Uddannelsesudvalget 2009-10
B 33
Offentligt
779596_0001.png
779596_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
22-12-2009I forbindelse med behandlingen af B 33 Forslag til folketingsbeslutningom it-rygsække til ordblinde m.fl. forud for start på ungdomsuddannelserhar Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 2. december 2009 efterønske fra Marlene Harpsøe (DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 6:"Vil ministeren se på, om der er behov for at oplyse nærmere for grund-skolerne om lovens muligheder for støtte og hjælpemidler til ordblinde"Svar:I følge folkeskoleloven er det den enkelte skole, der har ansvaret for atstille it-hjælpemidler til rådighed for en ordblind elev. Og det er skolen,der vurderer, hvilke it-hjælpemidler en elev har behov for.Kommunerne har via pædagogisk psykologisk rådgivning en faglig råd-givning fra læsekonsulenter, der kender både lovgivningen og mulighe-derne i at anvende it-baserede hjælpemidler, og som kan støtte lærerne ianvendelsen heraf.Undervisningsministeriet har igangsat initiativer, der har til hensigt atfremme fokus på inddragelse af it og hjælpemidler i folkeskolen.Med programmet ”It i folkeskolen”, hvor der for perioden 2004-2007blev afsat i alt 495 mio. kr., er der gennemført en række initiativer medhenblik på at styrke anvendelsen af it i folkeskolen. Herunder er der ydetstøtte til udvikling af netbaserede undervisningsmaterialer, bl.a. til brugfor støtte af elever, der oplever vanskeligheder med faglig læsning m.v.I 2009 er der iværksat et satspuljeprojekt om udvikling af pædagogiskanvendelse af it i undervisningen af udsatte børn. Projektet administreresaf Skolestyrelsen som led i skoleudviklingsprojekterne. I 2010-2013 erder bevilget et satspuljeprojekt til Favrskov Kommune om anvendelsen
2af it-rygsække til læse/stave-svage elever. Herudover er der i 2013-14afsat satspuljemidler i en pulje til læse- og stavesvage unge.Det må derfor forventes på sigt, at et stigende antal elever fra grundsko-len vil være vant til at anvende it-rygsækken og dens programmer også ien efterfølgende ungdomsuddannelse.Endvidere er der på undervisningsportalen www.emu.dk et særligt temaom tilgængelighed i uddannelserne, der blandt andet indeholder råd ogvejledning om hjælpemidler, herunder i forhold til elever med ordblind-hed og læse- og skrivevanskeligheder m.v. Temaet om tilgængelighed påemu.dk redigeres fra og med 2010 i samarbejde med Hjælpemiddelinsti-tuttet. Portalen drives af UNI-C, der er en styrelse under Undervis-ningsministeriet.Hertil kommer, at Hjælpemiddelinstituttet i efteråret 2009 har lanceret enny hjemmeside www.ordblind.hmi.dk med et online netværk for fagper-soner, der arbejder med it til ordblinde. Formålet med netværket er atetablere en fælles og national platform for alle fagpersoner i Danmark.Netværket samler den nationale viden og kompetence på området oghenviser til ressourcer, erfaringer, materialer m.m. fra Danmark og fraudlandet.Det er derfor ikke min opfattelse, at der er behov for en særlig indsatsfor at informere om lovens muligheder for støtte og hjælpemidler tilordblinde.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder