Sådan som jeg hørte hr.
Tom Behnke, har han nu udskrevet en check til Kriminalforsorgen.
Det kan de jo sådan set kun være glade for.
Vi andre vil gerne se det, før vi helt tror det.
Men som nogle har været inde på, var Det Radikale Venstre ikke med i forliget for 2008 til 2011.
Det var hr.
Simon Emil Ammitzbøll, som forhandlede på det tidspunkt, og nu kan han jo så glæde sig over, at han er kommet med i forliget ad forskellige omveje.
Det var sådan set ikke, fordi vi var uenige i alt, hvad der står i det forlig – der var dele af det, vi ikke var enige i – men det, som det til syvende og sidst røg på, var finansieringen, og det hænger jo sammen med den måde, finanslovene vedtages på her i VKO-tiden, nemlig at det er VKO, der ensidigt beslutter, hvordan finansloven skal se ud.
Vi andre er sådan set ikke indbudt til det.
Så må jeg sige, at jeg bliver en lille smule træt af ordførerne fra regeringspartierne, når de hele tiden siger, at der er tilført penge siden 2001.
Ja, hvad havde man ellers forestillet sig?
Det hele går vel ikke i stå, selv om man får en VK-regering, og det er jo så sket i et tidsrum, dels hvor kriminaliteten desværre er vokset, dels hvor vi har haft en økonomisk situation, hvor vi kunne købe hele verden.
Så kunne man ikke finde noget, der var en lille smule mere interessant, havde jeg nær sagt, at fremføre, så vi kunne få en ordentlig diskussion?
Til det der med, at man har tilført 16.000 mio.
kr., er det nu gået over til at hedde i finansministerens måde at sige tingene på – altså 16 mia.
kr., det synes jeg er nemmere forstå – til sygehusvæsenet, vil jeg sige:
Ja, hvad havde man ellers forestillet sig der skulle være sket siden 2001, når der er flere og flere, der skal behandles, og vi udvikler behandlingsmetoder, og hvad ved jeg?
Andet ville jeg synes var helt ejendommeligt.
Så er der det, som navnlig hr.
Kim Andersen var inde på, med, at man åbenbart ikke tager ansvar, når man ikke er i en regering.
Nej, men det kunne jo også tyde på, at vi skulle have en ny regering, det ville så føre til noget andet.
Men spøg til side.
Den måde, man strikker de der aftaler sammen på, er jo også sådan, at det er forligspartierne, der orienteres.
Vi andre får i hvert fald ikke samme form for orientering, og derved har vi ikke samme mulighed for at gå ind i dialogen.
Det fremgår jo direkte af aftalen.
Men ellers skal jeg da sige til ministeren, at jeg synes, det er dårligt med de nedskæringer.
Jeg tror ikke, det er gavnligt for Kriminalforsorgen og dens indsatte og ansatte, men vi må jo bare tage til efterretning, at det er den måde, regeringen gør det på.
Og så skal jeg da sige, at det er udmærket, at man vil foretage et analysearbejde, så man i det mindste kan finde ud af, hvad der er op og ned, og det håber jeg så at man når frem til.
Der er to ting, som jeg gerne vil tage frem, og som ministeren slet ikke var inde på.
For Det Radikale Venstres vedkommende er det afgørende i forhold til hele Kriminalforsorgens virke det, der sker inden, og det, der sker efter.
Så er der selvfølgelig det indeni, men jeg synes, det er vigtigt, når man diskuterer Kriminalforsorgen, også at have det, der er før, og det, der er efter, med.
Når jeg snakker om det, der er før, snakker jeg selvfølgelig om forebyggelsen.
Det er der, Det Radikale Venstres synes at regeringen er for svag.
Vi synes ikke, at det er et svar, at man nedsætter den kriminelle lavalder til 14 år.
Der er ikke ret mange 14-årige, der kan komme på tale, men det er så, hvad det er.
Så kan man sige, at så gør det måske ikke så meget.
Men vi synes, at man skal sætte ind på et langt tidligere tidspunkt.
Enhver lærer i folkeskolen kan gå ind i en 1.
klasse eller en 0.
klasse, som det hedder i vore dage, og sige:
Her bliver der sandsynligvis problemer.
Sådan er det jo.
Man kan se det meget tidligt, og det er der, man skal gribe ind.
Det er derfor, den indsats er så vigtig, og det er den, jeg synes vi skal satse på.
Jeg ser pludselig, at man fra Venstres side lytter her i debatten og nikker.
Jeg bliver helt bekymret.
Men det kunne vi så være enige om, for det er jo et faktum, og det siger alle.
Så er problemet, at der, hvis læreren gør opmærksom på det, ingen tilstrækkelig opfølgende indsats er i kommunen.
Det er jo altså noget af det, vi desværre har fundet frem til, og som vi hører fra lærerne, nemlig at det er meget godt, at man som lærer er opmærksom på, at der her er nogle elever, der kommer i vanskeligheder, men at det tager alt for lang tid, inden kommunen reagerer.
Det synes jeg man skal forholde sig til, sådan at man virkelig kan få sat ind.
Så er der det, der ligger efter.
Jeg har sagt, at jeg ikke synes, at det er en god idé med de afskedigelser, der har fundet sted i Kriminalforsorgen.
Men så vil jeg gerne sige, at det, der ligger efter, er, hvordan vi undgår tilbagefaldet.
Nu har jeg siddet og kigget i den sidste statistik, der er fra Kriminalforsorgen, og jeg kan konstatere, at det er meget svært at læse tallene for tilbagefaldet i de seneste år, fordi der har været et markant fald i tilgangen af nydomfældte, som der står her.
Det vil sige, at vi ikke rigtig kan se udviklingen.
Det synes jeg at vi skal forholde os til, også i lyset af at der er den her aftale for 2008-2011, hvori regeringspartierne roser sig af, at der er sat en hel masse ind over for dem, der er i fængslerne.
Jeg synes, det er svært at læse det i de her tabeller, og det synes jeg vi skulle prøve at få undersøgt noget bedre.
Det Radikale Venstre har derfor også i sidste folketingssamling fremsat et forslag om, at vi skulle lave en handlingsplan vedrørende spørgsmålet om tilbagefaldssituationen, altså hvordan det går de indsatte, efter at de er kommet ud.
Det er jo vigtigt, at vi ikke får for stort et tilbagefald, for så kan vi heller ikke få en ordentlig kriminalforsorg, og så vil det i hvert fald blive ved med at koste endnu flere penge.