Erhvervsudvalget 2009-10
L 100
Offentligt
813582_0001.png
813582_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
16. marts 2010

Besvarelse af L 100 – spørgsmål 5 stillet af Erhvervsudvalget den 10.

februar 2010 efter ønske fra Niels Sindal (S) og Karsten Hønge (SF).

Spørgsmål 5:

Hvorledes sikres det, at de søfarende får tilfredsstillende løn og ansættel-sesvilkår, hvis der gives fri adgang for private forhyrings- og formid-lingstjenster?

Svar:

De gældende lovbestemmelser om forhyring af søfarende er fra 1937. Destammer fra en ILO-konvention fra 1920, som Danmark har ratificeret.Konventionens bestemmelser blev moderniseret i 1996 og er medtaget iILO-konventionen om søfarendes arbejdsforhold fra 2006. Der blev vedden lejlighed taget hensyn til, hvorledes de søfarendes rettigheder kan til-godeses på en tilfredsstillende måde. Disse bestemmelser blev accepteret afbåde de internationale repræsentanter for de søfarende og for rederierne iforbindelse med konventionens vedtagelse.De nuværende danske forhyringsregler regulerer kun forhyring af søfaren-de i Danmark, mens forhyring til danske skibe uden for dansk område i dager ureguleret og således kan ske frit.Lovforslaget tager højde for de to forskellige ”slags” forhyring. Den ene,hvor den søfarende forhyres gennem et privat kontor i Danmark, og denanden, hvor der til et dansk skib ansættes søfarende fra et privat kontor iudlandet.Hvad angår forhyringsvirksomhed, der udøves i Danmark, fremgår det aflovforslaget vedrørende sømandslovens § 8 a, stk. 1, at hvis der etableresprivate forhyrings- og formidlingstjenester for søfarende, kan de kun drivesi Danmark, hvis de er certificerede hertil af Søfartsstyrelsen. Et sådant cer-tifikat vil kun blive udstedt til virksomheder, som lever op til konventio-nens beskyttelsesregler og de danske krav.Ligeledes fremgår det af forslaget vedrørende lovens § 8 c, at hvis danskeskibe benytter sig af udenlandske private forhyrings- og formidlingstjene-ster i lande, der har ratificeret en af de to ILO-konventioner fra enten 1996eller 2006, skal rederen som hovedregel sikre, at de pågældende tjenesterer certificerede af det pågældende land.Hvis tjenesten er etableret i en stat, der ikke har ratificeret nogen af kon-ventionerne, har rederen efter forslaget vedrørende lovens § 8 c, stk. 2,pligt til at indhente den nødvendige dokumentation for, at forhyringstjene-sten opfylder konventionens krav til forhyrings- og formidlingstjenester.
ØKONOMI-OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
Rederen kan dog også efter lovforslaget indhente Søfartsstyrelsens god-kendelse til at anvende specifikke private forhyrings- og formidlingstjene-ster for søfarende i de pågældende lande. En sådan godkendelse vil forud-sætte, at konventionens beskyttelsesregler overholdes, så den søfarende ersikret bedst muligt.