Gennem mange år har Danmark været begunstiget af globaliseringens milde vinde.
Verdenshandelen steg, økonomien voksede, og velstanden blev større end nogensinde.
Det var gode år.
Desværre har de seneste 2 års internationale krise gjort indhug i vores velstand.
Vi er som samfund og nation blevet fattigere.
Det har været hårde år.
Nu står vi ved en skillevej.
Det er nu, vi afgør, om håbet skal tændes og væksten skal spire frem igen, eller om de første vækstspirer skal visne og håbet slukkes.
Om håbet skal tændes eller slukkes, afhænger af vores evne – man kan også sige af vores mod – til at træffe de nødvendige, alvorlige og realistiske beslutninger, ikke de smarte, ikke de populære, men de rigtige, de nødvendige beslutninger, de beslutninger, der er i Danmarks sande interesse.
Regeringen har fra dag et sat ind for at mindske de menneskelige omkostninger ved krisen.
Vi har fremrykket offentlige investeringer til et historisk højt niveau med massive statslige investeringer i jernbaner og veje.
Vi har givet det største løft i de kommunale investeringer, der er set i en generation, med nye investeringer i skoler og plejehjem.
Vi har frigivet den særlige pensionsopsparing.
Vi har gennemført en fuldt finansieret skattereform.
Vi har udmøntet en renoveringspulje.
Vi har gennemført en bankpakke og en kreditpakke.
Vi har forlænget kreditterne for virksomhederne.
Vi har forbedret eksportlånemulighederne.
Vi har holdt hånden under kommunernes økonomi.
Vi har kort sagt ført Europas mest ekspansive krisepolitik, en krisepolitik, som har skærmet 85.000 danskeres job.
Og det har virket.
Danmarks økonomi er i bedring.
Ledigheden ser ud til at stige mindre, end vi frygtede.
Forbrugerne tror mere på fremtiden.
Vores eksport til udlandet vokser.
Finanskrisens mørke er ved at slippe sit greb.
Det er så småt igen begyndt at spire og gro rundtomkring i vores land, ja, måske endda så meget, at krisebevidstheden er forsvundet.
Det er regningen for krisen til gengæld ikke.
Enhver, der har prøvet at stifte gæld, ved, at den ikke bliver mindre af, at man lader være med at åbne rudekuverterne.
Hvis man har trukket over på sin kassekredit, gælder det om at komme hurtigt ned i banken og få lavet en aftale om at betale pengene tilbage.
Det bliver kun dyrere af at vente.
Derfor skal krisegælden væk nu, så vi kan løfte blikket mod fremtiden igen.
Derfor er det tid til realisme i dansk politik, ikke til ønsketænkning.
Det er tid til konkret handling, ikke til luftige planer – flygtige, vidtløftige overskrifter.
Vi står med en kriseregning af en betydelig størrelse.
Det vil jeg ikke lægge skjul på.
Alene de flere arbejdsløse har betydet, at udgifterne til dagpenge og kontanthjælp er vokset med 16 mia.
kr., og regeringens ekspansive krisepolitik har umiddelbart kostet i omegnen af 60 mia.
kr.
Men sammenlignet med andre lande er Danmark i en gunstig situation, fordi vi jo brugte de gode år til at skære gælden væk og spare op til dårligere tider.
I 2001 var den offentlige nettogæld på 268 mia.
kr.
– 268 mia.
kr.
Det er omkring en femtedel af vores fælles velstand, bruttonationalproduktet.
I 2008, da krisen ramte os, var gælden væk, helt væk.
Derfor var vi godt forberedt, da den økonomiske tsunami slog mod vores kyster.
Det er jo ikke, fordi det i de gode tider ellers skortede på forslag om, hvad alle de dejlige milliarder skulle bruges til.
Pengene brændte jo nærmest i lommen på oppositionen.
Overskuddet på de offentlige finanser var for fristende.
Det skulle straks formøbles i en stor forbrugsfest, mente venstrefløjen.
Jeg priser mig – og det tror jeg også, danskerne gør – lykkelig for, at regeringen valgte den ansvarlige kurs og lagde til side, da tiderne var gode.
Hvis det stod til Socialdemokraterne, hvis det stod til Socialistisk Folkeparti for ikke at tale om Enhedslisten, havde Danmark været i en meget alvorligere situation, da krisen ramte os, og så havde det ikke bare gjort ondt, så havde det gjort rigtig, rigtig ondt.
I andre lande var bolværket tyndere, og krisen slog hårdere.
I andre lande skal de nærmest omkalfatre deres samfund.
I andre lande må de skære drastisk ned, også i de offentligt ansattes løn.
Hvis Danmark skulle forbedre de offentlige budgetter lige så meget som Holland, skulle vi finde 37 mia.
kr.
omregnet til danske forhold.
Hvis vi skulle forbedre budgetterne lige så meget som Irland, skulle vi finde i størrelsesordenen 170 mia.
kr.
Og hvis den danske situation var på niveau med Grækenlands, ja, så var opgaven, at vi skulle finde 275 mia.
kr.
omsat til danske forhold – 275 mia.
kr.
I Danmark skal vi finde 24 mia.
kr.
Det er ikke let.
Jeg ville hellere have været det foruden, men det er ladsiggørligt.
Vi betalte af på gælden, da vi havde overskud, og derfor slipper vi også af med krisegælden på en langt mindre dramatisk måde i Danmark end i resten af Europa.
I Danmark er regeringen og Dansk Folkeparti nemlig nået til enighed om en genopretningspakke; en pakke, der med en række resolutte og konkrete initiativer krone for krone samler regningen op, mens den stadig har en håndterbar størrelse; en pakke, hvor vi omprioriterer, så der bliver plads til 10 mia.
kr.
ekstra til sundhed, til samfundets svageste og til vores uddannelser; en pakke, hvor vi tager hul på at løse de fremadrettede udfordringer med en reform af dagpengene; en pakke, der samlet set øger udbuddet af arbejdskraft med 11.000 personer.
Det svarer faktisk til to tredjedele af effekten fra skattereformen.
Jeg vil gerne benytte lejligheden til her i dag at takke Det Radikale Venstre og Liberal Alliance for at stemme for denne del af aftalen.
Samlet betyder aftalen om genopretningspakken, at vi på en gang sparer på udgifterne, øger skatteindtægterne og reformerer økonomien på en realistisk, rimelig og socialt velafbalanceret måde.
Regeringen og Dansk Folkeparti tager ansvaret på sig – ikke ved luftige overskrifter, ikke i form af løse hensigtserklæringer, men ved en række helt konkrete og jordnære løsninger, der får kassen til at stemme igen og skaffer hænder og hjerner til fremtidens vækst.
Over for det har vi så en opposition, der vil lade hullet i statskassen vokse med yderligere over 25 mia.
kr.
og dermed øge Danmarks gældsproblemer, en opposition, der tror, at man kan forbruge sig ud af krisen for lånte penge; at stor bankgæld skal håndteres med mere bankgæld.
Det holder altså ikke i virkelighedens verden.
Med den indstilling til tilværelsen burde oppositionen snarere melde sig til tv-programmet »Luksusfælden«, for her kan man jo lære, at økonomiske problemer kun vokser sig større, hvis man venter med at gøre noget ved dem.
Oppositionen lader, som om Danmarks problemer vil være løst med et fingerknips, hvis vi bare om nogle år arbejder 12 minutter mere om dagen.
Men hvordan skal det så konkret gribes an?
Skal danskerne have en uges mindre ferie?
Nej, nej, det er ikke lige på den måde, siger de selv.
Skal industriarbejderen stå 12 minutter længere ved samlebåndet hver dag?
Nej, nej, det var ikke lige ham, der skulle stå 12 minutter længere.
Skal pædagogen tvinges til at blive 12 minutter længere i vuggestuen?
Nej, der er ingen, der skal tvinges til noget som helst, siger de selv.
Det er altså en helt igennem løs hensigtserklæring.
Udfaldet er deponeret hos fagbevægelsen, og konklusionen ligger lige for:
Oppositionen har ikke forstået situationens alvor.
Man vil bare øge gælden og vente med regningen.
Men så løber der jo renter og renters rente på.
Så vil en stadig større andel af vores økonomi blive brugt på ingenting i stedet for at blive brugt på skoler, på sygehuse og i ældreplejen.
Hvis vi bare gjorde som oppositionen, ville statsgælden vokse med 70 mia.
kr.
i 2014, og alene renterne ville løbe op i 3 mia.
kr.
ekstra om året.
Det svarer til halvdelen af prisen på det nye supersygehus i Århus, eller det svarer til 10.000 praktikpladser, eller det svarer til det samlede budget for Kriminalforsorgen – men så kan vi vel slippe fangerne fri.
Vi ved godt, at Danmarks problemer ikke kan løses på 12 minutter.
Vi ved godt, at det kræver hårdt arbejde.
Oppositionens plan er ikke fair, den er kejserens nye klæder.
Danmark skal i arbejdstøjet, og arbejdstøjet væves ikke af vidtløftige overskrifter og drømmestof.
Der skal sys af de realistiske beslutningers stærke tråd – beslutninger, truffet på grundlag af en realistisk vurdering af Danmarks styrker og Danmarks svagheder.
Alt andet er bluff.
Vi skal have betalt regningen for krisen nu.
Det er helt afgørende for, at vi har råd til vores velfærdssamfund i dag og i fremtiden, for vi
skal
have og vi
vil
have penge til velfærd.
Udfordringen består i at udvikle den offentlige sektor inden for en fast økonomisk ramme, så budgetterne ikke skrider gang på gang, og så regningen ikke også her bare bliver sendt videre.
Vi skal have en velfungerende offentlig sektor, en offentlig sektor, som først og fremmest måles på sin evne til at løse rigtige menneskers rigtige problemer, så vi får dygtigere og gladere skoleelever, og så vi får sundere danskere og mere tilfredse ældre.
Penge er en del af forudsætningen.
Selvfølgelig er penge en del af forudsætningen, men måden, vi bruger pengene på, er lige så vigtig.
Vi har ikke råd til spild, vi har ikke råd til unødigt bureaukrati, og vi har ikke råd til bare at gøre tingene, sådan som vi altid har gjort tingene.
Regeringen vil sætte 10 mia.
kr.
ekstra af til at styrke tre højtprioriterede områder:
sundhed, de svageste danskere og undervisning.
På sundhedsområdet har regeringen siden 2001 gjort op med, at dankortets ydeevne skal bestemme køens længde.
Vi har gjort op med den ideologiske frygt for private sygehuse.
Patienterne har fået udvidet frit sygehusvalg.
Det har 300.000 danskere haft direkte glæde af.
Det frie valg har sat en positiv spiral i gang, som har gavnet endnu flere patienter, for når danskerne selv kan vælge, ja, så er systemet nødt til at tilpasse sig danskernes valg.
Det giver kvalitet, det giver effektivitet, og det giver større tilfredshed.
Den udvikling vil Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti spænde ben for.
De foreslår, at vi deler patienterne op i et A-hold og et B-hold, hvor B-holdet er danskere med såkaldt mindre alvorlige sygdomme.
Den sidste kategori skal så igen vente flere måneder på en ny hofte eller en operation for grå stær.
I praksis vil det betyde, at de, der har pengene til det, vil springe køen over.
I praksis vil oppositionens forslag dele danskerne op i hold efter pengepungens størrelse, sådan som vi så det frem til 2001.
Det vil være en alvorlig svækkelse både af den nye dynamik i det danske sundhedssystem og af patienternes rettigheder.
Regeringen vil holde fast i den positive udvikling, hvor lægerne udfører flere operationer, 100.000 flere i dag end i 2001, hvor overlevelseschancerne for danske kræftpatienter er forbedret for syv ud af otte kræftformer, hvor vi tegner et nyt danmarkskort af supersygehuse, og hvor vi spreder et trygt og effektivt akutberedskab ud mellem de nye sygehuse.
Vi er godt i gang, men opgaven er også stor.
Der er stadig meget, vi skal gøre bedre, og derfor sætter regeringen flere penge af til sundhedsområdet, også i ellers økonomisk trængte tider, i alt 5 mia.
kr.
ekstra fra 2011 til 2013.
På tilsvarende vis sætter vi ekstra penge af til samfundets svageste.
Det er et hjerteskærende dilemma, at vi i vores rige samfund har danskere, som er fattige, og som lever på kanten af samfundet, børn, der er udsatte, og familier, som kæmper med misbrugsproblemer.
Dem skal vi hjælpe, dem skal vi løfte op, men ikke ved at begrænse andre, der har haft et lykkeligere udgangspunkt eller en heldigere hånd i livet, for den enes død er ikke den andens brød.
Nej, den enes succes er den andens chance.
Det er dynamikken i et samfund med lige muligheder for alle, det er dynamikken i Danmark, verdens mest lige samfund.
Regeringen har siden 2001 arbejdet målrettet og utrætteligt på at forbedre vilkårene for dem, der har mest brug for det.
Alene med satspuljeaftalerne for 2009 og 2010 er der afsat 5,3 mia.
kr.
over 5 år målrettet alkoholmisbrugere, stofmisbrugere, prostituerede, hjemløse, sindslidende og udsatte børn og unge.
Men for at hjælpe bedst skal vi vide, hvem der trænger mest, og her er det altså ikke nok at se på bankkontoens størrelse.
En studerende på SU, der kan se frem til en solid indtægt som læge eller jurist, er ikke fattig.
Reel fattigdom bunder i, at det enkelte menneske eller den enkelte familie ikke har overskud til at klare hverdagen og ikke har udsigt til at komme til at klare hverdagen.
Derfor har vi sat et arbejde i gang, der skal udvikle reelle, operative fattigdomsindikatorer for Danmark.
Vi skal have alle reelle og relevante forhold med, ikke kun penge, men også sundhed, uddannelse og jobchancer.
Vi skal være endnu bedre til at bruge de muligheder, som alle mennesker rummer.
Det gælder også de mange, der har valgt Danmark til, og som ikke i generationer har været slægts- eller skæbnebestemt til at være danskere.
For selv om Danmark ligger i det absolutte førerfelt, når det handler om resultater på integrationsområdet, er der fortsat udfordringer.
Både socialt og kulturelt er der opstået parallelsamfund i en række af vores sociale boligområder, parallelsamfund, hvor normer og værdier ikke afspejler det danske samfund.
Alt for mange børn og unge med anden etnisk baggrund end dansk kan ikke sproget godt nok, selv om de er vokset op i Danmark.
Alt for mange drenge med anden etnisk baggrund går ud af folkeskolen uden at kunne klare sig.
Det er ikke godt nok.
Det skal vi rette op på, for vi har brug for alle – alle, der vil.
Derfor vil regeringen udarbejde en samlet ghettostrategi, der sætter målrettet ind over for både fysiske rammer og beboersammensætning i ghettoområder.
Det skal være lettere at lægge de mest utidssvarende lejemål sammen.
Det skal være lettere at rive de sorte pletter ned.
Det skal være lettere at hjælpe udsatte familier til at flytte fra ghettoen.
Det skal være lettere at få ressourcestærke beboere ind i stedet.
Vi vil ikke have flere lappeløsninger, vi vil have varige løsninger.
Regeringen vil sætte 3 mia.
kr.
ekstra af til svage grupper over de næste 3 år.
På tilsvarende vis sætter vi 2 mia.
kr.
ekstra af til uddannelse, som er vores tredje høje prioritet.
Midt i en krisetid fremtidssikrer vi Danmark ved at have modet til at prioritere om – noget op, noget ned.
Men vi skal videre end det.
Vi skal vise evnen og viljen til at udvikle vores samfund.
Vi skal helt grundlæggende sørge for, at velfærden hviler på et solidt fundament.
Det er en del af at føre realistisk politik.
Vores velfærdssamfund – det danske velfærdssamfund, et af verdens bedste – hviler på et fundament af dygtige og idérige virksomheder.
Uden private virksomheder ingen velstand, uden private virksomheder ingen skatteindtægter, uden private virksomheder ingen velfærd.
Så enkelt er det.
Danmark er et land med husrum og hjerterum til hver af sine borgere.
Vi har opbygget og udbygget vores velfærd, generation efter generation.
Vi har så at sige lagt etage efter etage på vores fælles hjem:
Danmark.
Mens vi har gjort det, har vi taget for givet, at fundamentet holdt, men det er ikke en selvfølge.
Krisen har tæret på fundamentet under velfærdssamfundet Danmark.
Danmarks produktion faldt med 5 pct.
sidste år.
Et tilsvarende fald er ikke set i statistikkens historie.
Vi er blevet fattigere, fundamentet krakelerer.
Danske virksomheder står til at miste i omegnen af 200.000 arbejdspladser på grund af krisen, og krisen har gjort det krystalklart, at vi er oppe mod en benhård international konkurrence.
De nye vækstøkonomier – især i Asien – har fortsat haft fremgang, mens Europa og USA har ligget underdrejet, og de nye økonomier er konkurrencedygtige op gennem hele værdikæden:
fra samlebåndsproduktion til avanceret forskning.
Så også her er Danmark udfordret, også her må vi være realistiske, og også her må vi se i øjnene, at der er sket et sceneskift.
En hollænder skaber hver arbejdstime 25 pct.
mere værdi end en dansker.
En finne arbejder 2 timer mere om ugen end en dansker.
En koreaner påbegynder sin videregående uddannelse 4 år tidligere end en dansker.
På den baggrund er regeringens mål om, at Danmark i 2020 skal være et af verdens ti rigeste lande, meget ambitiøst.
Danmarks velstand og Danmarks velfærd er ikke naturgiven.
Det vil kræve reformer, gennemgribende reformer at nå så langt, og derfor ser regeringen fordomsfrit på alle forslag, der kan sætte skub i væksten og bringe os nærmere vores mål.
Hele efteråret vil stå i vækstens tegn.
Derfor har regeringen også nedsat et vækstforum af førende erhvervsledere, forskere og organisationsfolk.
I fællesskab skal vi nå frem til en ærlig og tilbundsgående analyse af Danmarks udgangspunkt for ny vækst efter krisen.
Vi vil male det realistiske danmarksbillede, så vi har et sandt grundlag for at træffe de beslutninger, som er nødvendige for at styrke fundamentet under velfærdens hus, og som er nødvendige for at erobre væksten tilbage og for at genskabe håbet og genskabe drivkraften.
Der er fire veje til vækst:
Vi skal for det første skabe vækst ved at være flittigere.
Vi skal for det andet skabe vækst ved at være dygtigere og bedre uddannet.
Vi skal for det tredje skabe vækst ved at gennemføre en grøn omstilling af vores samfund.
Vi skal for det fjerde skabe vækst og udvikling i hele Danmark.
Vi skal være flittigere.
Vi skal forberede Danmark på, at vi igen får brug for hænder og hjerner.
Det skal drive fremtidens vækst.
Siden 2001 har regeringen skridt for skridt fået flere i job ved at sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde.
Det er gjort med velfærdsaftalen og med skatteomlægningen.
Vi modstod oppositionens skræmmebilleder, da vi lagde loft over kontanthjælpen, da vi indførte startydelsen, da vi gennemførte 450-timers-reglen, da vi strammede rådighedsreglerne, og da vi lavede nye regler for supplerende dagpenge.
Resultatet af alt det har været, at vi har mere end halveret antallet af danskere, for hvem det ikke kunne eller kun meget dårligt kan betale sig at arbejde.
Nu har vi helt aktuelt aftalt en reform af dagpengesystemet som en del af genopretningspakken.
Vi er i gang med at udmønte vores arbejdsprogram, »Danmark 2020«.
Vi har fremlagt konkrete forslag, der vil gøre det lettere for højtuddannede at komme til Danmark for at arbejde eller studere.
Vi har spillet ud med en pakke til knap ½ mia.
kr.
med nye initiativer, der skal bekæmpe langtidsledigheden, bl.a.
ved jobrettet uddannelse og aktive tilbud ude på arbejdspladserne.
Vi vil efter sommer fremlægge vores bud på justeringer af SU-reglerne, så de unge tilskyndes til at blive tidligere færdige med deres uddannelse.
Og vi vil foreslå en ændring af førtidspensionen, så færre, særlig færre unge, ender på førtidspension på grund af lidelser, der rent faktisk kan behandles.
Jo, regeringen tager udfordringen om flere i arbejde meget alvorligt, og vi møder den med konkrete løsninger, ikke luftige overskrifter.
Vi skal for det andet skabe vækst ved at være dygtigere og bedre uddannet.
Når lande som Sydkorea og Singapore i disse år stormer frem, er det, fordi de satser massivt og succesfuldt på uddannelse.
Når Danmark er ved at sakke agterud, er det, fordi vi ikke får nok ud af vores uddannelser.
Regeringen har allerede gennemført betydelige omlægninger gennem hele uddannelsessystemet:
Vi har sat kraftigt ind for at forbedre det faglige niveau i folkeskolen.
Det viser sig allerede tydeligt i resultaterne for læsning på mellemtrinnet.
Vi har reformeret erhvervsuddannelserne, de gymnasiale uddannelser og de videregående uddannelser.
Men kravene bliver skærpet, og det haster derfor med at tage fat på de problemer og udfordringer, der fortsat er.
Vi skal gøre meget dyre danske uddannelser meget bedre, så vi løfter alle, og så Danmark kan stå distancen i den globale konkurrence.
Uddannelsernes fødekæde starter jo med folkeskolen.
Derfor ser jeg også frem til allerede på fredag at få afrapporteringen fra skolens rejsehold, det rejsehold, vi har sendt rundt i landet for at kortlægge både styrker og svagheder ved den danske folkeskole og til at komme med anbefalinger om, hvordan vi kan gøre en god folkeskole endnu bedre.
Når vi har verdens dyreste folkeskole, kan vi også rimeligt stille det krav, at den skal være blandt verdens bedste.
Den arbejdsform vil i det hele taget gennemsyre de uddannelsespolitiske forslag, som regeringen vil fremlægge i den næste tid.
Vi vil nøgternt analysere, hvor den er gal.
Vi vil realistisk og fordomsfrit undersøge, hvad der har en konkret effekt.
Vi skal for det tredje skabe vækst ved at gennemføre en grøn omstilling af vores samfund.
Regeringen er stålsat på at gennemføre en grøn omstilling, som udfaser brugen af kul, olie og naturgas.
Vi skal gøre det på en måde, som fortsat understøtter grønne danske styrkepositioner, som tilrettelægges, så Danmark får mest for pengene, og som ikke belaster de offentlige finanser unødigt.
Regeringen har den realistiske tilgang, at for at komme et bestemt sted hen skal man kende vejen, og man skal kunne gå på sine ben.
Derfor vil vi både sætte en dato på, hvornår vi skal være uafhængige af fossile brændsler, og fremlægge en konkret strategi for, hvordan vi skal tilrettelægge indsatsen.
Ingen luftige overskrifter, men konkrete anvisninger.
Det er store skridt, der kræver grundig analyse og mange overvejelser.
Derfor venter regeringen på det indspil, som Klimakommissionen kommer med til september.
Så skal vi for det fjerde skabe vækst og udvikling i hele Danmark, for Danmark er så lille et land, at vi må udnytte hele vores territorium, ikke som led i en eller anden misforstået socialhjælp, men som led i en national strategi, der kan mobilisere alle vores ressourcer, uanset hvor i landet de findes, fra Karup til København, fra Skagen til Svaneke.
Men krisen har jo helt ærligt ramt hårdest i de brancher, der vejer tungt i yderområderne, nemlig industri, håndværk og landbrug.
Der er områder i Danmark, som hægtes af udviklingen:
Først lukker bageren, så lukker brugsen, så flytter de unge væk, og så kan huset ikke sælges.
Regeringen vil ikke acceptere et Danmark med for store regionale forskelle, hvor udkantsområder står som spøgelsesbyer med vinden susende gennem knuste ruder i forladte huse.
Derfor har vi fremlagt en landbrugspakke, som giver en hånd til et trængt erhverv, der har stor betydning i landdistrikterne.
Hvor var oppositionen henne den dag?
Derfor vil vi sikre uddannelsesmuligheder i hele landet.
Vi er allerede i gang med at få etableret en lægeuddannelse i Aalborg.
Derfor vil vi lette erhvervsudviklingen gennem en særlig investeringspulje under Vækstfonden målrettet Udkantsdanmark.
Og derfor skal alle danskere have adgang til højhastighedsbredbånd inden udgangen af 2020.
Regeringen vil arbejde konkret for vækst i hele Danmark til gavn for alle danskere.
Men vi skal også se ud over vores grænser for at få væksten igen.
En national vækststrategi oven på en betalt kriseregning kan ikke stå alene.
Som en lille og åben økonomi skaber vi vores velstand gennem samhandel og samarbejde med resten af verden, og her spiller vores nærmeste naboer selvfølgelig en særlig central rolle.
Danmark kan kun blive en vindernation, hvis også Europa er en vinderregion.
Derfor er det positivt, at EU-landene hele vejen igennem har tacklet krisen gennem samarbejde og koordination.
Det seneste og mest aktuelle eksempel er jo de meget omfattende lånepakker til Grækenland og andre lande med store gældsproblemer.
Det var en helt nødvendig beslutning, for på et tidspunkt var der en reel risiko for, at gældskrisen i Sydeuropa kunne føre til en ny global offentlig finanskrise.
Jeg synes, det skal understreges, at lånepakkerne er hjælp til selvhjælp.
Grækenland har måttet forpligte sig til meget dramatiske tiltag og tæt overvågning fra EU og fra Den Internationale Valutafond.
Der er en klar forventning om, at alle lande, alle lande respekterer deres forpligtelser inden for stabilitets- og vækstpagten.
Det gælder naturligvis også Danmark.
Samtidig er det afgørende, at vi får gang i vækst og beskæftigelse i Europa.
Derfor støtter regeringen arbejdet med at udvikle en ambitiøs og målrettet europæisk vækststrategi, EU’s 2020-strategi.
Den flugter fint med de danske prioriteter:
grøn vækst, fri og lige konkurrence, styrket uddannelse og forskning.
Vi skal ikke have nok i os selv.
Vi er dybt afhængige af beslutninger, der træffes uden for Danmark, hvad enten det er på børsen i New York, i bestyrelseslokalet i Singapore eller på slagmarken i Afghanistan.
Derfor skal vi følge det, som vi gør i Danmark, op med en effektiv og målrettet udenrigs- og sikkerhedspolitik.
Der skal vi have modet til at træde frem i forreste linje med den risiko for knubs, det kan give.
Kernen i vores aktive udenrigspolitik er at fremme ægte danske værdier:
frihed, demokrati og ligestilling mellem kvinder og mænd.
Vi skal bidrage til at gøre en forskel i verden.
Vi skal bære vores del af byrden, og vi skal tage vores del af ansvaret.
Men vi skal også være målrettede, og vi skal være realistiske.
Vi kan ikke gøre det hele, vi skal gøre det rigtige på det rigtige tidspunkt.
Og vi kan selvfølgelig heller ikke gøre det hele alene, vi skal opnå indflydelse og skabe resultater i samarbejde med andre.
EU er den helt centrale ramme til fremme af vores interesser og værdier, men EU er endnu ikke den stærke aktør på den internationale scene, som vi har brug for, og som vi ønsker.
Danmark skal derfor arbejde aktivt og vedholdende for at styrke EU’s globale rolle, og lige så afgørende er det at arbejde for et fortsat stærkt og effektivt transatlantisk samarbejde, også inden for NATO.
Verdensbilledet er jo under hastig forandring.
Den økonomiske magt forskubber sig, og med pengene følger magten.
Den politiske magt bliver spredt til flere centre i verden.
Derfor skal Danmark også skabe stærke partnerskaber uden for EU’s grænser med Kina, Rusland, Brasilien, Indien og Sydafrika.
Det er vejen til indflydelse på internationale beslutninger.
Afghanistan er et eksempel på, at Danmark gennem et markant internationalt engagement er med til at gøre en forskel, samtidig med at vores nationale sikkerhed og interesser forsvares.
De danske soldater yder til stadighed en flot indsats under meget vanskelige vilkår.
De fortjener altid vores dybeste respekt.
Så sent som i går blev vi mindet om, at danske soldater risikerer deres liv for vores sikkerhed og tryghed og for det afghanske folks håb om en bedre fremtid.
Jeg vil gerne udtrykke min dybeste medfølelse med de efterladte og de sårede.
De har betalt en høj pris, og Danmark har som nation betalt en høj pris for vores indsats i Afghanistan, en pris, der skal stå mål med resultaterne.
Derfor forventer vi også en markant udvikling i Afghanistan, ikke kun militært, men også civilt.
Udvikling i Afghanistan eller andre steder i verden kan ikke basere sig på militære midler alene.
Sikkerhed og udvikling går hånd i hånd, og det kræver jo også en aktiv udviklingspolitisk strategi.
Sådan en har vi nu.
Det er en strategi, der kombinerer danske interesser og værdier, og som ser realistisk på, hvor vi kan hjælpe, og hvor vi kan gøre en forskel.
Jeg vil gerne beklage, at oppositionen ikke har villet tage et medansvar for Danmarks indsats i den tredje verden.
Udenrigspolitikken har fyldt meget i dette folketingsår.
Vi så det ved klimaforhandlingerne, som blev både vanskelige og dramatiske.
Med meget stærke interessemodsætninger kunne vi ikke nå så langt, som vi havde håbet på og arbejdet for, men nu, hvor tingene er lidt på afstand, vil jeg dog fremhæve, at en del faktisk lykkedes.
Vi fik for første gang nogensinde engageret verdens stats- og regeringsledere i en direkte og alvorlig drøftelse af, hvordan vi kan dæmme op for menneskeskabte klimaændringer, og vi nåede frem til en aftale, der rummer helt afgørende elementer i et nyt, globalt samarbejde om klima:
2-graders-målsætningen, den politiske ramme og de enkelte landes konkrete bidrag.
Vi er jo alle enige om, at Copenhagen Accord kun udgør et første politisk skridt, og at ambitionsniveauet skal hæves for at nå 2-graders-målsætningen, men med opbakning fra nu mere end 130 lande, der dækker 90 pct.
af verdensøkonomien, fik vi i København trods alt skabt den mest omfattende aftale, der hidtil er indgået på klimaområdet.
Jeg glæder mig over, at den allerede er ved at blive ført ud i livet, senest for ganske få dage siden i Oslo med etableringen af et nyt internationalt partnerskab til beskyttelse af vores skove.
Også i forhold til rigsfællesskabet bliver nye muligheder ført ud i livet.
Færøerne og Grønland bruger de muligheder, som vi har skabt sammen, for at udvikle selvstyret.
I år har Færøerne overtaget områderne vedrørende formueret, ophavsret og strafferet, og Grønland har overtaget råstofområdet og arbejdsmiljø for offshorearbejde.
Det er jo rigsfællesskabets styrke, at vi træffer egne valg om udviklingen af vores samfund inden for en fælles ramme, men det er også en styrke, at vi står sammen i det internationale samarbejde.
Det kan nogle gange betyde, at vi ikke kan opfylde ønsker fra alle dele af riget på en gang, f.eks.
følger Danmark i spørgsmål om hvalfangst i vidt omfang grønlandske og færøske interesser, mens det i andre situationer vil være grønlandske eller færøske ønsker, der må vige.
Men samlet er jeg meget overbevist om, at vi alle – og ikke mindst Grønland og Færøerne – får et positivt udbytte af at stå sammen.
Fra nord til syd og fra øst til vest står Danmark som samfund over for store udfordringer.
Regeringen fremlagde i februar et ambitiøst arbejdsprogram, »Danmark 2020«, med konkrete forslag til, hvordan vi kan møde udfordringerne, forslag, som vi er i fuld gang med at føre ud i livet, mens oppositionen bevæger sig i de besnærende overskrifters højere luftlag.
Jeg tror, at danskerne grundlæggende har meget stor tålmodighed med os politikere, men jeg forstår også godt, at de bliver trætte af os, når alt for meget handler om, hvad der er smart markedsføring, og hvad man lige kan nå at forklare på 12 minutter, og alt for lidt handler om, hvad der er vigtigt, nødvendigt og rigtigt.
Danskerne har krav på klare svar i en usikker tid.
Vi bør præsentere dem for løsninger, der konkret, realistisk og jordnært handler om at gøre det rigtige for Danmark og gøre det rigtige for danskerne.
Det er regeringens tilgang.
Vi vælger ikke de kortsigtede, letkøbte smutveje, som viser sig ubrugelige, når det kommer til stykket.
Vi vælger de solide og holdbare løsninger, så vi har kræfter til at stå imod kriser, og så vi kan lægge grunden til ny vækst i gunstigere tider.
Vi vil bygge vores fælles hjem, Danmark, på klippegrund og ikke på kviksand, så vi kan modstå de oversvømmelser, der altid truer, og så vi trygt kan bygge videre på det gode samfund, vi har opnået, i sikker forvisning om, at velstand er det eneste holdbare fundament for vores velfærd.
Jeg vil gerne slutte af med at takke de partier, der har påtaget sig et ansvar, og som har samarbejdet med os i det folketingsår, der nu snart er gået.
Jeres navne står indgraveret på soklen til det gode samfund, som Danmark er, og som Danmark skal vedblive med at være.