Retsudvalget 2009-10
B 93
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. april 2010Strafferetskontoret2009-730-1083LVM40715
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til fol-ketingsbeslutning om at forbedre retssikkerheden ved administrativt til-delt isolation (B 93), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-nisteren den 25. februar 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kari-na Lorentzen Dehnhardt (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om at
forbedre retssikkerheden ved administrativt tildelt isolation (B 93):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen omdelt på B 93– bilag 1, herunder særligt spørgsmålet om besøgstilladelse,og redegøre for eventuelle regler herfor og om ministeren påden baggrund finder anledning til at komme mednye/ændrede retningslinjer på området.”Svar:
Den omtalte henvendelse vedrører spørgsmålet om besøgstilladelser forså vidt angår personer, der er varetægtsfængslet med besøgs- og brevkon-trol. Det er i henvendelsen bl.a. anført, at der ikke ses at findes reglervedrørende besøgstilladelser bortset fra reglerne i §§ 51-53 i lov omfuldbyrdelse af straf mv. Endvidere er det anført, at Justitsministeriet børfastlægge helt klare retningslinjer for indhentning af tilladelse hos politiettil at besøge indsatte med besøgs- og brevkontrol, herunder bl.a. i forholdtil hvem ansøgningen skal indleveres til, og hvor lang en periode politietssagsbehandling må strække sig over. Det nævnes i den forbindelse somen mulighed, at der fastsættes bestemmelse om, at et besøg vil blive gen-nemført uden kontrol, hvis politiet ikke møder op som aftalt.Justitsministeriet kan oplyse, at en varetægtsarrestant efter retsplejelo-vens § 771, stk. 1, kan modtage besøg i det omfang, opretholdelse af or-den og sikkerhed i varetægtsfængslet tillader det. Politiet kan dog af hen-syn til varetægtsfængslingens øjemed modsætte sig, at varetægtsarrestan-ten modtager besøg, eller forlange, at besøg finder sted under kontrol(overværet besøg).De nærmere regler om varetægtsarrestanters ret til at modtage besøg erfastsat i kapitel 20 i bekendtgørelse nr. 738 af 25. juni 2007 om ophold ivaretægt (varetægtsbekendtgørelsen) og i kapitel 20 i vejledning nr. 9857af 5. november 2009 om bekendtgørelse om ophold i varetægt (vare-tægtsvejledningen).Det fremgår af disse regler, at ud over at politiet af hensyn til varetægts-fængslingens øjemed kan modsætte sig, at varetægtsarrestanten modtagerbesøg, eller forlange, at besøg finder sted under kontrol, kan institutio-nens leder af ordens- eller sikkerhedsmæssige grunde forbyde besøg afbestemte personer eller bestemme, at besøg skal gennemføres underoverværelse af personale.2
Det fremgår endvidere af reglerne, at varetægtsarrestanten med de omtal-te begrænsninger har ret til besøg, så ofte forholdene tillader det. Besøgs-tiden må ikke være kortere end en halv time, og længerevarende besøgskal tillades i det omfang, forholdene tillader det.Hvis politiet træffer bestemmelse om, at varetægtsarrestanten ikke kanmodtage besøg, eller at varetægtsarrestanten skal undergives besøgskon-trol, kan varetægtsarrestanten kræve, at spørgsmålet forelægges for rettentil afgørelse, mens institutionens afgørelse om forbud mod besøg ellerbestemmelse om overværet besøg kan påklages til justitsministeren (Di-rektoratet for Kriminalforsorgen).Det skal endvidere bemærkes, at reglerne i straffuldbyrdelseslovens §§51-53 alene regulerer retten til at modtage besøg for indsatte, der harmodtaget endelig dom, og hvor straffuldbyrdelsen er iværksat (afsonere).Til brug for besvarelsen i øvrigt har Justitsministeriet anmodet Rigspoli-tiet om en udtalelse. Rigspolitiet har i den forbindelse udtalt følgende:”Det fremgår bl.a. af retsplejelovens § 771, at politiet af hensyn tilen varetægtsfængslings øjemed kan modsætte sig, at en varetægts-arrestant modtager besøg, eller forlange, at besøg finder sted underkontrol. En varetægtsarrestant kan kræve, at politiets afslag på be-søg eller krav om kontrol forelægges retten til afgørelse.Til brug for besvarelsen har Rigspolitiet indhentet en udtalelse fraSyd- og Sønderjyllands Politi, Østjyllands Politi og KøbenhavnsVestegns Politi.Syd- og Sønderjyllands Politi har oplyst, at besøgskontrol i praksisgennemføres ved, at arrestanten indgiver en anmodning om besøgtil arresten, der indledningsvis foretager en vurdering af, hvorvidtder ud fra en sikkerhedsmæssig betragtning er noget til hinder forat gennemføre besøget.Hvis arresten vurderer, at besøget kan gennemføres, sendes an-modningen om besøg videre til politiet, der i løbet af nogle få dagevurderer, om varetægtsfængslingens øjemed er til hinder for atgennemføre besøget.Politiet meddeler herefter arresten, om og i givet fald under hvilkebetingelser et besøg kan gennemføres, hvorefter arresten foretagerplanlægningen af besøget.
3
Det er Syd- og Sønderjyllands Politis vurdering, at gennemførelsenaf besøgskontrol generelt gennemføres på en hurtig og smidig må-de, og at gennemførelsen således ikke giver anledning til proble-mer.Syd- og Sønderjyllands Politi finder på den baggrund ikke, at der ergrundlag for at foreslå retningslinjer på området.Østjyllands Politi har bl.a. oplyst, at personer, der ønsker at besøgeen arrestant, sender en anmodning herom til arresten, der hereftervurderer, om den pågældende person kan godkendes som besøgen-de.Når arresten har godkendt en person som besøgende, aftaler denbesøgende og politiet nærmere omkring besøget, herunder hvornårbesøget kan finde sted. Under besøget er der en person fra politiettil stede.Det kan erfaringsmæssigt tage arresten op til ca. en uge at tage stil-ling til, om en person kan godkendes som besøgende i arresten.Hvis en arrestant ønsker at få hurtigt besøg – f.eks. af pårørende –og arresten derfor ikke har mulighed for forinden at tage stilling til,om den besøgende kan godkendes, vil politiet i særlige tilfælde for-anstalte besøget afholdt på politigården.Efter Østjyllands Politis opfattelse er der ikke behov for yderligereretningslinjer for behandlingen af sådanne sager.Københavns Vestegns Politi har oplyst, at i sager, hvor der er fast-sat besøgskontrol, anmoder arrestanten Københavns Vestegns Poli-ti om tilladelse til at modtage besøg af en navngiven person. Detteskal ske skriftligt.Der tages stilling til anmodningen typisk af den sagsbehandler, derforestår efterforskningen i forhold til arrestanten.Såfremt der meddeles tilladelse til overvågede besøg, gennemføresdisse besøg enten i det fængsel/arresthus, hvor den pågældende ervaretægtsfængslet, eller ved at afholde besøg i politikredsens loka-ler. Såfremt besøgene afvikles i Kriminalforsorgens institutioner,skal der, forinden besøget afvikles, indhentes tilladelse hertil fra in-stitutionen.Sagsbehandlingstiden fra der er indgivet anmodning om besøg, tilbesøget kan gennemføres, er som udgangspunkt minimum 1 uge.Københavns Vestegns Politi bestræber sig på, at arrestanter kan af-holde et ugentligt besøg. Det kan dog undtagelsesvis af ressource-mæssige hensyn forekomme, at der ikke er mulighed for at afvikleugentlige besøg.4
Såfremt der ikke kan gives tilladelse til kontrollerede besøg, med-deles dette til arrestanten med vejledning om, at spørgsmålet kanbegæres indbragt for retten i medfør af reglerne i retsplejelovens §771.I den daglige sagsbehandling giver afvikling af kontrollerede besøgikke anledning til større problemer eller uoverensstemmelser medhverken arrestanter eller de besøgende, og det er således Køben-havns Vestegns Politis opfattelse, at der ikke er behov for retnings-linjer, der nærmere beskriver den praktiske fremgangmåde i relati-on til politiets behandling af besøgstilladelser.Det er Rigspolitiets vurdering, at gennemførelsen af besøgskontrolgenerelt sker på en hensigtsmæssig måde, og at der på den bag-grund ikke synes at være behov for at fastsætte nærmere retnings-linjer for behandlingen af ansøgninger om besøgstilladelse. I denforbindelse bemærkes, at det i givet fald ville kunne stride modformålet med varetægtsfængsling, såfremt der blev fastsat retnings-linjer om f.eks. gennemførelse af besøg ved politiets eventuellemanglende fremmøde.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigspolitiet.
5