Tak for besvarelserne, som gav os et første indblik i, hvad det er, regeringen har af tanker om den kommende digitaliseringsstrategi.
Jeg må starte med at notere mig, at finansministeren oplyste, at strategien forventes at være færdig i første halvår af 2011.
Det kan undre lidt, fordi det så bliver lidt planløst i første halvår af 2011, når den nuværende strategi udløber med indeværende kalenderår, hvis den nye strategi først er klar engang i 2011.
Derfor vil jeg da opfordre til, at man sørger for, at det arbejde bliver tilendebragt i løbet af de kommende måneder, således at strategien kan være klar på det tidspunkt, hvor den gamle løber ud.
Jeg undrer mig lidt, for jeg tror jo egentlig, at vi bredt i Folketinget meget nøje har fulgt Danmark som højhastighedssamfund, baseret på rapporten fra Højhastighedskomiteen, som jeg måske ikke nødvendigvis synes fik den opmærksomhed i ministerens besvarelse, som den kunne have fortjent.
For det er faktisk et ganske godt og grundigt værk, der fortæller noget om, hvad det er for nogle muligheder, vi har, hvis vi udnytter højhastighedssamfundet noget bedre, og også fordi der jo allerede på en af de første sider er en klar opfordring til, at det fra politisk side sikres, at det offentlige går foran med anvendelsen af it og bredbånd ved konsekvent brug af standardiserede løsninger, forbedrede rammebetingelser for erhvervslivet, at danskernes kompetencer på it- og informationsområdet øges, og at der satses massivt på udvikling og forskning inden for it.
Man kan jo selvfølgelig frygte, at det skyldes, at den tilgang, som Højhastighedskomiteen har, jo meget er et spørgsmål om at investere for så efterfølgende at høste, mens man kan have det indtryk, hvis man har fulgt debatten, at i hvert fald finansministeren har det ønske, at først høster vi og så må vi så efterfølgende.
Det kom jo i debatten om de kommunale besparelser, hvor finansministeren sagde, at der kunne hentes mellem 600 mio.
kr.
og 1,1 mia.
kr.
ved at erstatte papir med it-løsninger i kommunerne.
Det er givetvis rigtigt, men jeg tror bare meget mere på den tilgang, som man har i Højhastighedskomiteen, hvor man altså først sørger for, at forudsætningerne er til stede og ligesom venter med at høste, indtil man har sået.
Jeg skal da ikke undlade her at nævne et par eksempler på steder, hvor man måske godt kunne have grebet det anderledes an.
Hvis vi tager den digitale tinglysning, er det jo et område, hvor teknikken sådan set, så vidt jeg har kunnet konstatere, overhovedet ikke har været udsat for kritik.
Det, der har været problemet, har været hele implementeringssiden, hele den organisatoriske implementering, som man helt fra starten var fuldstændig bevidst om var en akilleshæl på området.
Det er jo i virkeligheden noget, man bør lære rigtig meget af, altså her har vi teknikken, der tilsyneladende virker upåklageligt, men med lidt forsinkelser i opstarten, det sker jo ofte, men det, der så kiksede, var, at på trods af at man var opmærksom på, at der var enorme organisatoriske udfordringer, havde man alligevel ikke i tilstrækkelig grad taget hånd om dem til at sikre, at vi kunne undgå det morads, vi havnede i.
Et andet eksempel er det såkaldte rejsekort, som jo også lader vente på sig, og hvor man kan sige, at det selvfølgelig også er noget, der er perspektiver i i et lille land, nemlig at man er i stand til at have et fælles billetsystem.
Det seneste, jeg hørte, var den daværende transportminister, hr.
Lars Barfoed, som nu er justitsminister, der sagde, at det var rigtigt nok, at når rejsekortet kom, ville det blive dyrere for dem, der rejste mest.
Jeg tror, at det er den type udsagn, som gør, at folk måske bliver lidt skeptiske over for digitalisering.
Man har brugt så mange år på at digitalisere noget, og så viser det sig, at løsningen er utilstrækkelig.
Så det, vi i stedet har brug for, er jo, at den nye strategi tager rigtigt fat på de grundlæggende ting.
Det handler jo om myndighedernes udveksling af data med nogle fælles indsatsområder, hvor man domæne for domæne, og der kunne man jo sagtens starte på Justitsministeriets område eller på nogle af de andre store velfærdsområder, som finansministeren var inde på, sørger for at få lagt en strategi, hvor man sørger for at genbruge data, udveksle data.
Men det kræver jo, at man er villig til at gå langt hurtigere frem, når det kommer til anvendelsen af åbne grænseflader, åbne standarder end det, kan vi sige, tovtrækkeri, som vi har været igennem bare for at komme til at diskutere dokumenter.
I forhold til borgerne kræver det ud over en bredbåndsstrategi, som vi så forstår på videnskabsministeren er på vej, jo også, at man investerer kraftigt i at vende den udvikling, der har været, hvor borgernes kompetencer faktisk ikke er blevet bedre i de seneste år.
Det er der helt klart behov for for at udnytte det potentiale både for borgerne selv, for det offentlige og også for de virksomheder, der kan få meget glæde af at have en it-parat befolkning.
Det handler om hele sikkerhedsområdet, altså at vi får en klar offentlig strategi for, hvordan vi bidrager til, at borgerne får en god digital dannelse, og sørger for, at børn, som er vokset op med brug af digitale kommunikationsmidler som det mest naturlige i verden, ikke har den vildfarelse, at enhver fremmed, de møder på nettet, er en ven, de ikke har talt med endnu, men får nogle gode vaner, som sikrer, at vi i forløbet får taget hånd om nogle af de negative sider, der er ved digitalisering.
Så er der hele virksomhedsområdet, hvor en fælles offentlig strategi på område for område igen også betyder, at de virksomheder, der er afhængige af samspillet med det offentlige, får langt nemmere ved det.
Endelig er der offentlige indkøb, hvor det er helt afgørende for os, at vi bruger de offentlige indkøb til at fremme innovation og til at skabe flere leverandører på hele det offentlige område frem for den tendens, der har været, til stille og rolige monopoltilstande på væsentlige dele af it-leverancerne til det offentlige.
Så vi så gerne, at der i den nye strategi kom en deadline for nogle grænseflader til åben dataudveksling mellem myndighederne, og at man fulgte Højhastighedskomiteen noget mere.
Dermed skal jeg på vegne af Det Radikale Venstre, Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, SF, Det konservative Folkeparti, Enhedslisten og Liberal Alliance fremsætte følgende:
Forslag til vedtagelse
»Folketinget ønsker en ambitiøs digitaliseringsstrategi for 2011-2014.
Digital kommunikation skal i 2014 så vidt muligt være førstevalg for kommunikation mellem myndigheder, borgere og virksomheder understøttet af brugervenlige selvbetjeningsløsninger og en bred indsats for borgernes anvendelse af de digitale kanaler, herunder tilgængelighed for alle grupper.
Bedre styring og stærkere koordinering af digitaliseringsindsatsen skal bidrage til at modernisere og effektivisere den offentlige service, og der skal udpeges særlige digitale indsatsområder og udvikles effektive, fælles løsninger.
En målrettet indsats skal sikre, at befolkningens it-kompetencer forøges, og borgere, der har svært ved at benytte de digitale løsninger, skal kunne få personlig hjælp eller kunne kommunikere skriftligt.
Strategien skal medvirke til aktivt at sikre implementering af alle elementer i aftalen om fremme af anvendelsen af åbne standarder.
Folketinget imødeser, at regeringen fremlægger en ny digitaliseringsstrategi for den offentlige sektor, og opfordrer regeringen til at sikre politisk opbakning til strategien gennem forhandling med Folketingets partier.«
(Forslag til vedtagelse nr.
V 82).