Med lovforslaget vil Folketinget give opbakning til en revidering af Danmarks dobbeltbeskatningsaftale med Polen, og SF støtter gennemgående arbejdet med konstant at få nye aftaler i stand med andre lande og få revideret dem, der trænger til en opdatering.
Selv om det er en fortsættelse af hidtidig praksis omkring udveksling af informationer, er det udmærket at få gjort klart, at Polens myndigheder har pligt til at samarbejde fuldt ud omkring opklarelse af skattesvindel.
Nu får vi det på papir og kan henholde os til det ved eventuelle tvister.
Hvad angår ændringen om, hvordan man i Polen giver fradrag for skat betalt i Danmark, så er det en lidt anden metode end den typiske, vi bruger i aftaler med andre vestlige lande.
Vi ser ikke nogen grund til at blande os i det polske skattesystem, men jeg har stillet nogle spørgsmål forud for behandlingen her til skatteministeren om, hvorfor det passer bedre lige præcis i Polens skattesystem, og jeg vil gerne vide, hvilke konsekvenser det så vil få.
Hvis man sådan tænker det igennem, vil Polen jo i praksis skattefritage indkomster fra Danmark mod at medregne den danske indtægt i skatteregningen for øvrig indtægt i Polen.
Har man ikke nogen anden indtægt i Polen, ender man så mere eller mindre med at have en skattefri indtægt, fordi man har tjent sine penge i Danmark?
Alt andet lige vil det jo gøre det endnu mere attraktivt at tage arbejde i Danmark for f.eks.
polske håndværkere.
SF er i forvejen bekymret for tilstanden på arbejdsmarkedet, hvor der findes alt for mange tilfælde af, at f.eks.
polske håndværkere ikke arbejder til overenskomstmæssig løn og dermed udkonkurrerer danske kolleger.
SF mener, at indsatsen for at bremse misbruget af udenlandsk arbejdskraft bør styrkes.
Vi kan ikke leve med, at danske lønmodtagere skal gå ledige eller presses på løn, arbejdsvilkår eller sikkerhed på arbejdspladsen f.eks.
af polske arbejdere, som danske entreprenører hyrer og prøver at betale mindre til end de danske kollegaer.
Nu er de ikke fra Polen, men bare her til morgen er der jo kommet et nyt eksempel fra Harboe Bryggerierne i Skælskør, der i en periode har underbetalt ungarske arbejdere med lønninger på 30 kr.
i timen, som så er blevet afdækket af fagforeningen 3F, men der er jo også mange andre eksempler, hvor det altså er polske arbejdere, det handler om.
I forbindelse med behandlingen af aftalen her med Polen er der et andet problem, som SF synes er relevant at tage op.
Danmark er jo generelt plaget af ubetalte momsregninger fra polske virksomheder, som har gjort forretning i Danmark.
I september var momsregningen til polske virksomheder på 185 mio.
kr., der altså ikke er betalt til den danske stat.
I 2007 blev der udbetalt 230 mio.
kr.
retur i overskudsmoms.
Fra 2004 til 2007 var det 508 mio.
kr.
Der havde vi jo altså nogle sager i efteråret, hvor medarbejdere i SKAT berettede om et decideret tagselvbord, hvor kun momsudbetalinger over 100.000 kr.
blev kontrolleret af SKAT, bl.a.
fordi der mangler ressourcer i vores skattevæsen som følge af regeringens massive nedskæringer der.
Det fører altså til store restancer:
p.t.
de 740 mio.
kr.
ved udgangen af 2008.
Den her administrativt fastsatte grænse for, at man ikke kontrollerer momsudbetalinger, der er under 100.000 kr., blev ændret bl.a.
efter SF's kritik.
Jeg vil da gerne spørge ind til under udvalgsbehandlingen, hvor meget der bliver gjort nu for at få de penge ind, hvad status på området er, og om Polen undervejs i de her diskussioner om en ny dobbeltbeskatningsaftale ligesom har givet os noget til gengæld, f.eks.
i form af en tilkendegivelse om at ville øge bistanden til at få opklaret og forfulgt de sager, hvor der altså er polske virksomheder, der ikke betaler, hvad de skal til Danmark.
Også det eksempel, som den socialdemokratiske ordfører nævnte om Sauer-Danfoss's medarbejdere, der har oplevet, at deres arbejdspladser er blevet flyttet til sådan særlig skattefri zoner i Polen, synes vi er værd at beskæftige os nærmere med.
Det er ikke noget, der direkte står i aftalen her, men det er jo noget, som man kan komme ind på, når man diskuterer den slags aftaler med andre lande, nemlig at vi skal have nogle ting tilbage, og at vi har nogle problemer, i forhold til hvordan Polen f.eks.
i den her situation administrerer deres lovgivning.
Men gennemgående støtter vi altså selve lovforslaget her og håber, at vi kan få set nærmere på nogle af de tilstødende problemstillinger og forhåbentlig også komme nærmere en løsning af dem i udvalgsbehandlingen.