Jeg vil gerne takke ordførerne for indlæggene.
Det lovforslag, vi behandler i dag, er jo i realiteten også en bunden opgave.
Danmark undertegnede i 2007 to ændringsprotokoller til SUA-konventionen, som er en konvention under FN's internationale søfartsorganisation IMO.
Begge ændringsprotokoller har, som flere af ordførerne har været inde på, jo haft baggrund i terrorhandlingerne i USA den 11.
september 2001.
For at Danmark kan opfylde sine internationale forpligtelser og ratificere ændringsprotokollerne, er der behov for at foretage de nødvendige ændringer af henholdsvis bemyndigelsesloven og udleveringsloven.
Ændringsprotokollerne til SUA-konventionen indeholder bl.a.
særlige transportbestemmelser.
Der er behov for at ændre bemyndigelsesloven for at gennemføre transportforbuddet på dual use-området.
Ved dual use-produkter forstås produkter, der kan anvendes til civile formål, men som altså også kan anvendes til militære formål samt anvendes til udvikling og produktion af masseødelæggelsesvåben.
Lovændringen indebærer, at der indføres et forbud mod transport af dual use-produkter, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.
Jeg kan nævne, at forbuddet mod transport af egentlige masseødelæggelsesvåben allerede er gennemført ved en ændring af våbenloven i 2006.
I 2006 var jeg justitsminister og gennemførte den ændring, så på den måde flytter arbejdsopgaverne indimellem med.
For at opfylde de mere generelle forpligtelser i FN's sikkerhedsrådsresolution 1540 omfatter forbuddet alle former for transport, dvs.
ikke alene transport med skib, men også transport, der foregår med fly, tog eller lastbiler m.v.
Ifølge SUA-protokollen er der alene krav om at straffe forsætlige overtrædelser, og jeg har med det foreliggende lovforslag tilsvarende valgt, at det alene er forsætlige overtrædelser af transportforbuddet, der skal kunne straffes.
Det vil altså sige situationer, hvor transportøren har en konkret viden om eller formodning om, at de produkter, der transporteres, skal anvendes til masseødelæggelsesvåben.
Jeg mener, vi har fundet en tilfredsstillende løsning også i forhold til transporterhvervet, der har udtrykt bekymring for, at forbuddet vil kunne medføre en række nye fordyrende kontrolforanstaltninger.
Men jeg vil sige her i dag i Folketingssalen, for så er det også sagt i offentligheden, at det er et område, jeg vil følge udviklingen på, hvilket også fremgår af lovbemærkningerne.
Ændringsprotokollerne fastsætter også, at forbrydelser omfattet af SUA-konventionen og den tilhørende protokol om faste platforme ikke kan anses for politiske forbrydelser.
En begæring om udlevering til et andet land kan derfor ikke afslås med den begrundelse, at der er tale om en politisk forbrydelse.
Derfor er der behov for at ændre udleveringsloven for at opfylde disse forpligtelser.
Jeg er selvfølgelig indstillet på, som hr.
Frank Aaen ligesom åbner op for, at dette bliver boret grundigt ud under udvalgsbehandlingen, men jeg tror det er i vores alle sammens interesse, at man ikke får en mulighed for at anvende eller transportere masseødelæggelsesvåben og så sige, at det alene er af politiske årsager, man gør det, og ad den vej undslippe retsforfølgelse.
Men det er vi selvfølgelig helt indstillet på at svare på under udvalgsbehandlingen.
Vi opfylder med andre ord med lovforslaget vores internationale forpligtelser i forhold til at forhindre, at der transporteres dual use-produkter, der anvendes til masseødelæggelsesvåben, og jeg medvirker naturligvis til afklaring af de spørgsmål, der i øvrigt måtte være til lovforslaget.