Uddannelsesudvalget 2009-10
B 33
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
DepartementschefenssekretariatFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
22-12-2009I forbindelse med behandlingen af B 33 Forslag til folketingsbeslutningom it-rygsække til ordblinde m.fl. forud for start på ungdomsuddannelserhar Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 2. december 2009 efterønske fra Christine Antorini (S) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:"Har ministeren yderligere forslag til, hvordan barrierer for at kunne fåtildelt og blive introduceret til en it-rygsæk kan mindskes i forhold til deproblemer, der opleves i dag?"Svar:Det er min opfattelse, at barriererne ofte opstår i overgangssituationerne.Det er derfor vigtigt, at de erfaringer, man gør sig med elevernes støtte-behov i grundskolen, medtænkes i de forløb, som ungdomsuddannelses-institutionen iværksætter.Ungdomsuddannelsesinstitutionerne kan allerede nu i uddannelsespla-nen, som indgår i ansøgningen til ungdomsuddannelsen, få oplysningerom elevens støttebehov. Det er derfor vigtigt, at Ungdommens Uddan-nelsesvejledning er opmærksom på, at et behov for støtte fremgår afuddannelsesplanen, samt at institutionerne hurtigst muligt efter optagelsefølger op på denne information og får planlagt den nødvendige støtte iform af såvel it som andre specialpædagogiske tiltag, så alt er forberedt,når den unge starter efter sommerferien.Uddannelsesinstitutionerne har mulighed for at lade andre stå for in-struktion i it-rygsækken, hvis skolen ikke selv kan løfte opgaven. Institu-tionerne skal eventuelt i højere grad gøres opmærksom på denne mulig-hed.
2Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte er meget opmærksom på deovergangsproblematikker, der er ved skift fra én uddannelsesretning tilen anden. Styrelsen har med fokus på de ordninger, man selv administre-rer, overvejet mulige procedureændringer, således at it-startpakker meresystematisk kan følge eleven fra én uddannelsesretning til en anden.Styrelsen overvejer endvidere, hvordan vejledningen af institutionernekan forstærkes, således at institutionerne føler sig bedre klædt på til atfinde elever med støttebehov, til ansøgningsproceduren og til instrukti-onsopgaven.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder