Skatteudvalget 2009-10
B 91 Bilag 14
Offentligt
J.nr. 2009-610-0102Dato: 4. juni 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
B 91 - Forslag til Beslutningsforslag om en overgangsordning, der forhin-drer dansk beskatning af visse personer bosat i Frankrig og Spanien.Hermed sendes svar på henvendelse fra Torben Højbjerg, Frankrig (B 91 –bilag 12).
Troels Lund Poulsen/ Ivar Nordland
Kaptajn Torben Højbjerg, SAS, har rettet henvendelse til skatteudvalget for at kommenteremine bemærkninger til udvalget vedrørende hans første henvendelse.Torben Højbjerg redegør først for reglerne, der regulerer kommerciel luftfart. Han kritisereret citat fra mine bemærkninger til hans første henvendelse vedr. løn i perioden til 1. maj2009. Jeg nævnte her, at det efter min mening ikke har betydning for, om lønnen skal be-skattes i Danmark eller i Frankrig, at den såkaldte Air Operator Certificate ligger i SAS-konsortiet i Sverige.Torben Højbjerg understreger, at der under ingen omstændigheder er tale om, at han ellerhans kolleger i SAS har udført arbejde for selskabet SAS Scandinavian Danmark A/S.Torben Højbjerg henviser tidligere svar på spørgsmål 4251 og 5026, hvoraf det skullefremgå, at SAS-konsortiet driver luftfartsvirksomheden både i Sverige og Danmark, og atSAS-konsortiet drives fra og er hjemmehørende i Stockholm.Torben Højbjerg opfordrer til vedtagelsen af en overgangsordning for SAS-piloter bosat iFrankrig og Spanien.
Jeg vil først understrege, at der ikke vil ske efteropkrævning af dansk skat, som ikke er op-krævet på grund af, at SKAT ved en fejl havde givet de pågældende piloter en trækfritagel-se. Jeg finder det derfor noget teoretisk at drøfte den skattemæssige behandling af de berør-te SAS-piloters løn i tidligere perioder.For perioden efter bortfaldet af den dansk-franske dobbeltbeskatningsoverenskomst er detalene interne danske skatteregler – det vil sige kildeskattelovens regler – som afgør, omDanmark beskatter piloter, bosat i Frankrig, af deres løn for arbejde for SAS med base iKøbenhavn. Her er det afgørende, om deres arbejdsgiver er hjemmehørende eller har et fastdriftssted i Danmark. Det er ikke nogen betingelse om Air Operator Certificate.Jeg vil tilføje, at der verserer en retssag om beskatningen.Jeg er i øvrigt ikke enig i Torben Højbjergs oplysning om, at ingen piloter har arbejder forselskabet SAS Scandinavian Danmark A/S. Det svarer heller ikke til udgangspunktet forspørgsmål 5, om jeg var bekendt med, at samtlige SAS-piloter, der fløj inden for Europa frabase i København, i 2006 blev ansat i SAS Scandinavian Airlines Danmark A/S.Til Torben Højbjergs henvisning til spørgsmål 4251 og 5026 vil jeg nævne, at dissespørgsmål angik interkontinental trafik, nemlig om Danmark beskattede stewardesser, bosati Japan og Kina, med arbejde på SAS-fly til de to lande.I svaret af 1. juni 2006 på spørgsmål 5026 blev det nævnt, at ”Det er fra SAS Konsortiet iStockholm oplyst, at det formelt set fortsat er Konsortiet, der driver luftfartsvirksomheden ibåde Sverige og Danmark, men at resultatet af den kontinentale trafik ligger i de nationaleselskaber. For så vidt angår de interkontinentale ruter ligger produktion, drift og resultatfortsat i konsortiet, der drives fra og er hjemmehørende i Stockholm.”Hvis en person, bosat i et andet land, arbejder i international flytrafik med base i Køben-havn, og der er en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og det andet land,afhænger beskatningen nemlig af, hvorfra trafikken bliver ledet, og på dette punkt var deraltså i perioden 2006 – 1. maj 2009 forskel mellem kontinental og interkontinental trafik.Som nævnt i svaret på spørgsmål 7 mener jeg ikke, at der er grund til en overgangregel forSAS-piloter. Jeg bemærker, at der er indført en ordning, så de berørte piloter kan få nedsatdet foreløbige kildeskattetræk med den skat, som de samtidig betaler til Frankrig af deresløn fra SAS, indtil Frankrig får gennemført en regel om intern dobbeltbeskatningslempelse.Side 2