Uddannelsesudvalget 2009-10
B 43
Offentligt
776865_0001.png
776865_0002.png
776865_0003.png
776865_0004.png
776865_0005.png
776865_0006.png
776865_0007.png
776865_0008.png
776865_0009.png
776865_0010.png
Synoptisk opstilling af anbefalinger fra Bamfordrapporten 2006, Rådgivningsgruppen for styrkelse af de prakti-ske/musiske fag 2007 og regeringens handlingsplan for styrkelse af de praktiske/musiske/kunstneriske fag 2009.
Bamfordrapporten
Rådgivningsgruppen
HandlingsplanenRegeringen vil styrke indholdet af undervis-ningen gennem nye læreplaner (Fælles Mål)for de praktiske/musiske fag med virkning fraskoleåret 2009/2010.Regeringen vil etablere forsøg med udtalelserom elevernes faglige standpunkt ved afslut-ning af den obligatoriske undervisning i mu-sik, billedkunst, håndarbejde, sløjd og hjem-kundskab samt det nye fosøgsfag ”håndværkog design”. Forsøgene løber fra 2009-2011.
EvaluationEvalueringen skal fortsat styrkes, og under-Recommendation 1avisningens resultater synliggøres gennem heleWe recommend the establishment of a Taskskoleforløbet.Force to examine benchmark standards forteaching in and through the arts. In particular,quality assurance and benchmarking needs tobe in place to provide standards of instructionin visual arts, drama, music and dance.
Recommendation 1bWe recommend that evaluative data are col-lected on all arts areas and that these are pro-vided to school as a measure of expectedquality of student outcomes. These shouldalso form the basis of standards indicators,providing students with meaningful modelsby which they can aim to increase the quality
Musik, billedkunst, håndværk og design samthjemkundskab skal have status som prøvefag.
Regeringen vil etablere forsøg med afslutten-de prøver i valgfagene musik og billedkunstog i det nye valgfag på forsøgsbasis ”hånd-værk og design” i lighed med den eksisterendemulighed i valgfagene håndarbejde, sløjd oghjemkundskab. Forsøgene løber fra 2009-2011.
1
Bamfordrapportenof their own work.Recommendation 1cWe recommend that there is an urgent needfor teachers to have access to wider formsevaluation and ”valuation‘ (in the sense of theDanish word ”vurdering”) that can be usedfor creative learning in general, but impor-tantly for documenting and benchmarkinglearning in the arts. We further recommendthat meaningful criteria be developed for as-sessing children‘learning through the arts.AccountabilityRecommendation 2We recommend that targets be set to improvethe arts and funds be clearly allocated to thesetargets. It is not the recommendation that intotal more funds are given to the arts, butrather, the funds that are currently allocatedto this purpose, be more closely linked toidentifiable targets, quality outcomes andgreater accountability.Sharing Good PracticeRecommendation 3We recommend that the Network for Chil-dren be tasked with forming a cross-sectoralworking group to examine strategies for pro-
Rådgivningsgruppen
Handlingsplanen
Regeringen vil samtidig i fornødent omfangajourføre indholdet af evalueringsportalen.
Regeringen vil styrke indholdet af undervis-ningen gennem nye læreplaner (Fælles Mål)for de praktiske/musiske fag med virkning fraskoleåret 2009/2010.
Evalueringen skal fortsat styrkes, og under-visningens resultater synliggøres gennem heleskoleforløbet.
Regeringen vil tage initiativ til at iværksætte enordning med præmiering af elevudstillinger,elevkoncerter og anden form for særlig eks-ponering af elevernes arbejde med de prakti-ske og musiske fag i folkeskolens undervis-2
Bamfordrapportenmoting the sharing of best practice modelsacross the arts and educational sectors.
Rådgivningsgruppen
Handlingsplanenning.Regeringen udgiver et netbaseret inspirations-hæfte om fællessang i skolen.Regeringen vil bygge videre på de gode resul-tater i ”Sangens År” og iværksætte en treårigSyngelystkampagne i perioden 2009-2011.
Professional DevelopmentRecommendation 4aWe recommend that government at the na-tional and municipal level work closely withthe Danish Union of Teachers to developsustainable models of motivational andobligatory teacher in-service education in thearts and that this is conducted in conjunctionwith high quality culture and arts agencies andorganisations. These programmes of profes-sional development in the arts should belinked to higher education qualifications andfinancial and promotional incentives to enticeteachers to participate in such courses.
Øget forskning i de praktisk musiske fag iskolen.Etablering af videnscenter for kunst- og kul-turfag.Billedkunst supplerer og overtager dele afbilleddelen fra faget dansk i overbygningen.Den kunstneriske dimension vægtes højt imusik og billedkunst.
Regeringen vil tage initiativ til at undersøgebehovet og mulighederne for etablering af etvidencenter for de praktiske/musiske fag.Undersøgelsen igangsættes 2009.Regeringen vil tage initiativ til en kortlægningaf de praktiske/musiske fags status og vilkår ifolkeskolen. Undersøgelsen igangsættes i2009.
Recommendation 4bWe recommend that teachers be trained toadopt more research and evidence-based ap-proaches to teaching in the arts.
Efteruddannelse af folkeskolelærere i samar-bejde med Kulturministeriets uddannelsesin-stitutioner.
Regeringen vil undersøge muligheden for, atuddannelse og efteruddannelse af musiklæreretil folkeskolen kan gennemføres i samarbejdemed musikkonservatorierne, samt undersøge3
Bamfordrapporten
Rådgivningsgruppen
Handlingsplanenmulighederne for, at konservatorieuddannedelærere kan undervise i folkeskolen.Regeringen vil undersøge muligheden for, atuddannelse og efteruddannelse af musiklæreretil folkeskolen kan gennemføres i samarbejdemed musikkonservatorierne, samt undersøgemulighederne for, at konservatorieuddannedelærere kan undervise i folkeskolen.Regeringen vil undersøge muligheden for, atundervisere der er tilknyttet andre formid-lings- og uddannelsesinstitutioner kan under-vise i folkeskolen.
Teacher EducationRecommendation 5aWe recommend that pre-service and in-service training be provided to teachers of allsubjects on the use of arts-based pedagogiesand the use of the arts to improve the qualityof teaching and learning. This is particularlythe case in relation to the education of stu-dents from a non-Danish background, educa-tion of boys and education of more marginal-ised learners, including special needs learners.
Skolerne skal i højere grad udnytte mulighe-den for at ansætte personer med særlige kvali-fikationer i musik og billedkunst – fx konser-vatorieuddannede eller akademiuddannedebilledkunstnere.Samarbejde mellem seminarierne og dekunstneriske uddannelser skal øges.
Der afsættes flere midler på skolerne til efter-uddannelse af lærerne i de praktisk musiskefag.Der skal justeres på det gymnasiale designfag,så det udvikles til også at omfatte hånd-værksmæssige kompetencer inden for et bredtspektrum af materialer og teknikker.
Recommendation 5bWe recommend that core units related toeducation in and through the arts be includedin all pre-service teacher education and thatline electives be available for drama and danceas well as music and visual arts. We furthersupport the current move to ensure thatteachers teaching in the arts in schools have
Det skal tydeliggøres, at meritlæreruddannel-sen på seminarierne er tilgængelig for bache-lorer fra de kunstneriske uddannelser.Der indføres optagelsesprøve til linjefagetmusik på seminarierne.
Regeringen vil undersøge muligheden for, atuddannelse og efteruddannelse af musiklæreretil folkeskolen kan gennemføres i samarbejdemed musikkonservatorierne, samt undersøgemulighederne for, at konservatorieuddannedelærere kan undervise i folkeskolen.Regeringen vil tage initiativ til en kortlægning4
Bamfordrapporten”line specialism’ in the arts.
Rådgivningsgruppen
Handlingsplanenaf de praktiske/musiske fags status og vilkår ifolkeskolen. Undersøgelsen igangsættes i2009.
Regeringen vil undersøge muligheden for, atundervisere der er tilknyttet andre formid-lings- og uddannelsesinstitutioner kan under-vise i folkeskolen.Regeringen vil herunder undersøge mulighe-den for, at undervisere fra håndværksmæssigeuddannelser kan undervise i folkeskolen.Recommendation 5cDer indføres kandidatuddannelser i alle deWe recommend that a higher degree (at MApraktisk musiske fag, hvor de teoretiske oglevel) in arts education be established at thepraktiske discipliner vægtes ligeligt.CVUs or re-established at DPU. The absenceof an advanced academic degree in the fieldof arts education is internationally unique andprovides a disincentive for teachers wishing tofurther develop their skills.Regeringen vil undersøge muligheden for atgenetablere kandidatuddannelsen i billedkunstog eventuelt tillige særligt inden for fagenehåndarbejde, sløjd og hjemkundskab. Rege-ringen vil igangsætte undersøgelsen i 2009.Regeringen vil endvidere undersøge, hvad dernærmere findes af relevante videregåendeuddannelser inden for det praktiske/musiskeområde. Regeringen vil tage initiativer hertil i2009.Regeringen vil tage initiativ til en kortlægningaf de praktiske/musiske fags status og vilkår ifolkeskolen. Undersøgelsen igangsættes i5
ResearchRecommendation 6We recommend that an international task
Bamfordrapportenforce be utilised to develop a Danish researchgroup capable of initiating and maintainingimpact measurement of arts expenditure andoutcomes within education and more broadlythe youth arts and cultural sector.
Rådgivningsgruppen
Handlingsplanen2009.Regeringen vil tage initiativ til en vurdering afunges brug af og behov for kultur. Kortlæg-ningen igangsættes 2009.Regeringen vil i 2011 på baggrund af en eva-luering af de relevante forsøg og undersøgel-ser til Folketinget afgive en redegørelse forbehovet for yderligere initiativer for at styrkede praktiske/musiske fag i folkeskolen.
PartnershipsRecommendation 7aWe recommend that the arts and educationMinistries, in collaboration with the LocalGovernment Association -”KommunernesLandsforening ‘jointly develop benchmarkstandards for partnerships between arts andeducational organisations.
Øget samarbejde mellem skolen og biografer,teatre, dansescener og landsdelsorkestre.Øget samarbejde mellem skolen og museer,biblioteker og arkiver.Øget samarbejde mellem skolen og kultursko-lerne, dvs. musikskoler, billedskoler, drama-skoler og medieskoler.Øget samarbejde mellem skolen, kulturelleforeninger og organisationer.Flere tilbud om kunstneriske oplevelser i lig-hed med børneteaterrefusionsordningen, sko-lekoncerter og biograftilbud.
Regeringen arbejder for at styrke børns mødemed den professionelle kunst i skolen. Detsker gennem Kunstrådets ”Huskunstnerord-ning”, der giver interesserede skoler tilskud tilat ansætte kunstnere i kortere eller længere tidog gennem Levende musik i Skolen, der tilby-der koncerter til skolerne, samt gennem enrække andre initiativer, der præsenterer kunst-arterne for skoleeleverne.
6
Bamfordrapporten
RådgivningsgruppenInddragelse af kunstnere i skolens undervis-ning.Mere information til skolerne om kulturinsti-tutionernes tilbud.Etablering af en kulturambassadørordning.Efteruddannelsesmuligheder for kunstnerem.v.
Handlingsplanen
Recommendation 7bWe recommend that the arts and educationMinistries, in collaboration with skolenævn(parents’ groups) and stakeholder organisa-tions like ”Forældreorganisationen Skole ogSamfund, jointly develop benchmark stan-dards for partnerships between parents andthe community and educational organisations.Imbalance in Curriculum TimeRecommendation 8We recommend that current recommendedhours for the arts be extending into grades 6-10 and that in all grades, instruction specifi-cally in drama and dance be added to the cur-riculum.Fælles for undervisningen i de praktisk musi-ske fag er, at ikke blot timetal, men også ind-hold og fagenes placering og progression ihele skoleforløbet må styrkes.Kontinuerlig undervisning i musik gøres obli-gatorisk fra 1.-9. klasse.Kontinuerlig undervisning i billedkunst gøres7Regeringen vil etablere forsøg med afprøv-ning af modeller for udstrækning af de obliga-toriske undervisningsforløb i de prakti-ske/musiske fag. Forsøgene løber fra 2009-2011.
Bamfordrapporten
Rådgivningsgruppenobligatorisk fra 1.-9. klasse.For at styrke undervisningen i sundhedsmæs-sige emner anbefales et tværgående samarbej-de mellem fagene hjemkundskab og idræt, derrækker ud over den obligatoriske undervis-ning i hjemkundskab.Kontinuerlig undervisning i hjemkundskabgøres obligatorisk fra 4.–7. klasse.
Handlingsplanen
Revision of Current Craft SubjectsRecommendation 9We recommend that a task force be estab-lished to review the current programmes ofhåndarbejde (sewing), and sløjd (woodwork)and examine ways of building greater criticalthinking, design process, research orientationand creative inquiry into these subjects.
Som afløsning for fagene sløjd og håndarbej-de etableres et nyt fag i folkeskolen med be-tegnelsen håndværk og design. Kontinuerligundervisning i faget gøres obligatorisk i 4.- 9.klasse.Sammenlægningen af sløjd og håndarbejdebør ske over en periode, så der bliver mulig-hed for, at det nye fag kan udvikle en entydigog fremadrettet identitet.
Regeringen ønsker at styrke elevernes prakti-ske kundskaber og færdigheder ved at giveeleverne mulighed for at arbejde med et størreudvalg af materialer. Dette sker ved at etablereafprøvning af indhold og udstrækning af etnyt folkeskolefag mellem 4.-og 7. klassetrin ogsom valgfag på 8.- og 9. klassetrin. Det nyefag ”håndværk og design” kan på sigt blive enerstatning for håndarbejde og sløjd, eventuelten erstatning for håndarbejde, sløjd og billed-kunst. Forsøgene løber fra 2009-2011.Regeringen vil etablere forsøg med afprøv-ning af alternativ sundhedsprofil for fagetidræt, så der etableres samarbejde mellemidræt og hjemkundskab i udskolingen. Forsø-gene løber fra 2009-2011.
8
BamfordrapportenMaking Arts PublicRecommendation 10We recommend that greater attention begiven to external performance and exhibitionsof the arts produced by children.
RådgivningsgruppenEvalueringen skal fortsat styrkes, og under-visningens resultater synliggøres gennem heleskoleforløbet.
HandlingsplanenRegeringen vil tage initiativ til at iværksætte enordning med præmiering af elevudstillinger,elevkoncerter og anden form for særlig eks-ponering af elevernes arbejde med de prakti-ske/musiske fag i folkeskolens undervisning.Regeringen udgiver et netbaseret inspirations-hæfte om fællessang i skolen.Regeringen vil bygge videre på de gode resul-tater i ”Sangens År” og iværksætte en treårigSyngelystkampagne i perioden 2009-2011.
Morgensang/fællessang får en central rolle iskolens hverdag.
MulticulturalismRecommendation 11We recommend that a task force be devel-oped that has democratic representationacross various ethnic groups and from botheducation and the arts sectors to examinecurricula and exemplars in arts education todetermine ways for more fully acknowledgingthe multicultural and technological realities of21st culture.After School ClassesRecommendation 12We recommend that the system of ”clubs‘for children aged over 8years of age be re-viewed to consider ways that these might
Det kan oplyses, at regeringens Tosprogs-Task Force, som er sammensat af repræsen-tanter af flere etniske grupper, også har somopgave at fremme kreativitet i folkeskolen.
9
Bamfordrapportenprovide systematic arts provisions. This is animportant equity consideration as the currentprovisions appear to be inadequately targetingmore marginalised learners within the com-munity.
Rådgivningsgruppen
Handlingsplanen
10