterentekravet efter kursgevinstlovens § 38, jf. lovbekendtgø-relse nr. 1002 af 16. oktober 2009, skal ikke medtages på beholdningsoversigten.”Side 2
[Blåstemplede obligationer, hvor gevinst er skattefri for den skattepligtige, skal ikke indgåpå den beholdningsoversigt, der skal udarbejdes ved henstand med fraflytterskatten]

7)

I den undernr. 33foreslåede affattelse af§ 38 A, stk. 1, 2. pkt.,ændres ”dog” til: ”hel-ler”.[Konsekvensrettelse som følge af nr. 6]

8)

Det undernr. 33foreslåede§ 38 A, stk. 2,affattes således:”Stk. 2.Ved afståelse eller indfrielse m.v. af fordringer, der indgår på beholdningsoversig-ten, foretages der en opgørelse af gevinst eller tab. Opgørelsen sker pr. fordring, der er af-stået eller indfriet m.v. og foretages på grundlag af fordringens anskaffelsessum og afståel-ses- eller indfrielsessummen m.v. Ved fordringens anskaffelsessum forstås den anskaffel-sessum, der indgik ved beregningen efter § 37, stk. 4, idet tab dog højst kan opgøres til for-skellen mellem fordringens værdi på fraflytningstidspunktet og afståelses- eller indfrielses-summen m.v. Ved afståelse eller indfrielse m.v. af fordringer, som er registreret i en værdi-papircentral inden for samme fondskode, eller er udstedt på samme vilkår af samme udste-der, anses de først erhvervede fordringer for de først afståede eller indfriede m.v. Ved af-ståelse eller indfrielse m.v. med gevinst finder reglen i stk. 3 anvendelse, og ved afståelseeller indfrielse m.v. med tab finder reglen i stk. 4 anvendelse. 1.-5. pkt. finder tilsvarendeanvendelse for kontrakter, der indgår på beholdningsoversigten.”[Præcisering som følge af, at fordringer og kontrakter også kan ophøre som følge af en ind-frielse m.v. samt omformulering af FIFO-princippet]

9)

I den undernr. 33foreslåede affattelse af§ 38 A, stk. 4,ophæves 5. pkt.[For at undgå dobbeltfradrag skal henstandssaldoen ikke tillige nedskrives den udenlandskeskatteværdi af et tabsfradrag]

10)

I den undernr. 33foreslåede affattelse af§ 38 A, stk. 6,indsættes efter ”afståelse”:”m.v.”[Præcisering således at personens død generelt sidestilles med situationer, der kan udløsekrav om betaling af henstandsbeløbet]

11)

Det undernr. 33foreslåede§ 38 A, stk. 7, 1. pkt.,affattes således:”Når alle de fordringer og kontrakter, der indgår på beholdningsoversigten, er afstået ellerindfriet m.v., bortfalder den eventuelt resterende henstandssaldo.”[Udbygning, da kontrakter også kan indgå på beholdningsoversigten, og præcisering somfølge af, at fordringer og kontrakter også kan ophøre som følge af en indfrielse m.v.]
Til § 3
Side 3

12)

Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 14, stk. 2,indsættes efter ”ved indberetning”: ”fra andre indberetningspligtige endden skattepligtige”.”[Indberetning om køb fra den skattepligtige selv efter skattekontrollovens § 10 B skal alenekunne sikre fradragsret, hvis den indsendes inden fristen for at selvangive for købsåret]

13)

I den undernr. 4foreslåede affattelse af§ 14, stk. 4,ændres ”fordringen” til: ”aktien”.[Rettelse af fejl]

14)

I den undernr. 10foreslåede affattelse af§ 22,stk. 1,ændres ”For investeringsfor-eningsbeviser, der er optaget til handel på et reguleret marked,” til: ”For omsættelige inve-steringsforeningsbeviser”.[Tabsfradrag betinget af oplysning til SKAT om erhvervelsen skal som efter gældende reg-ler gælde for alle omsættelige beviser]

15)

Det undernr.11foreslåede§ 33, stk. 3,affattes således:”Stk. 3.Følgende skattemæssige statusskift medfører ikke, at medlemmernes andele af for-eningen m.v. anses for afstået og anskaffet igen:1) Hvis en udloddende obligationsbaseret investeringsforening skifter skattemæssigstatus til et investeringsselskab eller en udloddende aktiebaseret investeringsfor-ening.2) Hvis et investeringsselskab skifter skattemæssig status til en udloddende obligati-onsbaseret investeringsforening.”[Udbygning af bestemmelsen, så statusskiftene ikke medfører, at andelene anses for afståetog anskaffet igen]

16)

Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:

”02.

§ 39 A, stk. 4, 5. pkt.,ophæves.[For at undgå dobbeltfradrag skal henstandssaldoen ikke tillige nedskrives med den uden-landske skatteværdi af et tabsfradrag]
Til § 6

17)

I den undernr. 3foreslåede affattelse af§ 33 C, stk. 1, 8. pkt.,ændres ”Stk. 2-11 og 13”til: ”Stk. 2-11 og 14”.[Ændring af forkert henvisning]
Til § 8Side 4

18)

Indledningen affattes således:”I lov nr. 1535 af 19. december 2007, pensionsafkastbeskatningsloven, som ændret senestved § 1 i lov nr. 1278 af 16. december 2009, foretages følgende ændring:”.[Ændring således at der korrekt henvises til den nye pensionsafkastbeskatningslov]
Til § 12

19)

Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

”01.

I§ 1, stk. 2, 2. pkt.,ændres ”indeksobligationer” til: ”obligationer”.[Ændret terminologi svarende til ændringen i bestemmelsens 1. punkt]
Til § 14

20)

Nr. 1affattes således:

”1.

I§ 59, stk. 2,ændres ”mindsterentekravet i kursgevinstlovens § 7” til: ”den rente, derberegnes i henhold til § 213, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed”.”[Sproglig omformulering]
Til § 15

21)

I den undernr. 1forslåede affattelse af§ 213, 2. pkt.,ændres ”renten beregnet” til:”den”.[Sproglig omformulering]
Til § 19

22)

Istk. 2, 1. pkt.,ændres ”§ 23, 3. pkt.” til: ” § 23, 3. og 4. pkt.”.[Ændring af forkert henvisning]

23)

Istk. 5, 2. pkt.,ændres ”omfattet af § 26, stk. 3” til: ”omfattet af § 26, stk. 4”.[Ændring af forkert henvisning]

24)

Stk. 7affattes således:
Side 5
”Stk. 7.§ 1, nr. 33, § 2, nr. 1, § 3, nr. 17 og 18 og § 6, nr. 1, 2 og 5-9, har virkning fra den1. juli 2010.[Alle ændringer af reglerne om ægtefællesuccession tillægges samme virkningstidspunkt]

25)

Istk. 8ændres ”§ 3, nr. 4” til: ”§ 3, nr.

01

og 4”.[Ikrafttrædelse af § 3, nr. 01, jf. ændringsforslag nr. 12]

26)

Stk. 13udgår.Stk. 14-17 bliver herefter stk. 13-16.[Fjernelse af særskilt virkningstidspunkt]
Side 6
Bemærkninger
Til nr. 1Efter lovforslaget er gevinst og tab på fordringer alene skattepligtig henholdsvis fradragsbe-rettiget, hvis årets nettogevinst eller nettotab sammenlagt med nettogevinster og nettotab pågæld i fremmed valuta, jf. kursgevinstlovens § 23, overstiger 2.000 kr.Det foreslås, at gevinst og tab på investeringsforeningsbeviser i udloddende obligationsba-serede investeringsforeninger, jf. aktieavancebeskatningslovens § 22, omfattes af bagatel-grænsen på 2.000 kr.Forslaget indebærer, at en skattepligtig, der har investeret i obligationer via en udloddendeobligationsbaseret investeringsforening, også kan opnå skattefrihed, hvis den skattepligti-ges nettogevinst ved salg af sådanne beviser sammenlagt med den skattepligtiges nettoge-vinst ved direkte investering i fordringer og på gæld i fremmed valuta i det pågældendeindkomstår ikke overstiger 2.000 kr. Tilsvarende vil tab på beviser i udloddende obligati-onsbaserede investeringsforeninger ikke kunne fradrages, hvis årets nettotab på sådannebeviser, sammenlagt med den skattepligtiges nettotab ved direkte investering i fordringerog på gæld i fremmed valuta, ikke overstiger 2.000 kr.Forslaget sikrer, at den typiske obligationsejer, som ikke var topskatteyder af kapitalind-komst før Forårspakken 2.0, kompenseres for indførslen af den generelle beskatning afkursgevinster via bagatelgrænsen også i tilfælde, hvor investeringen sker via en udloddendeobligationsbaseret investeringsforening.
Til nr. 2 og 12Efter lovforslaget er det en betingelse for fradragsret for tab på fordringer optaget til handelpå regulerede markeder, at SKAT har fået oplysninger om erhvervelsen af fordringerne.Disse oplysninger skal SKAT have inden udløbet af fristen for at selvangive for købsåret.Hvis oplysningerne om købet kommer via en indberetning bl.a. efter skattekontrollovens §10 B, gælder denne tidsfrist dog ikke. En tilsvarende regel gælder efter aktieavancebeskat-ningslovens § 14, stk. 2, for aktier m.v. optaget til handel på regulerede markeder og inve-steringsforeningsbeviser.Reglen om, at tidsfristen ikke gælder ved indberetninger, er begrundet med, at fondshandle-re og andre indberettere skal have mulighed for at rette op på fejl og mangler i indberetnin-gerne, også efter udløbet af fristen for at selvangive for købsåret.Derimod har det ikke været hensigten, at den skattepligtige selv skal kunne sikre fradrags-retten ved at indsende oplysninger senere end fristen for at selvangive for købsåret. Detkunne give mulighed for, at købet alene oplyses, hvis det viser sig, at fordringen eller inve-steringsforeningsbeviset har givet tab. Tabet selvangives så. Hvis der derimod var tale omen gevinst, kunne den skattepligtige undlade at oplyse om købet og at selvangive gevinsten.Imidlertid påhviler indberetningspligten efter skattekontrolloven § 10 B i visse tilfælde kø-beren af obligationer eller investeringsforeningsbeviser. Det gælder efter § 50 i bekendtgø-relse nr. 1198 af 9. december 2009 om indberetningspligter m.v. efter skattekontrollovenved handler mellem ikke-professionelle, hvor der ikke er inddraget en dansk formidler.Desuden gælder det ved handler med en udenlandsk sælger og dansk køber, hvor der ikkeer inddraget en dansk formidler.
Side 7
Hvis køber i denne situation oplyser SKAT om erhvervelsen, kan der være tale om en ind-beretning efter skattekontrollovens § 10 B, og dermed kan fradragsretten sikres, selv omoplysningen afgives efter udløbet af fristen for at selvangive for købsåret.For at hindre at der i disse situationer kan spekuleres at selvangive tab men undlade at selv-angive gevinster, foreslås det, at indberetninger om købet efter § 10 B efter udløbet af fri-sten for at selvangive for købsåret alene kan sikre fradragsretten for tab, hvis indberetnin-gen kommer fra andre indberetningspligtige end den skattepligtige selv. Ændringen foreta-ges dels i forslaget til kursgevinstlovens § 15, stk. 2, som er indeholdt i lovforslagets § 1,nr. 6, og dels i en ændring af den tilsvarende bestemmelse i aktieavancebeskatningslovens §14, stk. 2.
Til nr. 3Der er tale om en manglende konsekvensrettelse. Ved lovforslagets § 1, nr. 26, foreslåskursgevinstlovens § 26 A, stk. 3, ophævet. I konsekvens heraf skal henvisningen i kursge-vinstlovens § 26 A, stk. 1, til bestemmelsens stk. 3 ligeledes udgå.
Til nr. 4I dag beskattes fordringer, der alene reguleres efter udviklingen i en eller flere fremmedevalutaer, efter kursgevinstlovens § 16, hvilket indebærer, at gevinst og tab beskattes efterrealisationsprincippet. Fordringer, som herudover reguleres helt eller delvis i forhold udvik-lingen i et andet grundlag og fordringer, der reguleres på grundlag af valuta og prisindeks,jf. kursgevinstlovens § 29, stk. 3, 2. og 3. pkt., der ikke vedrører samme område, behandlesdog altid efter reglerne for finansielle kontrakter. Dvs., at gevinst og tab beskattes efter la-gerprincippet som kapitalindkomst. Udstedelse i fremmed valuta sidestilles med reguleringpå grundlag af fremmed valuta, jf. kursgevinstlovens § 29, stk. 3, 5. pkt.Ifølge lovforslaget ophæves kursgevinstlovens § 16 vedrørende fordringer i fremmed valu-ta, og endvidere ændres kursgevinstlovens § 29, stk. 3, således at undtagelsen fra beskat-ning efter reglerne for finansielle kontrakter, for så vidt angår fordringer omfattet af kurs-gevinstlovens § 16, udgår. Ændringerne indebærer, at fordringer, der reguleres efter udvik-lingen i en eller flere fremmede valutaer, og som i dag beskattes efter kursgevinstlovens §16, bliver omfattet efter reglerne for finansielle kontakter, jf. kursgevinstlovens § 29, stk. 3.Omfattet af den foreslåede § 14 i kursgevinstloven er herefter fordringer udstedt i danskekroner eller i fremmed valuta, hvor hovedstolen ikke reguleres i forhold til en eller flereandre valutaer end den, fordringen er udstedt i.En fordring i eksempelvis SEK vil herefter ikke – svarende til de gældende regler – bliveomfattet af reglerne for finansielle kontrakter. Derimod vil eksempelvis en fordring i DKK,der reguleres helt eller delvis efter SEK, i modsætning til i dag blive omfattet af reglernefor beskatning af finansielle kontrakter.Idet udstedelse i fremmed valuta herefter ikke vil blive sidestillet med regulering på grund-lag af fremmed valuta, foreslås kursgevinstlovens § 29, stk. 3, 5. pkt., ophævet.
Til nr. 5
Side 8
Det foreslås at udbygge den foreslåede regel om fraflytterbeskatning, således at den i over-ensstemmelse med de gældende fraflytterbeskatningsregler også tager højde for indfrielses-situationerne.Gevinst og tab på fordringer kan dels opstå ved en afståelse af fordringen, dels ved debitorsindfrielse, herunder indfrielse gennem afdragsvis betaling. For finansielle kontrakter gældertilsvarende, at gevinst og tab kan konstateres ved en afståelse af den finansielle kontrakt ogved udnyttelse (indfrielse) eller udløb af den finansielle kontrakt.I den gældende bestemmelse i kursgevinstlovens § 37 om fraflytterbeskatning er der tagethøjde herfor, idet afståelse og indfrielse er nævnt sideløbende. Ved den forslåede ændringaf reglerne om fraflytterbeskatning, jf. lovforslagets § 1, nr. 33, er reglerne ved en fejl ble-vet udformet således, at de kun relaterer sig til eller sammenholdes med afståelser.
Til nr. 6 og 7Det foreslås, at fordringer i danske kroner, som personen har erhvervet før den 27. januar2010, og som opfyldte mindsterentekravet på erhvervelsestidspunktet (blåstemplede for-dringer), ikke skal medtages på beholdningsoversigten.Ved henstand med betaling af fraflytterskatten skal personen udarbejde en oversigt over defordringer og finansielle kontrakter med opgørelse efter realisationsprincippet, som perso-nen ejede på fraflytningstidspunktet. Henstanden forfalder til betaling i takt med, at de for-dringer m.v., der indgår på beholdningsoversigten afstås eller (jf. nr. 8), indfries.For de nævnte blåstemplede fordringer videreføres den gældende skattefrihed af realiseredegevinster. Da fraflytterbeskatningen kun omfatter fordringer, hvor en gevinst ville have væ-ret skattepligtig ved realisation, indgår de blåstemplede fordringer ikke i fraflytterbeskat-ningen. En afståelse eller indfrielse af de blåstemplede fordringer bør derfor ikke kunne ud-løse krav om betaling af den fraflytterskat, der er givet henstand med.
Til nr. 8Der foreslås for det første en udbygning af den foreslåede regel om fraflytterbeskatning oghenstand, således at den i overensstemmelse med de gældende fraflytterbeskatningsreglerogså tager højde for indfrielsessituationerne. Der kan i øvrigt henvises til bemærkningernetil nr. 5.Der foreslås en formulering således, at omtalen går på afståelser og indfrielser m.v. Ordetm.v. dækker over, at gevinst og tab på fordringer også kan realiseres i andre situationer endved en egentlig afståelse eller indfrielse. Det kan f.eks. komme på tale i en situation, hvorden fraflytterbeskattede person vælger at eftergive sit krav, eller hvor fordringen bortfaldersom følge af forældelse.Der foreslås for det andet en omformulering af FIFO-princippet, således at det bliver iden-tisk med det FIFO-princip, der er indeholdt i forslaget til kursgevinstlovens § 26, stk. 4, jf.lovforslagets § 1, nr. 23.FIFO-princippet har sin betydning, hvor der er tale om fordringer, der har karakter af mas-segældsbrev – typisk obligationer, således at det reelt ikke er muligt at skelne fordringernefra hinanden. Den formulering, der er indeholdt i forslaget til kursgevinstlovens § 26, stk. 4,er i overensstemmelse hermed, idet den går på fordringer, der er registreret inden for sam-me fondskode eller er udstedt på ens vilkår af samme udsteder.Side 9
Til nr. 9Det foreslås, at henstandssaldoen ikke skal nedskrives med skatteværdien af tab på fordrin-ger m.v., som personen har fradraget ved indkomstopgørelsen i det land, hvortil personen erskattepligtig.Begrundelsen er, at nedskrivningen med den udenlandske skatteværdi medfører, at perso-nen utilsigtet får en dobbelt nedskrivning af henstandssaldoen ved tab efter fraflytningen.Der kan i øvrigt henvises til bemærkningerne til nr. 16.
Til nr. 10Der foreslås en udbygning af den foreslåede regel om fraflytterbeskatning og henstand, så-ledes at personens død generelt sidestilles med situationer, der kan udløse krav om betalingaf henstandsbeløbet.
Til nr. 11Der er for det første tale om en konsistensrettelse, da finansielle kontrakter principielt ogsåkan indgå på beholdningsoversigten, nemlig hvis de undtagelsesvis er undergivet beskat-ning efter realisationsprincippet. Henstandssaldoen skal først bortfalde, når alt på behold-ningsoversigten er væk.Der er for det andet tale om en udbygning, således at bestemmelsen i overensstemmelsemed de gældende fraflytterbeskatningsregler også tager højde for indfrielsessituationerne.Der kan i øvrigt henvises til bemærkningerne til nr. 5.
Til nr. 13Der er alene tale om rettelse af en fejlskrivning. I og med at aktieavancebeskatningslovenomhandler aktier, mens fordringer er reguleret i kursgevinstloven, skulle der rettelig havestået aktien.
Til nr. 14Det foreslås, at reglen om oplysning til SKAT om erhvervelsen som betingelse for adgan-gen til tabsfradrag skal gælde i forhold til alle omsættelige beviser i udloddende obligati-onsbaserede investeringsforeninger, og ikke kun i forhold til beviser, der er optaget til han-del på et reguleret marked.Efter gældende regler, jf. aktieavancebeskatningslovens § 14, stk. 1, gælder oplysningsbe-tingelsen i forhold til tabsfradragsadgangen – i det omfang, der er fradrag for tab på dennekategori af investeringsforeningsbeviser – for de beviser, der er omsættelige. Forslaget in-debærer således en videreførelse af gældende regler.
Til nr. 15Det foreslås, at udvide indholdet af lovforslagets nyaffattelse af aktieavancebeskatningslo-vens § 33, stk. 3.Side 10
Den allerede foreslåede nyaffattelse af aktieavancebeskatningslovs § 33, stk. 3 bevirker, atmedlemmerne af en udloddendeobligationsbaseretinvesteringsforening, der skifter skat-temæssig status til en udloddendeaktiebaseretinvesteringsforeningikkeskal anse deresandele i foreningen for afstået og anskaffet på tidspunktet for statusskiftet, hvilket ellers erudgangspunktet jf. stk.1.Den foreslåede udvidelse af stk. 3 bevirker, at yderligere to skattemæssige statusskiftikkeskal udløse en beskatning på tidspunktet for statusskiftet. Begrundelsen herfor er, at om endandelene i investeringsforeningen eller investeringsselskabet beskattes efter en anden be-stemmelse i aktieavancebeskatningsloven, er den faktiske beskatning den samme både førog efter statusskiftet. Det tjener således intet selvstændigt formål, at opretholde en ”ekstrabeskatning” på tidspunktet for statusskiftet, når beskatningen er den samme.Det foreslås således, at såfremt en udloddende obligationsbaseret investeringsforening skif-ter skattemæssig status til et investeringsselskab, eller et investeringsselskab skifter skatte-mæssig status til en udloddende obligationsbaseret investeringsforening, skal disse status-skift ikke bevirke, at medlemmernes andele i foreningen m.v. anses for afstået og anskaffet.
Til nr. 16Det foreslås, at henstandssaldoen ikke skal nedskrives med skatteværdien af tab på aktier,som personen har fradraget ved indkomstopgørelsen i det land, hvortil personen er skatte-pligtig.Begrundelsen er, at nedskrivningen med den udenlandske skatteværdi medfører, at perso-nen utilsigtet får en dobbelt nedskrivning af henstandssaldoen ved tab efter fraflytningen.De gældende regler er udformet således, at der ved salg af aktier med tab efter fraflytningenfor det første beregnes en negativ skatteværdi af tab baseret på danske regler. Henstands-saldoen nedskrives med dette beløb. Hvis personen har fradrag for tabet i det land, hvortilpersonen er skattepligtig, beregnes den udenlandske skatteværdi af tabsfradraget. Et beløbhertil skal betales til Danmark. Når dette beløb er betalt, nedskrives henstandssaldoen her-med.Reglen kan illustreres ved følgendeeksempel:

1.

En person ejer på fraflytningstidspunktet to aktier.Aktie A er erhvervet for 100 og står ved fraflytningen i kurs 400.Aktie B er erhvervet for 400 og står ved fraflytningen i kurs 300.

2.

Ved fraflytningen kan der opgøres en nettogevinst på: 300 (400-100) – 100 (400-300) =200.Henstandssaldoen udgør 84, idet der er forudsat en skattesats på 42.

3.

Efter fraflytningen sælger personen aktie B til en kurs på 200.Efter danske regler kan opgøres et tab på 100 (200-300). Skatteværdien heraf er 42, idet derer forudsat en skattesats på 42. Henstandssaldoen nedskrives med de 42 og udgør herefter42.Der er også fradragsret i det land, som personen er flyttet til. Det forudsættes, at skattesat-sen er den samme som i Danmark, og at der er tillagt indgangsværdier ved tilflytningen.Den negative skatteværdi af tabet i udlandet er derfor tilsvarende 42. Personen skal derforSide 11
betale 42 til Danmark. Personen betaler de 42, hvorefter henstandssaldoen nedskrives med42.Herefter udgør henstandssaldoen 0. Der er gjort op med fraflytterbeskatningen.

4.

Personen har dermed afregnet sin gæld (henstandsbeløbet) på de 84 gennem et realiserettab på 100 med en skatteværdi på 42. Derudover har personen i det land, hvortil vedkom-mende er undergivet skattepligt, sparet 42 i anden skat ved at udnytte sit tabsfradrag.I og med indbetalingen af den udenlandske skatteværdi af tab blot er en neutralisering afskattebesparelsen i tilflytningslandet, bør det ikke give adgang til en yderligere nedskriv-ning af henstandssaldoen. Der er allerede en gang sket en nedskrivning på grund af tabet.Den ekstra nedskrivning fører således til en dobbelt nedskrivning i relation til samme tab.
Til nr. 17Der er alene tale om rettelse af en henvisningsfejl. I den gældende formulering af kildeskat-telovens § 33 C, stk. 1, 8. pkt. er der (korrekt) henvist til stk. 2-11 og 14, og det har ikkeværet hensigten at ændre dette ved nærværende lovforslag.
Til nr. 18Der er tale om rettelse af, at der ved en fejl i indledningen til § 8 ikke blev henvist til dennye pensionsafkastbeskatningslov.
Til nr. 19Ifølge lovforslaget foreslås det, at forbuddet mod, at indeksobligationer kan indgå i virk-somhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens § 1, stk. 2, 1. pkt., ophæves. Baggrundener, at indeksobligationer tilsvarende andre obligationer med ophævelsen af mindsterente-reglen vil blive undergivet generel beskatning.Det foreslås som konsekvens heraf, at terminologien i virksomhedsskattelovens § 1, stk. 2,2. pkt., hvorefter indeksobligationer, der beskattes efter reglerne for finansielle kontrakter,kan indgå i virksomhedsordningen, ændres tilsvarende, således at indeksobligationer æn-dres til obligationer.
Til nr. 20 og 21Der er tale om en ændret sproglig formulering af de foreslåede ændringer.
Til nr. 22 og 23Der er tale om rettelse af en henvisningsfejl.
Til nr. 24Det foreslås, at alle de ændringer, der omhandler ægtefællesuccession tillægges sammevirkningstidspunkt.Side 12
I kildeskatteloven udbygges reglen om ægtefællesuccession ved overdragelse af andre akti-ver end afskrivningsberettigede aktiver til også at omfatte passiver, og der indsættes en ge-nerel regel om, at der ikke kan ske overdragelse med succession, hvis en af ægtefællerne erhjemmehørende i udlandet, jf. lovforslagets § 6, nr. 1 og 2. Som en konsekvens heraf op-hæves de tilsvarende regler, der hidtil har stået i andre love, jf. lovforslagets § 1, nr. 33, § 2,stk. 1 og § 3, nr. 17 og 18.
Til nr. 25Det foreslås, at ændringen af aktieavancebeskatningslovens § 14, stk. 2, ved ændringsfor-slag nr. 12 får virkning for tab, der konstateres den 1. januar 2010 eller senere.Ændringen går ud på, at indberetninger om købet efter skattekontrollovens § 10 B efter ud-løbet af fristen for at selvangive for købsåret alene kan sikre fradragsretten for tab på inve-steringsforeningsbeviser, hvis indberetningen kommer fra andre indberetningspligtige endden skattepligtige selv. Ændringen har alene betydning for investeringsforeningsbeviser,der er anskaffet den 1. januar 2010 eller senere, da det alene er køb af investeringsfor-eningsbeviser fra dette tidspunkt, der er omfattet af indberetningspligten vedrørende købefter skattekontrollovens § 10 B. Fristen for at indberette købene i 2010 er den 15. januar2011. En rettidig indberetning fra den skattepligtige selv vil dermed kunne sikre fradrags-retten. Desuden kan en for sen indberetning sikre fradragsretten, hvis blot denne sker indenfristen for at selvangive for 2010. Uanset at forslaget kan få betydning for salg, der er sketinden ændringsforslagets fremsættelse og eventuelle vedtagelse, kan fradragsretten sikresved handlinger efter disse tidspunkter.
Til nr. 26Det foreslås, at det særskilte virkningstidspunkt for lovforslagets § 10, jf. § 19, stk. 13, ud-går.Ændringen bevirker, at lovforslagets § 10, ændringer af selskabsskatteloven, træder i kraftdagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og ikke den 27. januar 2010.At lovforslagets § 10 i første omgang har fået et særskilt virkningstidspunkt er en fejl.
Side 13