Uddannelsesudvalget 2009-10
B 116
Offentligt
818463_0001.png
818463_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
24-03-2010I forbindelse med behandlingen af (B 116) Forslag til folketingsbeslut-ning om oprettelse af en fleksuddannelse for unge mellem 15 og 25 århar Folketingets Uddannelsesudvalg efter ønske fra Christine Antorini(S) i brev af 5. marts 2010 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 3:”Hvilke elementer i B 116 om ny fleksuddannelse kan ikke gennemføresmed udgangspunkt i eksisterende lovgivning, f.eks. 3-årig hf, 0.g i gym-nasiet og øvrige forslag? ”Svar:3-årige forløb for hf og 0. g i gymnasiet ses ikke at være indeholdt i be-slutningsforslaget om oprettelse af en fleksuddannelse for unge mellem15 og 25 år. Det fremgår derimod af bemærkningerne, at den påtænkteuddannelse vil tage to år med mulighed for forlængelse.Jeg kan oplyse, at der i henhold til § 41 i lov om uddannelsen til højereforberedelseseksamen, jf. lovbekendtgørelse nr. 445 af 8. maj 2007, ermulighed for at tilrettelægge det 2-årige hf som et 3-årigt forløb i forbin-delse med søfartsuddannelsen og landbrugsuddannelsen.Der er endvidere mulighed for, at det 2-årige hf tilrettelægges som et 3-årigt forløb for idrætsudøvere, som ud over de sædvanlige optagelsesbe-tingelser opfylder de idrætslige kriterier, der er opstillet af Institutionen tilFremme af Dansk Eliteidræt (Team Danmark), og for kursister, der eroptaget på Musikalsk Grundkursus (MGK) eller tilsvarende kursus i bil-ledkunst.0. g i gymnasiet et ikke et begreb, der eksisterer i den gymnasiale lovgiv-ning, men nogle omtaler visse forløb på blandt andet efterskoler som isærlig grad gymnasieforberedende.
2Beslutningsforslaget indeholder ikke uddannelseselementer, som ikkekan gennemføres indenfor eksisterende lovgivning, dog vil der ikke somforeslået kunne oprettes ordninger, hvor elever kan få svendebrev udenfor erhvervsuddannelserne.Forslagene om en entydig institutionel forankring af fleksuddannelsen ogom en lovgivningsmæssig ramme svarende til lovgivningen om de gym-nasiale uddannelser, erhvervsuddannelserne, erhvervsgrunduddannelsen,og ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov, og forslagene omat ændre på økonomistyringen for disse uddannelser, kan selvsagt ikkegennemføres inden for den gældende lovgivning.Endelig vil jeg nævne, at den lovgivning, som er aktuel for de målgrup-per, som forslaget har for øje, også som minimum omfatter lovgivningom produktionsskoler, forberedende voksenundervisning, almen vok-senuddannelse og arbejdsmarkedsuddannelser for blot at nævne noglecentrale lovgivninger inden for mit ressortområde. Hertil kan blandt an-det føjes uddannelser og uddannelses- og beskæftigelsesfremmende for-anstaltninger under en række andre ministerområder.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard