Skatteudvalget 2009-10
B 91 Bilag 16
Offentligt
860263_0001.png
860263_0002.png
J.nr. 2009-610-0102Dato: 4. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
B 91 - Forslag til folketingsbeslutning om en overgangsordning, der for-hindrer dansk beskatning af visse personer bosat i Frankrig og Spanien.Hermed sendes svar på henvendelse af 20. april 2010 fra Lars Rudolph,Frankrig (B 91 – bilag 11).
Troels Lund Poulsen/ Ivar Nordland
SAS-styrmand Lars Rudolph, Frankrig, har rettet henvendelse af 20. april 2010 til udvalget.Baggrunden for Lars Rudolphs henvendelse er, at det i forbindelse med denne sag er kon-stateret, at SAS-piloter, som er bosat i Frankrig og Spanien og som arbejder på SAS’s in-terkontinentale ruter med base i Danmark, ved en fejl stadig var fritaget for beskatning.Disse skattefritagelser er nu trukket tilbage. Samtidig har alle flyvende SAS medarbejdere,som er bosat i Frankrig, fået tilbud om, at den danske forskudsskat af deres løn fra SAS kanblive nedsat med det beløb, som de betaler i fransk skat af deres løn fra SAS, indtil Frank-rig får gennemført en regel om dobbeltbeskatningslempelse.Lars Rudolph har redegjort for, at han har modtaget modstridende oplysninger fra SKAT.Jeg vil hertil svare, at den skattemæssige behandling af løn på et vist tidspunkt for en SAS-pilot, bosat i Frankrig og med base i København, ikke er enkel. Beskatningen afhænger afkombinationen af en række forhold, som kan skifte på forskellige tidspunkter. Der indgårforhold som, om den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst var gældende eller ejpå det pågældende tidspunkt, og om SAS’s struktur SAS på det pågældende tidspunkt,hvilket igen afhænger af, om der er tale om kontinentale eller interkontinentale ruter.Lars Rudolph citerer nederst side 1 fra et brev til SKAT, at langrutepiloternes aktive ar-bejdsgiver indtil 1. maj 2009 var SAS Skandinavian Airlines International, et svensk indre-gistreret selskab, og at piloternes arbejdsgiver efter 1. maj 2009 er SAS-konsortiet.Jeg bemærker hertil, at de pågældende SAS-piloter hele tiden får og har fået deres løn ud-betalt af SAS i Danmark – ellers ville der ikke være spørgsmål om dansk beskatning.Jeg mener ikke, at de danske skattemyndigheder skal acceptere, at piloterne er ansat afSAS-konsortiet i Sverige, for så vidt angår beskatning, men i den danske afdeling af SAS-konsortiet, for så vidt angår social sikring. Jeg vil tilføje, at piloter ikke skal betale danskskat af deres løn, hvis deres ansættelsesforhold reelt overføres til SAS-konsortiet i Sverigemed den virkning, at Sverige opkræver sociale bidrag af deres løn fra SAS.Lars Rudolph kritiserer dernæst, at SKAT i skrivelse af 12. april 2010 trak den tidligeregivne trækfritagelse for langrutepiloterne tilbage med virkning fra 1. april 2010. Han henvi-ser til svaret på spørgsmål 4, hvorefter en begunstigende forvaltningsakt kun kan tilbage-kaldes med et passende varsel og en dom fra landskatteretten, hvorefter borgeren skal haveet passende varsel til på rimelig og forsvarlig måde at tilpasse sig ændringen.Jeg vil hertil svare, at SKAT’s afgørelse af 12. april 2010 vil blive ændret, så fritagelses-erklæringerne trækkes tilbage med virkning fra 1. maj 2010.Lars Rudolph spørger dernæst, om skatteudvalget/skatteministeren er enige i, at piloter påinterkontinentale ruter ikke var skattepligtige før 1. januar 2009, da dobbeltbeskatnings-overenskomsten med Frankrig ophørte, og dermed med rette kan sige at være kommet iøkonomisk klemme og således bør omfattes af en overgangsordning som pensionisterne?Jeg er enig i, at da dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Frankrig var gældende, kunneDanmark ikke beskatte de berørte piloter, idet beskatningsretten til løn for arbejde på fly iinternational trafik efter overenskomsten lå i den stat, hvorfra denne trafik blev ledet, ogSAS’s interkontinentale – i modsætning til den kontinentale trafik – blev ledet fra Sverige.Efter min mening medfører det forhold imidlertid ikke, at de berørte piloter dermed auto-matisk kan siges at være kommet i økonomisk krise. Piloterne har således ikke givet nogenoplysninger om deres økonomi, f.eks. om størrelsen af deres løn og den franske skat heraf.Som nævnt i svaret på spørgsmål 7 mener jeg ikke, at der er behov for overgangsregler forde berørte piloter.Side 2