Tak.
Når vi taler om at lette adgangen til brug af elektronisk overvågning i form af alarm- og pejlesystemer over for personer, der lider af sygdommen demens, er det rigtig, rigtig vigtigt, at vi fokuserer på, hvad det er, forslaget skal bibringe.
Det skal nemlig bibringe ændringer, forbedringer, for den, der lider af demens.
Vi skal også være opmærksomme på, at det aldrig nogen sinde må erstatte den del af tilbuddet, som handler om pleje, som handler om omsorg, og som handler om menneskelig kontakt.
Vi taler om en gruppe borgere med sygdommen demens i et stadie, hvor de ikke kan tage vare på sig selv.
Vi taler om personer, der, som udtrykt i forslaget, på baggrund af den fornødne faglige dokumentation i en personlig handleplan kan opnå en bedre hverdag, i forbindelse med at elektronisk overvågning skal indgå som en del af et samlet tilbud til den borger.
Vi Socialdemokrater er meget optaget af, at man er vågen over for at benytte den nye teknologi til at forbedre hverdagen for mennesker, som har brug for det.
Når vi siger ny teknologi, mener vi faktisk, at nu er man ved at være der, hvor det er anden generation af de tekniske løsninger, man kan få.
Det er ikke standardløsninger, det er individuelle løsninger, så vi vil under ingen omstændigheder betragte det her som en standardløsning på spørgsmålet om at overvåge folk.
Det må være en del af en samlet plan for en person, og der kan det her indgå dér, hvor det giver mening.
Det skal foregå på et fagligt grundlag.
Lige præcis derfor opfatter vi, at de her foranstaltninger kan integreres i et samlet tilbud så tidligt i forløbet, at vi kan forebygge, at farlige situationer opstår for mennesker med demens.
Vi ved også, at noget af det, der kan nedsætte tempoet for, hvordan sygdommen udvikler sig, er, at mennesker er fysisk aktive.
Det er klart, at hvis den nye teknologi kan medvirke til, at folk kan fastholde deres fysiske aktiviteter i højere grad, vil det være et rigtig godt vilkår for folk.
Men der er den vanskelighed, at kun to tredjedele af gruppen af demente er fuldstændig udredt og har fået en præcis diagnose med en beskrivelse af sygdommen.
Det er et rigtig, rigtig vanskeligt vilkår, når man skal beskrive de rigtige tilbud efterfølgende.
Men det er nu engang den virkelighed, vi står i, og jeg synes, at vi skal gøre alt, hvad vi kan for at få alle fuldstændig udredt, fordi det fortjener de.
Vi kan ikke lave de rigtige tilbud, før vi ved, hvordan det er, hjernen er angrebet af den her sygdom.
Vi anser det som et svært spørgsmål, at der indgår tidsubegrænsede planer.
Det gør vi ud fra et spørgsmål om retssikkerhed for den enkelte.
Vi synes ikke, at det er rammet godt nok ind.
Vi synes faktisk, at man skal finde en model for, hvordan man kan tilskikke en værge, i det omfang man taler om en tidsubegrænset plan.
Vi opfatter også, at man i forbindelse med tvangsflytninger skal være rigtig, rigtig opmærksom på, at der ikke sker overgreb på de mennesker.
Men vi opfatter, at det er en forbedring og til gavn for den enkelte borger, at man kan flytte borgeren, uden at borgeren kan give et aktivt tilsagn, fordi de borgere, vi jo taler om her, langt hen ad vejen er forhindret i at give et aktivt tilsagn.
Lovforslaget beskriver de pårørendes rolle.
Vi synes, det er vigtigt, at man pointerer, at de pårørende spiller en vigtig rolle.
Vi mener også, at det er et problem, at man i lovforslaget igen har en konstruktion, hvor kommunen langt hen ad vejen skal kontrollere sig selv.
Det mener vi også man skal kigge på i udvalgsbehandlingen.
Det kan vi gøre bedre, og igen er det sagt ud fra et retssikkerhedsmæssigt synspunkt over for den enkelte borger.
Vi er altså positive med hensyn til at gå ind i den her snak om en lovændring i serviceloven.
Vi vil meget, meget gerne have værgen ind i forbindelse med det spørgsmål, som jeg nævnte før.
Vi anser det for et relativt lille indgreb, og vi anser det ikke for at være en umyndiggørelse af personen undtagen i det specifikke spørgsmål.
Man kan ophæve umyndiggørelsen igen, og så har man igen en fuldt myndig person.
Vi mener, det er den bedste måde at sikre den enkelte på, og det mener vi at man bør gøre.
Så synes jeg, at der er nogle gråzoner i forslaget, men det kan vi komme ind på under udvalgsbehandlingen.
Så vil jeg her som afslutning sige, at jeg ikke har kommenteret på beslutningsforslaget, for jeg synes, at det er overflødigt, i forhold til at der ligger et lovforslag, som vi har været optaget af at koncentrere os om.