Uddannelsesudvalget 2009-10
B 33
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
10-05-2010I forbindelse med behandlingen af B 33 Forslag til folketingsbeslutningom it-rygsække til ordblinde m.fl. forud for start på ungdomsuddannelserhar Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 21. januar 2010 efter ønskefra Christine Antorini (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 11:”Det fremgår bl.a. af ministerens svar på spørgsmål 4, at der er megetstore problemer med at få institutionerne til at yde instruktion i brug afit-rygsæk i det omfang, der fra SU-styrelsens side er givet tilsagn om.- Kan ministeren uddybende redegøre for problemets omfang?- Hvad skyldes problemet?- Hvornår forventes den omtalte undersøgelse at være afsluttet?”Svar (supplerende):Svar af 4. februar 2010 fra daværende undervisningsminister BertelHaarder:Som nævnt i mit svar på udvalgets spørgsmål 4 er der tale om en ufærdig undersøgelse,og det har nu vist sig, at det materiale Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte varblevet præsenteret for, og som jeg refererede til i mit svar på spørgsmål 4, desværre varbehæftet med fejl. Det beklager jeg.Jeg foretrækker, belært af denne erfaring, at vente med at referere mere fra undersøgel-sen, til den er færdig. På den baggrund vil jeg vende tilbage til udvalget med en oriente-ring om undersøgelsens resultater, når undersøgelsen er afsluttet, hvilket jeg forventer,den er inden udgangen af marts 2010.Som supplement til ovenstående kan jeg oplyse, at undersøgelsen omstøttemuligheder for elever og studerende med læse- og skrivevanskelig-heder nu er færdig. Undersøgelsen vedlægges til udvalgets orientering.Det fremgår af undersøgelsen, som er udarbejdet af Capacent, at 74 pct.af de adspurgte elever og studerende har modtaget instruktion i et vist
2omfang. 69 pct. af disse tilkendegiver, at de ikke har haft yderligere be-hov for instruktion end det, de modtog..Meget få af de adspurgte i undersøgelsen har oplyst at have brug for denfulde ramme for instruktion på 10 timer, og de fleste har oplyst, at de harfået instruktion af 1-5 timers varighed. Undersøgelsen viser desuden, atfor ca. 90 pct. påbegyndes instruktionen inden for fire uger efter modta-gelse af IT startpakken. For ca. 60 pct. endda inden for mindre end énuge.Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen) har over for mig op-lyst, at deres egne data om refusion af instruktionsudgifter til institutio-nerne viser, at hver fjerde bevilling om instruktion ikke resulterer i enrefusionsanmodning. Det vil sige, at institutionerne ikke anmoder omudbetaling af støtte til afholdelse af instruktion i det omfang, de havdeforventet, da de ansøgte om bevilling. Dette kan dække over forskelligesituationer; fx at støttemodtageren ikke har behov for instruktion, atstøttemodtageren er ophørt på uddannelsen, før tilbuddet om instruktiongives, at institutionerne ikke tilbyder instruktion eller glemmer at søgerefusion af udgifterne.På de bevillinger, hvor institutionerne søger refusion, søges der gennem-snitligt refusion for ca. syv instruktionstimer ud af den bevilgede rammepå ti timer. Dette gennemsnitlige timetal dækker dog over et meget vidtspænd, hvor knap halvdelen får refusion for mellem en og fem timer,mens den anden halvdel typisk får refusion for hele rammen på ti timer.Styrelsen vil på baggrund af institutionernes meget forskelligartede mådeat håndtere instruktionen på gå i dialog med institutionerne om årsagernetil den tilsyneladende manglende instruktion og om, hvordan de kan leveop til deres ansvar .Styrelsen oplyser endvidere, at man har tænkt sig at styrke vejledningenaf institutionerne i forbindelse med instruktionen. Fx vil styrelsen udar-bejde en tjekliste, som tydeliggør, hvad eleverne skal instrueres i.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard