Med beslutningsforslaget her vil danskere, der var bosat i Frankrig eller Spanien før opsigelsen af aftalerne med de to lande, og som ikke betalte dansk skat af deres løn, kunne fortsætte den skattemæssige situation og dermed ikke skulle betale både dansk skat og fransk skat, som det gør sig gældende i tilfældet med de SAS-piloter, der er udgangspunktet for De Radikales forslag.
Selv for danske forhold er en skatteprocent på 90 jo ret voldsom.
Da SF som de øvrige partier i Folketinget stemte for at bemyndige skatteministeren til at opsige dobbeltbeskatningsaftalen med Frankrig og Spanien i sin tid, var det med henblik på, at regeringen skulle forhandle en ny aftale på plads med de to lande.
Især var det jo meningen med opsigelsen at undgå, at pensionister, der har fået store fradrag i Danmark via deres pensionsopsparing, skulle bosætte sig i et andet land og få udbetalt pensionerne til en noget lavere skat, end de ville skulle betale, hvis de var blevet i Danmark, sådan som alle andre danskere jo skal gøre det.
Det var da også som led i aftalen om en ny pensionsbeskatning, at opsigelsen af aftalen kom i stand.
Det har selvfølgelig haft nogle ærgerlige og problematiske konsekvenser, som der så er forsøgt rådet bod på ad flere omgange, som det er omtalt her i salen, for f.eks.
lærere, der arbejder i Danmark, eller nogle pensionister, der allerede boede i Frankrig og Spanien.
Og pointen har også hele tiden været, at Danmark skulle have en ny aftale.
Faktisk er det jo helt uhørt, at der mellem civiliserede lande, som er partnere, som begge er medlemmer af EU, og som normalt er gode venner, ikke er sådan en dobbeltbeskatningsaftale, altså at vi ikke har en aftale mellem Danmark og Frankrig og også mellem Danmark og Spanien.
Da der stadig ikke var kommet en ny aftale, stillede jeg den 22.
oktober sidste år spørgsmål til skatteministeren om, hvad regeringen egentlig gjorde for at få en løsning på problemet, altså det at få lavet en ny dobbeltbeskatningsaftale med Frankrig og Spanien.
Svaret var mildest talt ikke imponerende.
Det fremgik, at det ikke ligefrem var, fordi regeringen havde tæret meget på rejsekontoen for at komme til møder med de franske og spanske kollegaer.
Der havde været en enkelt udveksling med Frankrig og et tilfældigt møde med Spanien ved en EU-komsammen, men det var så det.
Når det er så væsentligt for borgere og virksomheder, at vi får aftaler med Frankrig og Spanien, så er det aldeles skuffende, at regeringen ikke har været mere vedholdende og insisterende over for Frankrig og Spanien.
Så jeg vil sige, at det her problem, vi står med i dag, først og fremmest er regeringens.
Vi er umiddelbart positivt stemt over for forslaget her, men vil gerne bruge udvalgsarbejdet til at få yderligere overblik over konsekvenserne af den nuværende situation.
Jeg synes også, der er rejst nogle ting af skatteministeren i hans indledende svar på beslutningsforslaget, som er værd at overveje nærmere i udvalgsbehandlingen.
Hvor mange mennesker er det, det her drejer sig om?
Er der andre forhold eller grupper, der skal tages højde for?
Hvordan vil beskatningsforholdene i virkeligheden blive for de her piloter, som forslaget henviser til?
Er de i virkeligheden under alle omstændigheder skattepligtige til Danmark, uanset om der er en aftale eller ej, mod at Frankrig altså nedsætter den franske skat med det, der er betalt i Danmark, sådan som det er blevet fremført af Venstres ordfører og af skatteministeren i dag?
Det vil også være væsentligt at få oplyst, hvordan det bliver sikret, at de danskere, det handler om, så rent faktisk betaler korrekt skat i Frankrig, og at der er nogle, der ikke bruger uklarheden til ikke at være ordentligt tilmeldt i Frankrig og samtidig måske nu får en nedsættelse af den danske skat og dermed helt slipper.
Samtidig er det væsentligt for SF igen at understrege, at det ikke er pensioner, vi taler om, og at der ikke bliver lavet lempelser på det område.
Altså, de folk, der var rejst til Frankrig og havde levet for deres opsparing i nogle år og havde regnet med, at de skulle kunne bruge den her pensionsfidus med at få udbetalt pensionen til en lavere skat end i Danmark, er ikke dem, vi er ude på at gøre noget for her.
Det er en helt naturlig følge af, at man ændrer nogle regler, der var for gunstige, at de forhold bliver ændret.
Har man fået et betragteligt fradrag for sin opsparing i Danmark, er det ikke rimeligt, at man så efterfølgende ikke betaler den påtænkte skat ved udbetaling af pensionen.
Mange har nået at udnytte det, og de pensionister, der var flyttet til Frankrig og var gået på pension, da aftalen med Frankrig blev opsagt, får altså heller ikke ændret forholdene.
Men det allervigtigste er, at det bliver fastslået i en ny aftale med Frankrig og Spanien, at Danmark altså har beskatningsretten for de her folk, der har fået store fradrag i Danmark, og som samtidig er socialt sikrede i Danmark.
Jeg synes, vi skal overveje forslaget her nærmere.
Partierne har lovet, som det blev refereret ved første behandling af lovforslaget, at man skulle undgå utilsigtede virkninger, og vi må være åbne og lydhøre her i Folketinget, når ændringer får stor betydning for folk ude i livet på den anden side af de tykke mure.
Så vi vil gerne være med til at se nærmere på forslaget, ikke kun af hensyn til de piloter, der er omtalt, og som måske alligevel skulle betale skat i Danmark, men for i det hele taget at få rusket op i situationen på området og se, om vi ikke kan få lavet den nye aftale med Frankrig, og at regeringen får taget sig sammen til det og eventuelt ender med at få lavet den her overgangslempelse, der alene handler om løn og altså ikke bare vil være til gavn for disse piloter, som det her umiddelbart handler om, men også kan betyde noget for andre end lige dem, som måske ikke tjener helt så mange penge som de her SAS-piloter.